בפעם הראשונה בהיסטוריה: בנק זרע לנשאי HIV נפתח בניו זילנד

המוסד, שהוקם בעזרת שלושה ארגוני צדקה, שם לעצמו כמטרה להילחם בסטיגמות נגד אנשים הנושאים את הנגיף. תורמי הזרע יהיו חולים שהטיפול התרופתי בהם מונע מהם להעביר את המחלה

סרט אדום - סמל המאבק העולמי בנגיף ה-HIV
סרט אדום - סמל המאבק העולמי בנגיף ה-HIV | צילום: shutterstock

בנק הזרע הראשון לתורמים נשאי HIV נפתח בניו זילנד, במטרה להילחם בסטיגמות הקשורות למחלה. שלושה גברים עד כה נרשמו לתרומה לבנק, כשבדמם נגיף ה-HIV, אך הוא מתחת לסף הזיהוי. לפיכך – הנגיף בדמם אינו יכול להיות מועבר באמצעות יחסי מין או לידה.

הבנק שנקרא Sperm Positive, הוקם בעזרת שלושה ארגוני צדקה, לקראת יום האיידס הבינלאומי שיחול ב-1 בדצמבר. הבנק שם לעצמו כמטרה להבהיר לציבור כי כל התורמים הם אכן נשאי HIV, אך הם עוברים טיפולים המונעים מהם להעביר את המחלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לאחר 36 שנים בכלא: שלושה גברים מבולטימור זוכו מרצח נער

"אפס סובלנות לאנטישמיות": הנשיא נפגש עם הרב הראשי של בריטניה

נציגי ירדן ואיראן בקיקבוקס החרימו קרב מול מתחרה ישראלי

דימוי של נגיף ה-HIV בגוף האדם
דימוי של נגיף ה-HIV בגוף האדם | צילום: החדשות 13

אחד משלושת התורמים, דמיאן רול-ניל, סיפר לרדיו מקומי במדינה כי לאחר שסיפר למעסיקו על מחלתו, הוא סבל מביריונות ולבסוף החליט לעזוב את מקום העבודה. הוא סיפר כי "התרופות מאפשרות לאנשים כמוני לחיות מבלי להדביק אנשים אחרים. אני מכיר נשים הנושאות את הנגיף שאף הביאו ילדים לעולם". רול-ניל עצמו אובחן עם HIV בשנת 1999, אך הוא חי חיים בריאים והוא נשוי באושר, עם שני ילדים ושלושה נכדים.

בשנים האחרונות נעשתה התקדמות גדולה בטיפול בנגיף ה-HIV, בהם השתלת הכליה הראשונה שנתרמה על ידי נשא HIV במארס האחרון. הטיפול האנטי-רטרו-ויראלי, הוא שילוב של תרופות המונעות מהמחלה להתפשט בגוף, ומורידים את רמת הנגיף בדם לרמות בלתי ניתנות לזיהוי. עם זאת, האיידס ממשיך להיות אחד האתגרים הבריאותיים הגדולים בעולם, כאשר כ-38 מיליון בני אדם מתו מהנגיף בשנת 2018.