"שערורייה": זיהום האוויר הכפול שעימו מתמודדים תושבי חיפה

כבר עשרות שנים סובלים תושבי האזור מהחומרים המזהמים הנפלטים מהמפעלים במפרץ, ולאחרונה נחשף דוח לפיו הנמל בעיר הוא המזהם ביותר במדינה. אם לא די בכך - פרויקט חדש צפוי להגביר את הזיהום

זמן צפייה: 02:23

אם לא די בזיהום האוויר הכבד הפוקד כבר עשרות שנים את מפרץ חיפה, לאחרונה התקבל במשרד להגנת הסביבה דוח הקובע כי מנמל חיפה השוכן בלב המפרץ נפלט הזיהום הכבד ביותר מכל נמלי הים האחרים בארץ.

"זאת שערורייה שעיר אחת בישראל צריכה לשאת בנטל הזיהום והתחלואה של כל המסחר והתעשייה במדינה", הצהירה ד״ר רויטל גולדשמיד ממרכז מחקר חיפה. "גם הנמל הכי מזוהם, גם התעשיות הכי מזוהמות, גם התחלואה הכי גבוהה".

עוד בחדשות 13:

הצעת בכירי הליכוד: כהונה מקוצרת של נתניהו ופרישה בלי נבצרות

חשד ל"הסעה בשכר": נהג צירף חבר לנסיעה שיתופית – ועוכב לחקירה

חשד להתעללות בגן בת"א: גננת סטרה לפעוט בן שנתיים • תיעוד

נמל חיפה
נמל חיפה | צילום: רוני שיצר

בדוח שהוזמן על ידי המשרד להגנת הסביבה, כדי לברר את רמת הפליטות והזיהום בנמלים, נמצא כי מאזור נמל חיפה נפלטים 10 אחוזים מזיהום האוויר בחומרים אורגניים המסרטנים. נמל חיפה הוא גם הנמל המזוהם ביותר בתחמוצות חנקן. אחריו ברשימה נמצאים נמל אשדוד, חדרה, אשקלון ואילת.

בימים אלה מקים משרד התחבורה את המפלצת הסביבתית החדשה – "נמל המפרץ", סוג של נמל חיפה 2, השוכן בצמוד אליו. הפרויקט שהביא להרס חלק מרצועת החוף היפה עתיד רק להגביר את הזיהום - עוד אוניות שמשמעותן עוד ארובות.

אזור מפרץ חיפה
אזור מפרץ חיפה

"יש תוכנית ממשלתית להבראת מפרץ חיפה", הסבירה גולדשמיד. "צריך לסגור את התעשיות המזהמות, לנקות את הנמל, להבריא את המטרופולין הזה בשביל התושבים".

"משרד הגנת הסביבה כרגולטור לא עושה את תפקידו, ותושבי חיפה נזנחים לעודף תחלואה ולמוות", הוסיף אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים במועצת עיריית חיפה. "חייבים שינוי ומהר. קורא לממשלה להיכנס מיד לעובי הקורה ולהוציא את המזהמים מהמפרץ".

גורם בכיר בנמל חיפה מסר בתגובה: "נמל חיפה לא מזהם".