חיסול סופי ומוחלט: פריצת דרך משמעותית לקראת תרופה לאיידס

טכנולוגיית עריכת גנים מאפשרת לתרופות ה-ARV לשהות במשך חודשים בתאים הנגועים ב-HIV, הנגיף שבהעדר טיפול גורם למחלת איידס, ולהרוג אותו בעודו רדום. "הצלחנו למחוק הנגיף בחיות קטנות"

ניסוי בעכברים במעבדה
ניסוי בעכברים במעבדה | צילום: שאטרסטוק

פריצת דרך משמעותית לקראת מציאת תרופה לאיידס? במחקר שפורסם אתמול (שלישי) בכתב העת Nature Communications, דיווחו קבוצת חוקרים כי מצאו דרך אפשרית למחיקת נגיף ה-HIV מרצף הגנים של בעל חיים נגוע.

כיום משתמשת הרפואה בתרופות שמחלישות משמעותית את נגיף ה-HIV, שבהעדר טיפול גורם למחלת איידס, תרופות המתויגות תחת השם הכולל ARV. בסיוע ה-ARV הנגיף נשאר על רמה נמוכה עד כדי כך שהוא אינו מזוהה בדם, מה שמוריד את הסיכוי להתפשטותו במהלך קיום יחסי מין. עם זאת, מחיקה מוחלטת של הנגיף תהיה פיתרון טוב בהרבה, אך זה הישג שהמחקר הרפואי טרם הגיע אליו - עד היום.

החוקרים בדקו קבוצה המונה 29 עכברים, שבשלב הראשון ניתנו להם תרופות ARV קונבנציונליות. בשלב השני השתמשו בטכניקת עריכת גנום, שמאפשרת להוציא את הנגיף מהתאים הנגועים. "עד כה היה ניתן לבודד גן HIV בבני אדם ובעכברים, אבל הוא פיצל עצמו לעותקים רבים כל כך, שטכניקת עריכת הגנום לא הייתה מסוגלת לערוך את הגנים מחדש", סיפר קאמל חלילי, אחד מהמחברים הראשיים של המחקר, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת טמפל, בפילדלפיה שבארצות הברית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מחאת יוצאי אתיופיה: כוחות משטרה זורמים למוקדי ההפגנות

נתניהו: "רוצים להשיב את הרגיעה – במקביל נערכים למבצע רחב"

פרץ על איחוד בגוש: "לא כולם חייבים להיות פרטנרים במפלגה אחת"

בדיקת חיובית של נגיף הHIV
בדיקת חיובית של נגיף הHIV | צילום: שאטרסטוק

כעת, אמר חלילי, באמצעות טכנולוגיית לייזר חדשה, ה-ARV נערך מחדש, מפתח מבנה גבישי, וחובר לחלקיקים ממיסי שומן – בתצורה הזו התרופה חומקת דרך קרום התאים שבהם ה-HIV מסתתר, והאינזימים של התאים מתחילים לשחרר את התרופה לאט מאוד, כך שהיא נשארת בתא מספר חודשים, בעוד שעד כה נשארה בתא ימים ספורים, וכך היא הורגת נגיפים רדומים כשהם מתחילים להשתכפל.

בנוסף, החוקרים לקחו מהעכברים שקיבלו את הטיפול החדש תאים חיסוניים, אותם נוטה נגיף ה-HIV לסמן כמארחים, והעבירו את התאים לחיות בריאות כדי לראות אם ידבקו ב-HIV – אף חיה לא נדבקה.

נגיף הHIV
נגיף הHIV | צילום: שאטרסטוק

"במשך השנים הסתכלנו על ה-HIV כמחלת זיהום מדבקת. אבל ברגע שהוא מגיע לתא מדובר בעניין גנטי, ולא בזיהום", אמר חלילי. "לכן כדי לרפא את המחלה, עלינו לנקוט באסטרטגיה גנטית. עריכת גנים נותנת לנו הזדמנות למחוק את השכפולים מהכרומוזום המארח, מבלי לפגוע בכרומוזום עצמו".

"אנחנו מאוד בטוחים בתוצאות" סיכם החוקר. "אנחנו שמחים לראות שבחיות קטנות, באמצעות האמצעים שפיתחנו, ניתן להשיג את המחיקה הנכספת של הנגיף".

סרט אדום הפך לסמל המאבק העולמי במחלת האיידס
סרט אדום הפך לסמל המאבק העולמי במחלת האיידס | צילום: שאטרסטוק