אחרי מודרנה ופייזר: גובשו הבנות לרכישת חיסונים מ"אסטרהזניקה"

משרד הבריאות צפוי לחתום בקרוב על חוזה לרכישת חיסונים נגד קורונה מחברת התרופות הבריטית, שפועלת בשיתוף עם אוני' אוקספורד. 10 מיליון מנות צפויות להגיע לישראל במחצית הראשונה של 2021

זמן צפייה: 02:19

המרוץ לחיסון: משרד הבריאות הגיע היום (שישי) להבנות עם חברת התרופות הבריטית "אסטרהזניקה", שמפתחת חיסון נגד קורונה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, ובשעות אלו נסגרים הפרטים האחרונים לקראת חתימה על הסכם לרכישת מיליוני חיסונים.

על פי ההסכם, אסטרהזניקה תספק לישראל כ-10 מיליון מנות חיסון, שמיועדות לכ-5 מיליון אזרחים. האספקה הראשונית צפויה להגיע במחצית הראשונה של שנת 2021, בכפוף לאישורי רשויות הרגולטוריות באירופה, ארצות הברית וישראל. מדובר בכמות החיסונים הגדולה ביותר שתגיע לישראל.

ממשרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה נמסר בהודעה משותפת כי ישראל במגעים מתקדמים עם חברות נוספות למען רכישת חיסונים. עוד הודגש בהודעה כי "בניגוד לפרסומים שגויים בתקשורת, אזרחי ישראל לא יחויבו להתחסן, אלא המדינה תדאג להעמיד לרשותם את האפשרות להתחסן במידה שיבחרו בכך".

עוד בחדשות 13:

פייזר מבקשת אישור חירום למכירת החיסון: "הוא בטוח ויעיל"

למרות הספקות לגבי יעילותו: רה"מ הורה לרכוש את החיסון הרוסי

ועדת השרים אישרה: נצרת ועספיא יוגדרו אזורים מוגבלים ממחר

חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה''
חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה'' | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להתפתחות: "הישג נוסף וחשוב לאזרחי ישראל. המדיניות שלי היא שלכל אחד שירצה להתחסן תהיה את האפשרות להתחסן. עדיפה היערכות יתר מהיערכות חסר. נמשיך לפעול כדי להבטיח שיהיו לנו כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים, מכמה שיותר מקורות וכמה שיותר מהר".

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין: "מאמץ אסטרטגי של חודשים ארוכים משתלם. מדינת ישראל ניצבת היום עם הסכמי חיסונים של החברות המובילות בעולם. שמנו לנגד עינינו את המטרה שכל אזרח שיחפוץ בכך יוכל להתחסן. באופן זה אני מקווה שנמגר את הנגיף במהירות האפשרית".

אוהד גולדברג, מנכ"ל אסטרהזניקה ישראל, אמר: "זהו הסכם היסטורי בהובלת הנציגות המקומית של החברה, שיאפשר הנגשה של החיסון למיליוני אזרחי ישראל. כחלק ממחויבותה של החברה לבריאות הציבור, אסטרהזניקה תספק את החיסונים במודל 'ללא רווח' בתקופת המגפה ותמשיך לעבוד באופן צמוד עם רשויות בריאות ברחבי העולם לרבות משרד הבריאות הישראלי. החברה בנתה מערך ייצור המוני חסר תקדים ברחבי העולם על מנת לעמוד ביכולות ייצור מהירות ורחבות היקף, ובמקביל החברה ממשיכה במחקרים על מנת להבטיח את הבטיחות והיעילות של החיסון".

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, חברות התרופות פייזר ושותפתה ביון-טק ביקשו אישור חירום ממנהל המזון והתרופות האמריקני לשימוש בחיסון שפיתחו מפני נגיף הקורונה. כך מסר אלכס אזר, מזכיר הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית. אם ענקית התרופות תקבל את האישור ההכרחי, אז יהיה באפשרותה להפיץ מיליוני מנות חיסון תוך 24 שעות ברחבי המדינה.

"אנו נשלח מיליוני מנות של החיסון בתוך יממה לאחר האישור מה-FDA. אז המסר שלי הוא שהתקווה והעזרה בדרך", אמר אתמול אזר בעת הכרזתו על יישום תהליך החירום במהלך תדריך לכוח המשימה המיוחד של הקורונה בבית הלבן.