האגודה למלחמה בסרטן: 30 אלף חולים בשנה, ירידה מובהקת בתמותה

לפי נתונים שפורסמו לרגל יום הסרטן הבין-לאומי שיחול ביום שלישי, חלה ירידה בכמות המקרים החדשים מדי שנה, וכן ירידה חדה בתמותה בכל האוכלוסיה. עוד נמצא קשר ישיר בין מצב כלכלי לבין המחלה

כימותרפיה
כימותרפיה | צילום: רויטרס

לרגל ציון 20 שנה ליום הסרטן הבין-לאומי שיחול ביום שלישי, האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות פרסמו נתונים חדשים ומעודכנים על שיעורי הסרטן בישראל, שמצביעים על ירידה חדה בכמות המקרים החדשים שמאובחנים בארץ וכן על ירידה מובהקת בתמותה בכל קבוצות האוכלוסיה.

מהנתונים, שמתייחסים לשנת 2017, עלה כי מדי שנה מאובחנים בישראל כ-30,000 חולי סרטן חדשים. הסרטן השכיח ביותר בגברים יהודים הוא סרטן הערמונית, בעוד בגברים ערבים סוג הסרטן הנפוץ ביותר הוא סרטן הריאה, ככל הנראה מפני ששיעור העישון בקרבם גבוה משמעותית. עבור נשים, סרטן השד היה השכיח ביותר. כמו כן, נצפתה ירידה מובהקת בשיעורי התמותה מסרטן בכל קבוצות האוכלוסיה בין השנים 2017-1996.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הדור הבא של טיפולי הסרטן: הקרנה של הגידול על שולחן הניתוחים

פריצת דרך? "בינה מלאכותית מדויקת מרופא באבחון סרטן השד"

מדוע ביטוח לאומי דורש מחולי סרטן להחזיר עשרות אלפי שקלים?

מחלקת כימותרפיה
מחלקת כימותרפיה | צילום: חדשות 13

עוד עלה מהנתונים כי שיעור הסרטן בארץ גבוה מהממוצע בעולם: ישראל נמנית עם 50 המדינות עם שיעורי הסרטן הגבוהים ביותר, אך מבין אלו, היא נמצאת במקום האחרון (מקום 50). עם זאת, בהשוואה בין-לאומית, שיעור התמותה מסרטן בארץ הוא במקום ה-92 בעולם - נתון מרשים במיוחד לאור שיעור המקרים הגבוה.

לפי הדוח, נצפתה ירידה מובהקת גם בהיארעות סרטן, כלומר כמות המקרים החדשים שנוספים מדי שנה, בעיקר בקרב גברים בישראל. בקרב נשים המגמה הייתה מעורבת: בקרב נשים יהודיות חלה ירידה ואילו בקרב נשים ערביות חלה דווקא עלייה מתונה.

הימצאות מחלימי סרטן באוכלוסיה: בתום שנת 2017 חיו בישראל כ-91,000 חולים שאובחנו עם סרטן בין השנים 2013-2017, והחלימו מהמחלה או עדיין מתמודדים עמה. מנגד, ב-2017 נפטרו כ-11,000 אנשים כתוצאה מהמחלה.

סרטן, רופא, מחקר, אילוסטרציה
סרטן, רופא, מחקר, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות בדק גם את הקשר בין סרטן לבין מצב סוציו-אקונומי בשנים 2014-2016. הקשר בין מצב חברתי-כלכלי לבריאות ידוע מזה שנים רבות ומבטא, ככל הנראה, פערים בידע, בעמדות ובהתנהגויות, וכן הבדלים ברמת הנגישות לשירותי רפואה של אשכולות חברתיים-כלכליים שונים. מהנתונים נראה כי ככל שעולה הרמה הסוציו-אקונומית - כך עולה הסיכון לחלות בסרטן.

לפי הנתונים, שיעור הגבוה ביותר של תחלואה בכלל סוגי הסרטן נרשם באשכולות ברמה בינונית ואילו השיעור הנמוך ביותר נמצא דווקא בקרב האשכולות שסווגו ברמה הנמוכה ביותר. למשל, השיעור הגבוה ביותר של סרטן השד (המהווה כשליש מכלל גידולי הסרטן בנשים) נמצא בקרב נשים מאשכול גבוה והנמוך ביותר בקרב נשים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה.

בהתאמה, גם שיעור היארעות סרטן הערמונית הוא הנמוך ביותר בקרב האשכולות החלשים. מנגד, השיעור הנמוך ביותר של מקרי סרטן המעי הגס וסרטן הריאה נמצא בקרב גברים שסווגו ברמה הגבוהה ביותר. בשני סוגי סרטן נצפה קשר ישיר בין אשכול חברתי-כלכלי לבין הסיכון למחלה - סרטן השד בנשים וסרטן בלוטת התריס בשני המינים.

בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד
בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד | צילום: רויטרס

הדוח בדק גם את ההבדלים בין גברים ונשים, ומצא כי בקרב גברים נצפו שיעורים גבוהים יותר של סרטן ריאות וסרטן כיס השתן, ואילו בקרב נשים נרשם שיעור היארעות גבוה יותר של סרטן בלוטת התריס. ככלל, בשני המינים נצפתה עלייה מובהקת בשיעור ההיארעות עם העלייה בסיווג האשכול החברתי-כלכלי. הסיכון הגבוה ביותר נצפה באשכולות שסווגו ברמה בינונית-נמוכה (גברים), או ברמה בינונית-גבוהה וברמה גבוהה (נשים).

"יום הסרטן הבין-לאומי הוא הזדמנות להזכיר מה כל אחת ואחד מאתנו יכולים לעשות על מנת להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן", אמרה מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן. "אימוץ אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון ומהשמנה, לצד ביצוע הבדיקות המומלצות לגילוי מוקדם וקבלת החיסונים המומלצים, הן הדרכים יעילות ומוכחות שבאמצעותן ניתן להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן במחצית".