השר דרעי: "גם אם יהיה סגר בחגים - בתי הכנסת יישארו פתוחים"

בריאיון לחדשות 13 יצא שר הפנים נגד התוכנית לסגר מקומי בערים אדומות, וטען: "לסגור את המסחר זה להרוס את העסקים הקטנים". הוסיף: "מתנגד גם לעוצר הלילי – אצביע נגד ההחלטה"

זמן צפייה: 14:50

מגפת הקורונה: ברקע המתווה המסתמן לפיו במקום סגר מקומי בערים אדומות יוטל עוצר לילי על כ-40 יישובים בהם התחלואה בנגיף הקורונה גבוהה מאוד, שר הפנים אריה דרעי הסביר הערב (ראשון) בריאיון לחדשות 13 מדוע לדעתו תוכנית הרמזור לא יעילה בשלב זה של המגפה, יצא נגד הרעיון של סגרים מקומיים ותקף את הפרופסור רוני גמזו בשל המכתב ששלח לנשיא אוקראינה.

"אני מתנגד לעוצר הלילי", אמר, "הציבור הערבי והציבור החרדי שילמו כבר את המחירים הכי כבדים בגל הראשון". על פי המתווה, מעבר לעוצר הלילי - גם מערכת החינוך בערים אלו תושבת. "זו אוכלוסייה מאוד חלשה", טען השר, "אם לא יקחו את הילדים לבתי הספר לא יהיה להם איפה להיות והם יסתובבו ברחובות. לסגור להם את המסחר זה להרוס להם את כל העסקים הקטנים, כשלצערי - הפיצויים לא מגיעים".

"הרבה מההחלטות שמתקבלות עכשיו, אני קורא להן 'פלסטרים' - לא תרופה אמיתית", המשיך. "אנחנו מתעסקים במגפה שפוגעת בכל העולם, משותללת מיום ליום, ואם אנחנו צריכים לעשות צעדים - הגיע הזמן להגיד לציבור את האמת. הפעם, להבדיל מהפעם הקודמת, אם נעשה סגר - זה לא יהיה כמו בפעם הקודמת. גם אם הממשלה תחליט שיהיה סגר בראש השנה ובכיפור - בתי הכנסת יהיו פתוחים".

לכתבות נוספות בנושא >>

גמזו מציע לצרף שכונות בבית שמש לסגר; העוצר הלילי – מ-19:00

המתווה המסתמן: עוצר לילי ב-40 ערים אדומות, בתיה"ס יושבתו

גמזו בכנסת: "שואפים לרדת למאות נדבקים ביממה עד החורף"

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: חדשות 13

השר המשיך ואמר כי הטלת עוצר על הערים האדומות "זה יותר מדי וזה הכול הכנה לסגר כללי שיגיע עוד שבועיים, עוד חודש". עם זאת, ולמרות שמתוקף תפקידו הוא לוקח חלק בדיונים - הוא אינו יודע אם אכן יוטל סגר ארצי בקרוב. "אני לא מומחה, אני רק יודע לשמוע ולהקשיב. יש מומחים שטוענים שאנחנו סתם מזבזבזים את הזמן ושהיינו צריכים לעשות סגר כללי כבר לפני כמה שבועות. זה לא נעשה כי תמכנו בגמזו שאמר שאין צורך בכך. ביום חמישי, הוא אמר שסגר כללי הוא בלתי נמנע - השאלה היא מתי".

דרעי סיפר כי באותו דיון בשבוע שעבר, העלה גמזו את הרעיון לעשות סגר רק על ערים אדומות - מה שעורר את זעמו. "אמרתי לו שזה לא לגו שמשחקים בו. בעיר אדומה, עם 200 אלף תושבים שחיים בה - זה ערב חג, יש מסחר, יש משפחות - אי אפשר להגיד שהיום סוגרים ומחר פותחים". כאן, שב לתקוף גם את הרעיון של הסגר החלקי, ואמר: "אני חושב שהחלטה כזו רק מרוויחה זמן. אני רוצה לדעת באופן אמיתי מה אנחנו צריכים לעשות".

"אם מישהו ישכנע אותי שסגר על חלק מהערים בישראל יציל אותנו מהסגר הכללי או ידחה אותו בכמה חודשים - אני הראשון שיתמוך". ומה באשר לתוכנית הרמזור אותה אישרו השרים, שממנה בעצם נובע הרעיון לסגר חלקי? "תוכנית הרמזור מצוינת", הבהיר השר, "אבל לא כשמדובר על 2,000 או 3,000 נדבקים ביום. סגר חלקי - בלתי אפשרי למימוש. אי אפשר לאכוף סגר כל היום, אנשים צריכים לצאת לעבודה, לחנויות, למסחר. אי אפשר לסגור אנשים כשכל המדינה פתוחה".

התפרצות הקורונה בבני ברק
קורונה בבני ברק | צילום: רויטרס

כשנשאל מה דעתו על הקריאות שטוענות כי פרויקטור הקורונה הוא "אנטי-חרדים", השיב: "לא טענתי מעולם שגמזו הוא אנטי חרדים, אבל לצערי - מי ששולח מכתב לנשיא אוקראינה, וכותב לו למנוע את הכניסה של החסידים כי הם ידביקו את האוכלוסייה הכללית - אתה יודע כמה אנטישמיות זה עורר באוקראינה? כמה זעם יש באומן אצל הגויים על החסידים? אם חלילה יישפך דם - על הידיים של מי יהיה הדם הזה?"

כשר הפנים, הוא לא מרגיש צורך לקרוא לחסידים שלא לנסוע השנה לקברו של רבי נחמן בגלל המצב. "כל שנה נסעו לאומן עשרות אלפים - והשנה זה לא יהיה. דיברנו על מתווה קטן כדי להמשיך את המסורת בשליטה. השר יזהר שי בדק את המתווה ואמר שהוא הכי בטיחותי מכל הדברים שהממשלה אישרה. במקום זה, מאחורי הגב של כולם ובלי לשאול אף אחד, שולחים מכתב לנשיא אוקראינה? אני לא שמעתי התנצלות. גמזו לא אנטי חרדי - אבל הוא עשה טעות".

המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק
המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק | צילום: דוברות המשטרה