ביקורת על המו"מ עם חברות החיסונים: "מדוע אין גמישות לממשלה?"

גורם המעורה בדיונים אמר לחדשות 13 כי רה"מ החליט לקנות חיסונים ב-3.5 מיליארד שקלים, סכום שיספיק ל-30 מיליון מנות: "למה אין אופציות ביטול? אם לא נשתמש במה שיסופק, הכסף יילך לפח"

זמן צפייה: 05:21

גורם המעורה בדיוני החיסונים אמר היום (שלישי) לחדשות 13 כי "נניח שראש הממשלה החליט שצריך לקנות מראש מנות ל-2022 ב-3.5 מיליארד שקל - סכום שיספיק ליותר מ-30 מיליון מנות. מדוע בהסכם לא כלול מנגנון של גמישות, כמו למשל אופציות ביטול או פריסה של האספקה על פני כמה שנים? המשמעות היא שאם לא נשתמש בחיסונים במועדים שיסופקו לנו, הכסף יילך לפח".

עוד אמר הגורם: "עד היום ישראל שילמה כ-2 מיליארד שקל תמורת 27 מיליון מנות, שהם כ-13 מילון חיסונים, בעוד שחלקן עוד לא הגיעו". "כמו כן, אמנם אין עודפים של מיליוני מנות במחסנים, אך כיום אין מחסור בחיסונים עבור האוכלוסייה. יש עוד מיליוני מנות שנמצאות בדרך למחסנים", הוסיף.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>  

181 ישראלים נדבקו במוטציה שהתגלתה בארץ – החיסון יעיל נגדה

החל ממחר בחצות: מחיר ליטר דלק יעלה ב-5 אגורות ל-6.25 שקלים

גנץ נפגש עם עבאס: "ביקש שיתמוך במועמד שיציב גוש השינוי"

משלוח חיסוני הקורונה הראשון בישראל
משלוח חיסוני הקורונה הראשון בישראל

בהתייחסו לצורך בזריקת "בוסטר" נוספת לקורונה, אמר הגורם כי "עדיין לא ידוע אם צריך בכלל בוסטר, ובכל מקרה מדובר על מנה אחת ולא על שתיים". זאת ועוד, התייחס הגורם לחיסונים של חברת מודרנה שצפויים להגיע לישראל: "המנות של מודרנה לא הראו שום נחיתות קלינית לעומת אלו של פייזר ולכן כדאי להשתמש בהן".

בנוסף, התייחס הגורם להיבט הכלכלי של רכש החיסונים הנוספים: "הקופסה שרוצה ראש הממשלה דורשת לא רק את החלטת ממשלה, אלא גם חקיקה ב-3 קריאות בכנסת, שכן מדובר על הגדלת התקציב והעמקת הגירעון".

בהמשך, אמר הגורם על תהליך המשא ומתן מול חברות החיסונים: "האם לאור ההחלטה להטיל חובת סודיות על המידע, למרות שאינו כולל שום נתון מסווג על מחירי החיסונים או התקשורת עם חברות תרופות ספציפיות, ניתן להגיע להסכמה פרלמנטרית?".

חובש מד''א מחסן לקורונה בפארק בעפולה | צילום: דוברות עיריית עפולה

זאת ועוד, המשיך הגורם בביקורתו: "בעיקר עולה השאלה מדוע הצעת ההחלטה, שלא כוללת פרטים מסחריים על ההתקשרות בין המדינה לחברות הפארמה אלא רק נתונים אגרגטיביים, נותרה חסויה. ושוב, כל רכש החיסונים מסביר רק מחצית מהקופסה המבוקשת למערכת הבריאות".