כדור הפלא: תרופת המרשם החוקית לילדים שהפכה ל"תחליף קוקאין"

כמוסות ה"אטנט" משווקות כתרופה לטיפול בהפרעות קשב אצל ילדים, אך הפכו פופולריות בקרב מבוגרים שנהנים באמצעותן מיכולת ריכוז משופרת. כיצד הפכה ישראל לאחת השיאניות בצריכה העולמית?

זמן צפייה: 04:44

בשנים האחרונות חלה מגמת עלייה בשימוש בתרופת "אטנט", שמשווקת כתרופה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, אבל נצרכת גם בקרב מבוגרים. הצרכנים הכבדים של התרופה מגדירים אותה בתור "תרופת פלא", זאת מכיוון שהיא מבטיחה - ויש מי שטוען שאף מקיימת, ערנות מתמשכת, יכולת ריכוז מוגברת ותפקוד חד מהרגיל.

"הסם הזה משפר את היכולת שלך והופך אותך ל'גיבור על'", אמר יונתן בן עוזיו, ממכורי ה"אטנט", "ולא סתם 'גיבור על', אלא כשזה שמניח עליך את הגלימה". לדבריו, גם מבוגרים - ובהם סטודנטים, שלא בהכרח סובלים מהפרעות קשב וריכוז, יגלו את כוחו של הכדור ש"עוזר לכל מי שלוקח אותו לשבת וללמוד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שקד על רעיית רה"מ: "לא התחנפתי אליה – לכן היא לא אוהבת אותי"

מסתמן: הפרקליטות תמליץ להעמיד לדין את ליצמן במרמה והצעת שוחד

כמה ישראלים הצביעו בבחירות הקודמות – וכמה יגיעו הפעם לקלפי?

פס ייצור תרופות
פס ייצור תרופות | צילום: חדשות 13

ה"אטנט" נכנס לסל התקופות לפני כשלוש שנים, כאשר חברת "טבע" הפכה אותה לתרופת מקור בישראל. כאמור, היא ניתנת לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא מצאו פיתרון בעזרת תרופות אחרות כמו "ריטלין", למשל. עם זאת, יש מי שמדווח על תופעות לוואי שליליות שנגרמות לאחר נטילת התרופה, ובהן תנועות לא רצוניות בפה, ולעתים גם דיכאון. חלק ממשתמשי הכדור הודו כי פיתחו התמכרות לתרופה. "ה"אטנט" גרמה לי להרגיש 'כל יכול", סיפר איל (שם בדוי), "אבל כדי להוציא את התרופה מהמערכת שלי אני צריך לשתות הרבה אלכוהול או משהו אחר".

ד"ר רביד דורון, חוקר מוח וראש המעבדה לפסיכולוגיה בבית החולים הדסה עין כרם, הסביר כי אכן התרופה יכולה לגרום למי שנוטל אותה להיות ערני יותר, אך עם זאת יש מי שרוכש אותה דרך הרשת, ומסכן את עצמו בכך שהוא נוטל מינון גבוה יותר מהמותר. לטענתו, כשרוצים להפסיק ליטול את הכדור ולעבוד בלעדיו, "המוח כבר לא מסוגל. אם לוקחים את ה'אטנט' במינון גבוה, זה כמו שלוקחים ספידים ב'פול-מון'".

ד''ר רביד דורון, חוקר מוח וראש המעבדה לפסיכוביולוגיה בהדסה עין כרם
ד''ר רביד דורון, חוקר מוח וראש המעבדה לפסיכוביולוגיה בהדסה עין כרם | צילום: חדשות 13

מחברת "טבע" נמסר בתגובה: "בעוד קוקאין הוא סם מסוכן, תרופות להפרעת קשב וריכוז (וביניהן גם 'אטנט'), הינן טיפולים הרשומים ומאושרים כחוק ומביאות לשיפור ניכר במצבם של המתמודים עם הפרעת קשב".