מזכ"ל האו"ם בפתח ועידת האקלים: "אנחנו לא יכולים לשטות בטבע"

בפסגה שתעסוק בהתחייבויות שנעשו בהסכם פריז משתתפות כ-60 מדינות. בולסנארו לא הגיע, וטראמפ שלא היה אמור לקחת בה חלק - לבסוף הופיע. אנטוניו גוטרש: "מסביב לעולם כולו הטבע מכה כעת בזעם"

זמן צפייה: 01:17

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בפתח ועידת האקלים שמתרחשת היום (שני) בעצרת הכללית של האו"ם כי "הטבע כועס, ותהיה זו טיפשות מצידנו לחשוב שאנחנו יכולים לשטות בו. הטבע תמיד יכה חזרה, ומסביב לעולם כולו הטבע מכה כעת בזעם". קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה בוועידה שגרמניה תכפיל את הכספים שהעבירה למלחמה בין-לאומית באקלים - משני מיליארד יורו בשנת 2014 לארבעה מיליארד יורו.

כ-60 מדינות משתתפות בפסגה, פחות מחצי מהמדינות שמשתתפות בעצרת הכללית. נשיא ברזיל בולסנארו, שמדינתו לאחרונה חוותה את שריפת הענק ביערות הגשם - לא משתתף. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא היה אמור לקחת בה חלק - אך לבסוף עשה שינויי לו"ז והגיע. כשנשאל מדוע הגיע לבסוף, אמר כי "אני מאמין גדול באוויר נקי ומים נקיים. כל המדינות צריכות להתאחד כדי לעשות את זה, למען עצמן. זה מאוד חשוב".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"ברזיל אינה קולוניה": בולסונארו דחה סיוע לכיבוי האש באמזונס

10 מיליון בקבוקי פלסטיק בדקה: "מסוכן לא פחות מהתחממות גלובלית"

מיליונים ברחבי העולם מחו על ההתעלמות ממשבר האקלים

מזכ''ל האו''ם, אנתוניו גוטרש
מזכ''ל האו''ם, אנתוניו גוטרש | צילום: רויטרס

גוטרש ביקש מהמדינות המשתתפות להכין "תוכניות מוצקות וריאליסטיות" כדי להגביר את המחוייבויות שנעשו בהסכם פריז בשנת 2015 שמטרתן להגביל את ההתחממות הגלובלית בטווח הארוך לפחות מ-2 מעלות בשנה.

הוועידה מתרחשת ימים ספורים בלבד אחרי שמיליוני צעירים ברחבי העולם יצאו לרחובות במטרה לדרוש תגובה מהירה יותר מצד הממשלות להתחממות הגלובלית. זו הייתה ההפגנה הכי גדולה נגד ההתחממות הגלובלית, ובאופן מתבקש לנושא הקריטי – היא נפרסה באינספור מוקדים, מערי אירופה, דרך מדינות איים שתחת איום בעקבות עליית מי הים – וגם בישראל. המיליונים שיצאו לרחובות ומחו על ההתעלמות של מקבלי ההחלטות מהמשבר שמאיים על החיים על כדור הארץ כפי שאנחנו מכירים אותם.

שביתת האקלים בסן פרנסיסקו
שביתת האקלים בסן פרנסיסקו | צילום: רויטרס

את ההשפעות הקשות ביותר של משבר האקלים חשים כבר עכשיו במדינות המתפתחות ובאזורי מחייה עניים. מדענים ברחבי העולם מסכימים באופן גורף שאם הפוליטיקאים לא יקבלו החלטות דרמטיות שיקדמו את אמנת פריז, החיים במאה הקרובה יהפכו לקשים יותר ויותר. על פי כמה הערכות, כדור הארץ עשוי להפוך ללא ראוי למגורים תוך כמה עשורים.