בנט לשאשא ביטון: "אל תגידי אי אפשר, הייתי שר החינוך"

במהלך דיון קבינט הקורונה, שבו אושר לפתוח את שנה"ל ב-1 בספטמבר, אמרה שרת החינוך כי אי אפשר להחיל תו ירוק כי אין מורים מחליפים. פרופ' בליצר: "אין מכשירי אקמו כבר עכשיו"

נפתלי בנט ויפעת שאשא ביטון
נפתלי בנט ויפעת שאשא ביטון | צילום: ערוץ כנסת//רויטרס

שר האוצר אביגדור ליברמן לא נכח הלילה (שני) בקבינט הקורונה, שהתכנס על מנת לאשר את פתיחת שנת הלימודים. גם השר לשירותי דת, מתן כהנא, לא הגיע לישיבה, ומשלכתו נמסר כי הוא נמצא בחופשה משפחתית שנקבעה לפני זמן רב, וכי הוא העביר את כל החומרים הרלוונטיים מראש והיה מעודכן לאורך כל הישיבה בנושאים שעלו.

הישיבה החלה באיחור לאחר שהתגלה ששרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-כהן נמצאה חיובית לקורונה, ובעקבות כך הוחלט לפצל את החדרים. פרוייקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, אמר בישיבה כי התחלואה אמנם עולה, אך בזכות התו הירוק, התו הסגול והחיסונים, מקדם ההדבקה יורד.

אתמול התגלו בישראל 6,467 מאומתים חדשים לנגיף, המהווים 6.31% מכלל האנשים שנבדקו. מספר החולים קשה עומד על 670, מתוכם 108 מונשמים, ומספר המתים מאז תחילת המגפה עלה ל-6,830.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אם לוחם המג"ב שנפצע זועמת: "רוצה תשובות"

"תגיד שהוא נסע לבד": כך הושתק מקרה הטביעה של הנער בנחל פרת

חשד לרצח בנצרת: מוחמד סלאם בן ה-22 נורה למוות

לפי הנתונים שהוצגו בקבינט, הסיכוי של לא מחוסן לחלות באופן קשה גבוה פי 5 מסיכוייו של מחוסן. כן הוצגו נתינות המעידים כי אין תופעות לוואי לא מוכרות לאחר קבלת המנה השלילית, והשכיחות שלהן אף יותר נמוכה מהמנה השנייה. כמחצית מתוך 3 מיליון האזרחים הפוטנציאלים לקבלת החיסון השלישי כבר התחסנו, ומאז תחילת מבצע החיסונים ירד מקדם ההדבקה מ-1.33 ל-1.2.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה בקבינט כי היא לא מתנגדת לחסן את התלמידים בתוך שטחי בתי הספר, אך טענה כי השאלה היא באיזו שעה לעשות את זה. "מתחילת המשבר לא היה מצב שדגמנו כל כך הרבה ילדים", אמרה שאשא ביטון, "אנחנו נראה מסה קריטית של ילדים שנוציא לבידוד וככה נבלום את המגפה. אני מסיירת בבתי הספר ואני פוגשת מורים שאומרים שהם מתחננים שלא יכניסו את השיח הקשה הזה של החיסונים לבית הספר. אני יכולה רק להצטער שלא אישרו לנציג מועצת תלמידים להשתתף בדיון, חשוב לשמוע אותם".

"אי אפשר לעשות תו ירוק ל-1 בספטמבר, אין לנו מורים מחליפים", אמרה שאשא ביטון, ובתגובה אמר לה ראש הממשלה נפתלי בנט: "את נגד וזה בסדר, אבל אל תגידי אי אפשר, הייתי שר החינוך". שאשא ביטון הגיבה כי היא לא נגד, אך "אנחנו רק צריכים לדעת לעמוד מאחורי זה".

מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, אמר כי גם הצוותים החינוכיים יחויבו בחיסון או בדיקה כמו יתר עובדי המדינה, ומנועי החיסון ישאו בעלות על חשבונם. "צריך להיערך לזה ולקחת בחשבון שיהיו עובדים שיילכו הביתה", אמר סלוביק, "צריך להחליט מה עושים עם מי שיסרב להיבדק או להתחסן. אנחנו חושבים שמי שמסרב לא צריך לקבל שכר בתקופה שהוא בבית וזה צריך להיות זהה לכלל המגזר הציבורי".

סלוביק הציג את המתווה שאמור להגן על צוותי ההוראה והתלמידים, אשר יורכב מכמה שיותר תלמידים שייתחסנו ויהיו פטורים מבידוד, בדיקות סרולוגיות, ערכות אנטיגן וכיתה ירוקה. בנושא מערכת הבריאות, פרופ' רן בליצר הבהיר: "בואו נבין את יכולת הספיגה של מערכת הבריאות, אין מכשירי אקמו כבר עכשיו. כשיגיע שילוב של חגי תשרי, פתיחת שנת לימודים ואומן – אף אחד לא יודע מה זה יעשה".

פרופ' ערן סגל אמר: "בשבוע האחרון נשבר קצב ההכפלה. אם היה נשמר קצב ההכפלה היינו רואים 144 חולים קשים ביום, ובפועל אנחנו ב-88. צריך לקחת בחשבון שתוך 5-6 חודשים אפקטיביות החיסון יורדת, ולכן תעודת המתחסן צריכה להתחדש".

פרופ' ערן בליצר אמר כי עדיין אין לדעת למה יוביל השילוב של חגי תשרי, פתיחת שנת הלימודים והנסיעות לאומן. "בואו נבין את יכולת הספיגה", אמר בליצר, "אין מכשירי אקמו כבר עכשיו". רה"מ בנט שאל אותו מה הוא מציע, ובליצר השיב כי במקרה כזה צריך להתכונן לפתיחת שנת הלימודים, אבל "צריך לקחת בחשבון מה קורה אם המספרים לא יורדים".

מתווה החינוך אושר ברוב גדול, לאחר ששרת החינוך שאשא ביטון נמנעה בהצבעה על חיסונים בתוך בתי הספר, ושרת הפנים איילת שקד נמנעה בהצבעה על תאריך פתיחת השנה. מתווה אומן אושר כך שמחסינים ומחלימים יעברו בדיקות 72 שעות לפני.

שרת החינוך שאשא ביטון מסרה בתגובה: "אני מברכת על דיון מקצועי ומעמיק בנושא החינוך ושמחה על כך שחברי הקבינט קיבלו את עמדתי על פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר לכל הגילים והצביעו בעד. אנו נעשה זאת בצורה אחראית ומבוקר בהתאם למתווה החינוך שאושר. מודה גם לנציגי ההורים והמורים והשלטון המקומי אשר השתתפו בדיון ושיקפו את הדברים ברמת השטח".