נעלי הפלא: הפיתוח הישראלי שחוסך לתינוקות שבועות ארוכים בגבס

אורתופדים רבים ממליצים על "אנפו", סד בצורת סנדל, המקבע את כף הרגל של תינוקות הסובלים מתופעה מולדת הגורמת לעיוות שלה. עם זאת, בגלל עלותו, מטופלים רבים נאלצים לוותר עליו • סטטוסקופ

זמן צפייה: 07:00

ממטרזוס אדוקטוס היא תופעה מולדת שגורמת לכף הרגל לגדול בסטייה כלפי פנים. בלי טיפול, ילדים עם הסובלים מזה עלולים לחוות בעיות קשות וייאלצו לעבור ניתוחים אורתופדיים. הטיפול המקובל בתופעה הזאת ברוב המדינות בעולם הוא חבישת גבס על רגלי התינוקות מכפות הרגליים ועד לאגן לתקופה של שלושה עד שישה שבועות. פיתוח חדשני שהומצא על ידי רופא ישראלי מציע פתרון יעיל באותה מידה ומשנה לחלוטין את הטיפול בתינוקות האלה.

ד"ר איזק דאיזדה, מומחה באורתפדיית ילדים, פיתח את שיטת "אנפו" שהיא למעשה סד בצורת סנדל המקבע את כף הרגל בלי צורך בגיבוס מלא של כף הרגל - עד הירך. הסנדלים מותאמים לכפות הרגליים לאחר מדידה אבל יותר מכול – מדובר במתקן נוח ללבישה וממש לא מאיים כמו הגבס. "זה נותן מענה מהיר, יעיל עם מעט מאוד תופעות לוואי ולכן יותר נוח להמשיך עם הטיפול". הסביר דאיזדה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לראשונה: חוקרים מישראל שחזרו מראה אדם שנכחד לפני 50 אלף שנה

אם לילדים מהגן של כרמל מעודה: "לא צריכה להסתובב בינינו"

כדור הפלא: תרופת המרשם החוקית לילדים שהפכה ל"תחליף קוקאין"

כפות רגליו של פעוט שסובל מסטייה בכפות הרגליים - ממטרזוס אדוקטוס
כפות רגליו של פעוט שסובל מסטייה בכפות הרגליים - ממטרזוס אדוקטוס | צילום: חדשות 13

למרות שהאנפו מומלץ על ידי רוב האורתופדים בישראל ומונע הרבה תופעות לוואי שעשויות להיות לשימוש בגבס, לא מעט אנשים נאלצים לוותר על הטיפול הזה פשוט כי הוא יקר מדי. זוג סנדלים כאלה עולים אלף ושמונה מאות שקלים. הביטוח הרפואי הבסיסי בקופות החולים לא מכסה את הטיפול.

רק למבוטחים ולמבוטחות של "המשלים" של קופת החולים "מכבי" – ניתן החזר של 83%. בשאר הקופות – ההחזר חלקי, וגם הוא כפוף לאישור ועדת ערר. ד"ר מנחם זינגר, מנהל היחידה לאורתופדיית ילדים בבית החולים וולפסון התייחס ליתרונות ולחסרונות של ה"אנפו": "זה קל ואוורירי וטוב לרחצה ונותן תוצאות מצוינות בדרך כלל. עם זאת, ישנם חולים שלא יכלו לרכוש אנפו בגלל עלותו ובגלל ההסדר עם הקופות".