מדינה בחרדה: המגפה הנפשית שהתפשטה יחד עם נגיף הקורונה

על פי הערכות, אחד מכל שני ישראלים סובל מהתקפי חרדה בתקופת הקורונה, כשבגל השני נרשמה עלייה של 20% במקרים. מומחים מכנים זאת "יום הכיפורים של מערכת בריאות הנפש"

זמן צפייה: 13:15

כבר כמעט שנה המגפה מלווה את חיינו. עוד סגר, עוד עלייה במספר המובטלים וכמובן - השלכות בריאותיות, שיאים שליליים חדשים ועומס רב בבתי החולים. אבל לצד כל אלה, הגיע הזמן לשים זרקור על מה שרובנו מתמודדים או נתמודד איתו, ותוקף כמעט כל אדם שני בישראל: המגפה הנפשית. מומחים אף קוראים לזה "יום הכיפורים של מערכת בריאות הנפש". לדברי הפסיכיאטר וחוקר המוח הפרופסור יורם יובל, "חרדות יכולות להיתרגם גם לחיי אדם. הן יכולות להיתרגם לאלימות בתוך המשפחה, הן יכולות להיתרגם, חס וחלילה, להתאבדויות".

המגפה הביא עימה עלייה לא רק במספר הנדבקים, אלא גם במספר הלוקים בחרדה. בגל הראשון לדוגמה, נרשמה עלייה של 7% במספר הפניות לסיוע בעקבות חרדה וקושי נפשי, בגל השני כבר נרשמה עלייה של יותר מ-20%. כעת, על פי הערכות המומחים, הסגר השלישי מעלה את מפלס החרדה ממש עכשיו. יתרה מזאת, גם במירפאות הפסיכיאטריות ישנה עלייה מתמשכת ומטרידה במספר הפניות בתקופה הזו - 15% אחוזים של פונים ופונות חדשים. "כמעט כל אדם שני בישראל סובל מחרדה", אמר הפרופסור יובל.

צעירה מכסה את פניה
צעירה מכסה את פניה | צילום: Getty Images

"הלב מתחיל לדפוק חזק. אני לא מצליחה לשלוט על הגוף שלי. זו תחושה של פחד. הנשימות הופכות להיות לא אפקטיביות", הסביר עלמה קאן, שסובלת מחרדה, על ההתקפים. מעבר לכך, לתופעת החרדה מתלווה לא אחת בעקבות החשש - ההימנעות, ולכן בוחרים שלא לדבר מול קהל, לא לעלות על הכביש, להסתגר בבית, רק לא להפעיל את הכפתור שוב.

מנהל תחום בריאות הנפש בקופת החולים מכבי, ד"ר גלעד בודנהיימר, הסביר כי "הפרעת פאניקה, שזו הפרעה שמתאפיינת בעיקר בהתקפי החרדה, כשיש לי את התקף החרדה ובגללו אני מתחיל להימנע מדברים, אני עסוק כל הזמן בדאגה מהתקף החרדה הבא שעלול לבוא. לדברי פרופסור יובל, הרגע שבו אנשים שסובלים מחרדה צריכים עזרה מקצועית הוא הרגע שבו מישהו חושב שזה יותר מדי. מישל גרציג סיפרה איך היא מתמודדת עם התקפי החרדה: "אני מתיישבת, לוקחת נשימה עמוקה, מדברת לעצמי, ואומרת שאני חזקה ואני יכולה לעבור את זה - וזה עוזר".