לאחר הרפורמה בקנביס רפואי: החמרה במצבם של בעלי צרכים מיוחדים

מטרת השינוי שיזם משרד הבריאות הייתה להעמיד את הקנביס בסטנדרטים רפואיים ולהקל על המטופלים. בפועל, לא כל הזנים אושרו, ואם התרכובת המדויקת חסרה במלאי - החולה נותר ללא תרופה • סטטוסקופ

זמן צפייה: 07:24

בעבור מאות ילדים בעלי צרכים מיוחדים בישראל שמן הקנאביס הוא משנה חיים: ילדים שלא דיברו בעבר החלו לתקשר, וחולי אפליפסיה הפסיקו לפרכס. לפני ארבעה חודשים החליט משרד הבריאות על רפורמה בקנביס הרפואי, ומאז אותם ילדים סובלים מהחמרה במצבם.

מטרת הרפורמה הייתה להעמיד את הקנביס בסנדרטים רפואיים בדיוק כמו כל תרופה אחרת, ולקצר את התורים באמצעות יצירת רשימה של בתי מרקחת המספקים את התרופה.

שם אברמוביץ' בן ה-6
שם אברמוביץ' בן ה-6 | צילום: החדשות 13

שם אברמוביץ' בן השש, הסובל משיתוק מוחין, החל לתקשר עם הסביבה ואפילו לדבר מאז תחילת הטיפול בשמן קנביס. "מילד שלא מדבר, בעל מודעות סביבתית נמוכה, היום הוא בערך 30 מילים", סיפרה אמו, תהילה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"חשתי כאילו יש לי משקולות על הראש": הצעיר שסובל ממחלת הענקות

"הייתי נחנק בלילות": הניתוח שמשנה את פני המטופלים ואת חייהם

איזו תסמונת מסתורית תוקפת נשים שבגופן שתלי סיליקון?

קנאביס
קנאביס | צילום: גטי אימג'בנק

הבעיה היא בביצוע הרפורמה. בעבר, עמדו המטופלים בתורים ארוכים בתחנות החלוקה, אך קיבלו את הקנביס שנרשם להם. המצב היום הוא שכל חולה מקבל מרשם עם התרכובות המדויקות שנרשמו לו. אם הן לא נמצאות במלאי, הוא נשאר בלי התרופה, ולרוקחים אסור לספק להם תרכובות דומות.

התוצאה, בפועל, היא פגיעה בילדים הזקוקים לתרופה יותר מכול. "ברגע שעברנו לרפורמה, החלו הפרכוסים. הרופאים שאלנו אותנו מה השינוי שעשינו – וזה הקנביס", סיפרה אמו של שם, תהילה.

לא מדובר רק בתחושה סובייקטית. ישנן לא מעט תלונות של הורים שילדיהם נפגעו ויצאו מאיזון בעקבות הרפורמה. זאת, משום שחלק מזני הקנביס לא אושרו לשימוש. "לאחרונה הועבר לחברת קנביס אחרת, ומאז חלה החמרה במצבו. הידרדרות, החמרה בתדירות הפרכוסים, אי שקט והפרעה ניכרת בשינה ותיאבון ירוד", כתב הנוירולוג המטפל בשם.

"ברגע שחזרנו לשמן של תיקון עולם, נעלמו הפרכוסים. כשהבקבוק נגמר, מצבו הידרדר שוב", אמרה אמו של שם, תהילה.