דוח או"ם חדש: פליטות גזי החממה הואצו - התוצאות הרסניות

מהדוח עולה כי במגמה הנוכחית, הטמפרטורות העולמיות יעלו ב-3.2 מעלות צלזיוס במאה הקרובה - והחיים על כדור הארץ ייפגעו קשות. מדובר בעלייה גבוהה משמעותית מהיעד שהוצב, העומד על 1.5 מעלות

זמן צפייה: 02:22

התוכנית הסביבתית של האו"ם הציגה היום (שלישי) דוח אקלים ובו פירטה על האתגר העצום שעומד בפני מדינות העולם כדי להגיע ליעד שהוצב בוועידת פריז לאקלים, לפיו הטמפרטורה הממוצעת בעולם תעלה יותר מ-1.5 מעלות צלזיוס במאה הנוכחית. עוד צויין כי אם המגמה הנוכחית תימשך, העלייה בטמפרטורות במאה הנוכחית צפויה לעמוד על 3.2 מעלות, ותביא ל"השלכות רחבות והרסניות".

האו"ם הזהיר את מנהיגי העולם שעליהם לצמצם את פליטת גזי החממה ב-7.6% בכל שנה בעשור הקרוב על מנת להגיע ליעד של ועידת פריז לאקלים, או שנסבול מהשפעות של התחממות גלובלית משמעותית.

"לא הצלחנו לשנות את עקומת הפליטות העולמית", ציינה אן אולהוף מהאוניברסיטה הטכנית של דנמרק ואחת הכותבות המובילות של הדוח. פליטת גזי החממה בעולם עומדת על מספר שיא של 55.3 ג'יגהטון של פחמן דו חמצני בכל שנה. כדי לבלום את העלייה בטמפרטורות לשתי מעלות ככל היותר במאה הנוכחית, יש לצמצם את הפליטה ב-15 ג'יגה-טון, כך לפי הדוח. על מנת לעמוד ביעד האופטימלי של 1.5 מעלות במאה – יש לצמצם את הפליטה העולמית ב-32 ג'יגהטון.

זיהום אוויר
זיהום אוויר | צילום: Shutterstock

על אף שהדרישות נראות בלתי אפשריות, בתוכנית הסביבתית של האו"ם עדיין טוענים שזה אפשרי לבלום את העלייה לעד 1.5 מעלות בשנה. "גם אם לא נצליח להגיע ל-1.5, גם 1.7 זה הרבה יותר טוב ממה שאנחנו רואים עכשיו. כל עשירית מעלה נחשבת", הוסיפה אולהוף.

אחד ממומחי האקלים המובילים בעולם התייחס בשנה שעברה להשפעה הקשה שיכולה להיות לעלייה של 2 מעלות בטמפרטורה העולמית לעומת עלייה של 1.5 מעלות. הוא אמר שהתרחיש הזה יכלול מחיקה מוחלטת של כל שוניות האלמוגים בעולם, יותר בצורות, ימי חום קיצוניים וחשיפת מיליוני אנשים לסיכונים הקשורים לאקלים.

בעולם, פליטת הגזים מעולם לא פחתה, על אף שבשנים 2016 ו-2014 העקומה הייתה ישרה ולא עלתה. ברמה המדינתית, כמות פליטת הגזים צנחה דרמטית בעבר במדינות מסויימות כמו לדוגמה ברוסיה אחרי נפילת ברית המועצות.