סגול זה הרעיל החדש: חומר החיטוי המסוכן בו נצבעות הבטטות שלנו

בתחקיר שפורסם באתר העיתונות "זמן ישראל", עלה כי אחת מכל שלוש בטטות שמגיעות לרשתות השיווק נצבעו בחומר החיטוי "חומצה זרחתית" בשבע השנים האחרונות. "לא הייתי רוצה שהילד שלי יאכל חומצה"

זמן צפייה: 05:17

לכאורה הבדלי הצבעים בין הבטטות שעל מדף הסופר הם הבדלים טבעיים. אבל ספק אם מישהו מהמוכרים  ברשתות השיווק, או בשוק, מעלה על דעתו שחלק מהבטטות שהוא מוכר טופלו בצבע רעיל, משתי סיבות: כדי שיהיו יפות ומפתות לצרכן, וכדי שיחזיקו זמן רב על המדף.

"כששוטפים בטטה רגילה ומעבירים עליה מגבת לבנה, היא לא מורידה כמעט שום צבע", אמרה אירה טולצ'ין אימרגליק, כתבת כלכלה וחברה באתר העיתונות "זמן ישראל", בו פורסם היום (ראשון) תחקיר בנושא. "לעומת זאת, כשניקח את הבטטה הסגולה, נרטיב אותה ונעביר עליה מגבת, הצבע ירד מהבטטה והמגבת תהפוך סגולה". נסו את זה בבית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

יאיר נתניהו זכה בתביעת דיבה נגד הפעיל החברתי אייבי בנימין

איראן: "מכלית הנפט שנעצרה על ידי בריטניה – לא יועדה לסוריה"

פרסום ראשון: הורי "הגננת המתעללת" נחקרו בחשד לאי מסירת דיווח

צבע שיורד מבטטה רטובה על גבי נייר מגבת
צבע שיורד מבטטה רטובה על גבי נייר מגבת | צילום: חדשות 13
בטטות
בטטות | צילום: חדשות 13

שיחות עם חקלאים לימדו שמדובר "חומצה זרחתית". "זה חומר מאוד זול ולכן אוהבים להשתמש בו", אמרה ד"ר מרינה צדקין תמיר, טוקסיקולוגית קלינית ומומחית לזיהומים. "היא גורמת למחלות כרוניות קשות. תינוקות, ילדים, קשישים – רמות זרחן מאוד גבוהות יכולות לפגוע בהם בצורה אמיתית. אני לא הייתי רוצה שהילד שלי יאכל מזון שמכיל חומצה"

גידול בטטות בתעשייה החקלאית
גידול בטטות בתעשייה החקלאית | צילום: חדשות 13
ד'' מרינה צדקין תמיר, טוקסיקולוגית קלינית ומומחית לזיהומים
ד'' מרינה צדקין תמיר, טוקסיקולוגית קלינית ומומחית לזיהומים | צילום: חדשות 13

בתחקיר שפורסם ב"זמן ישראל", עלה כי אחת מכל שלוש בטטות נצבעו בצבע הרעיל במהלך שבע השנים האחרונות. עוד נחשף כי חברה המייצרת חומר חיטוי לבטטות אף טרחה להסביר לחקלאים ששימוש בחומר החיטוי שלהם מונע ייצוא לאירופה, כיוון ששם החומר אסור לשימוש.

בעקבות התחקיר השימוש בחומצה זרחתית הופסק. אבל זה לא מבטיח שאין חברה אחרת שתשתמש בו, או בחומר אחר. במשרד הבריאות כן מפקחים על חומרי הדברה, אך לא על חומרי חיטוי.

ילדה מגישה בטטות בפעוטון
ילדה מגישה בטטות בפעוטון | צילום: חדשות 13