"רצים ממקום למקום": יממה עם הכבאים שנאבקו בגל השריפות

מרגע פרוץ הלהבות נשארו לוחמי האש ערים במשך יותר מ-48 שעות ברציפות. זאת כשתושבי מבוא מודיעים, שנשרף כמעט כליל, נאלצו לנטוש את ביתם: "כמעט כל הצעצועים שלי נשרפו"

זמן צפייה: 08:37

בחסות מזג האוויר הקיצוני שפקד את ישראל ביממה האחרונה פרצו שריפות בכמה מוקדים - אחת הגזרות שספגה את המכה הקשה ביותר הייתה היישובים מבוא מודיעים והראל. צוות חדשות 13 יצא ללוות את הכבאים שנאבקו עם הלהבות ואת התושבים שנאלצו לעזוב את ביתם.

הישוב מבוא מודיעים נהרס כמעט כליל בלהבות, רק בתים בודדים נותרו עומדים. בין שבילי הקיבוץ, סנאד עוודאלה, מצוות הכלביה של מטה יהודה, חיפש את הכלבים שנעלמו כשהשריפה פרצה, בהם הכלב שוקו. "עד עכשיו מצאנו רק שני כלבים", סיפר: "עכשיו הם בלחץ, מפוחדים מהרעשים, מהעשן והצעקות, לכן הם ברחו מפה". בסופו של דבר בשבילים של קיבוץ הראל מצא עוודאלה את הכלב שוקו. משפחתו של שוקו פונתה, אך הוא חזר לשמור על הבית.

כמה שעות לפני כן, בשעות הלילה, ניסו מאות לוחמים לבלום את האש המתפשטת, ולהציל את היישובים הסמוכים למבוא מודיעים. "כל עוד הרוח חלשה - קל יותר לבלום את האש", אמר רס"ל אודי גל בשעת לילה מאוחרת. לדבריו, "בשעת צהריים האש הייתה מדלגת לצד השני, והיישוב עצמו היה בסכנה".

לכתבות נוספות בנושא:

רכבים מפוחמים ובתים שנחרבו: הנזק הכבד לאחר השריפה • תיעוד

אש בוערת בבתים וגינות מפויחות: תיעוד בלעדי של השריפה בהראל

ברקע גל החום הכבד: שריפה פרצה במבשרת ציון, סמוך לכביש 1

היישוב מבוא מודיעים לאחר השריפה
היישוב מבוא מודיעים לאחר השריפה | צילום: droneimagebank

בקיבוץ הראל כילתה האש חלק ניכר משטחי החקלאות ושרפה כמה מן הבתים. "חברי הצוות לא ישנו כבר 48 שעות, מתחילת ל"ג בעומר", אמר גל, "יש עשרות צוותים בשטח שבולמים את השריפה סביב כל היישובים באזור. לצערנו הראל נפגע בצורה מאוד קשה". גל הוסיף כי "לוחמי האש יכולים לעבוד במקום אחד, ופתאום נדלק להם מוקד חדש באמצע היער. הם צריכים לרוץ ממקום למקום".

רס''ל אודי גל
רס''ל אודי גל

"ממה שראיתי הבית שלי נשרף לגמרי", סיפר פנחס כהן ממבוא מודיעים, שחזר לצפות מרחוק בשטח החרוך. "קיבלנו הנחיה לצאת בשעות הבוקר, לפני שהבית נשרף. כל הילדות שלי בבית הזה, לא הספקתי לארוז כלום". כפר הנוער בן שמן התגייס לארח את המפונים ולמיין זרם ענק של תרומות. ד"ר אילנה טישלר, מנהלת כפר הנוער בן שמן, סיפרה: "רצות קבוצות בווטסאפ, אפילו לא באחריותנו, ואנשים מגיעים כל הזמן. מאות אנשים הגיעו עם בגדים, לולים, עגלות, מזוודות".

נזקי השריפה במבוא מודיעים
נזקי השריפה במבוא מודיעים | צילום: החדשות 13

תושבי הישובים שנשרפו משחזרים את רגעי האימה, בהם ניסו לאסוף פריטים לימים הבאים. רוזי ריצ'מן, תושבת מבוא מודיעים, סיפרה: "לא הייתי בבית אפילו. הדודה של הבנות שלי הוציאה אותן מהבית, פגשתי אותן בשער ונסענו. מסתבר שכל הבית נשרף, כרגע אין לאן לחזור". בנה פלא סיפר: "כמעט כל הצעצועים שלי נשרפו בבית". אמו הוסיפה - "בעגלת התינוקת אספנו כמה דברים שמתאימים במידה לכל אחד מבני המשפחה.