בשל טעות בהליך: "אסטרהזניקה" צפויה לבצע ניסוי מחודש לחיסון

החברה, שהודיעה בשבוע שעבר על התקדמות בפיתוח החיסון וישראל רכשה ממנה מיליוני מנות, הצהירה כי בניגוד לפרוטוקול המתוכנן - ניתנו לנסיינים חצאי מנות. לאור זאת, צפוי עיכוב באישור החיסון

זמן צפייה: 01:41

חברת התרופות אסטרהזניקה הודיעה היום (חמישי) כי בכוונתה לבצע ניסוי חדש בחיסון שפיתחה נגד הקורונה, וזאת לאחר שהניסוי שכבר בוצע העלה ספקות בנוגע לרמת היעילות של החיסון. בין היתר, במהלך הניסוי נתנו לנסיינים את מנת החיסון שלכאורה אפקטיבית ב-90% - בטעות, ובנוסף לחלק מהנסיינים ניתנו חצאי מנות חיסון - בניגוד לפרוטוקול. זאת ועוד, החוקרים ניסו לחבר בין נתונים שונים על מנת ליצור ממוצע, שהתברר כלא מדויק. הערכות בארה"ב כעת הם שמנהל התרפוות האמריקני (FDA) לא ייתן לחברת תרופות זו את הרישיון להפיץ את החיסון בטווח הזמן הקרוב, וספק אם מדינות מערביות אחרות כגון בריטניה יעשו בה שימוש, וכך גם בישראל.

בעקבות כך, בישראל גוברים הלחצים לרכוש את החיסון של חברת ג'ונסון אנגד ג'ונסון, שמצריך זריקה אחת בלבד, וזאת בניגוד לחברות אוקספורד, מודרנה ופייזר שדורשות שתי מנות חיסון. נכון לעכשיו, ישראל לא חתומה עם החברה. כזכור, ישראל רכשה מיליוני מנות מהחיסון של אסטרהזניקה, יותר מפייזר ויותר ממדורנה, שיעילותן גבוהה בהרבה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש לבג"ץ: יש להוציא צו על תנאי למינוי מפכ"ל המשטרה

מיקי גנור: יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

חשד להתעללות בתינוק בגן ברחובות: מנהל המקום ומטפלת נעצרו

חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה''
חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה'' | צילום: רויטרס

בתגובה רשמית מאסטרהזניקה נכתב: "עם התקדמות בפיתוח החיסון בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד, נימצא כי חוזק המינונים בהם השתמשו בשלבים מוקדמים של הניסוי הוערך יתר על המידה, כך שבפועל ניתנה לנסיינים חצי מנה". עוד נאמר בתגובה כי "חשוב לציין שלמרות הביקורת, גם תוצאה ברף הנמוך, 62%, היא עדיין גבוהה יותר מהרף שהציב הרגולטור הבריטי. בעקבות זאת, אסטרהזניקה רוצה להציג תוצאות טובות יותר בהתחשב באלה שהציגו המתחרות".

פסקל סוריוט, מנכ"ל חברת התרופות אסטרהזניקה, מסר: "מעתה, כאשר מצאנו דרך יעילה יותר, עלינו לוודא זאת, לכן אנו נדרשים לבצע ניסוי נוסף", והוסיף: "זה יהיה ניסוי בינלאומי, אך הפעם תוצאות הניסוי יהיו מהירות יותר משום שאנו יודעים שיעילות החיסון גבוהה, לכן נצטרך כמות נסיינים קטנה יותר".

כזכור, חברת התרופות הבריטית-שוודית הודיעה מוקדם יותר השבוע כי החיסון שפיתחה נגד הקורונה יעיל ב-70% מהמקרים. זאת, לאחר שקלול של שני ניסויים, שבאחד התקבלו תוצאות של 90% יעילות, ובאחר 62% - כפוף למינון שניתן למשתתף. תוצאות ניסוי אלו של אסטרהזניקה מעודדות ומאכזבות בעת ובעונה אחת, שכן החברות היריבות, פייזר ומודרנה, פיתחו חיסון שיעיל ב-95% מהמקרים, אך החיסון שפותח על ידי החברה הבריטית-שוודית יהיה זול יותר וקל יותר לאחסן ולשנע למדינות העולם.

חיסוני קורונה
חיסוני קורונה | צילום: צילום מסך

בינתיים, משרד הבריאות הישראלי הגיע להבנות עם אסטרהזניקה לקראת חתימה על הסכם לרכישת מיליוני חיסונים. במקביל, הממשלה הבריטית כבר הזמינה מהחברה כ-100 מיליון מנות, שמספיקות ל-50 מיליון בני אדם.

על פי ההסכם, אסטרהזניקה תספק לישראל כ-10 מיליון מנות חיסון, שמיועדות לכ-5 מיליון אזרחים. האספקה הראשונית צפויה להגיע במחצית הראשונה של שנת 2021, בכפוף לאישורי רשויות הרגולטוריות באירופה, ארצות הברית וישראל. מדובר בכמות החיסונים הגדולה ביותר שתגיע לישראל.