האם ישראל מצליחה להיאבק במוצר המזהם ביותר בעולם - הפלסטיק?

בישראל מתקשים להצטרף לטרנד העולמי נגד פלסטיק, בעיקר כאשר היא מייצרת בשנה כמיליון טון של החומר. קבוצת "בזן" מעודדת את השימוש בו, ואליה הצטרפה רשת שופרסל בתמיכת משרד החקלאות

זמן צפייה: 12:24

ישראל היא אחת המזהמות המובילות בעולם המייצרת כמיליון טון של פסולת פלסטיק בשנה, ולמרות הטרנד העולמי הנאבק בחומר – ישראל עדיין מתקשה לעלות על הגל.

במשרד האוצר חשבו על פתרון שעל פניו נשמע יעיל – מס על כלים חד פעמיים. באוצר מאמינים שזה יגרום לצרכנים לחשוב פעמיים לפני שיקנו חד פעמי, אך כשכוס פלסטיק שעולה כארבע אגורות לא פלא שהמס לא ירתיע את הקונים. "זה זול כי מחיר הנפט מאוד זול, וזה בעצם מקור הפלסטיק, וזה מאוד נוח", אמר אמיר איל, יו"ר קבוצת 'אינפיניטי'.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

שריפת ענק במפעל כימיקלים בצרפת: "חשש לזיהום בנהר הסן"

בגלל שריפות יער: השמיים באינדונזיה נצבעו אדום • צפו

חוק חדש באוסטרליה: קנס של אלפי דולרים למי שלא מטייל עם כלבו

Zeveln
פסולת

קבוצת בזן, למשל, בתי הזיקוק לנפט, החלו כבר לפני שלוש שנים לפתח אריזות שאמורות להאריך את חיי המדף של המזון – אלא שהאריזות עשויות מפלסטיק. אל בזן הצטרפה לאחרונה גם רשת שופרסל שהחלה לארוז ירקות ופירות בפלסטיק. מאחורי המהלך של חברת המזון עומד פיילוט של משרד החקלאות שמבקש לחלק 9.5 מיליון שקלים לרשת שתארוז את הירקות.

אך ישנה נקודת אור בכאוס הזיהומי – והבשורה היא ישראלית: חברת UBQ רשמה בחודשים האחרונים פטנט לתחליף לפלסטיק מזהם, וכבר יש לה לא מעט הזמנות מתאגידים ברחבי העולם. במקום להטמין את האשפה והפלסטיק באדמה – מייצרים מהם מוצרים חדשים. "מכניסים את האשפה הביתית למגרסה, הכל ביחד, אין הפרדה", הסביר ג'ק (טאטו) ביג'יו, מנכ"ל החברה. "את הזבל מכניסים לתוך המכונה בצורה של אבקה. ממנו אפשר לייצר פאנלים, צינורות, משטחים, כיסאות, שולחנות".

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר: "הפיילוט שיזם המשרד מבקש מרשתות השיווק לספק פתרונות לאריזות ידידותיות לסביבה לפירות וירקות. המהלך יוביל לצמצום משמעותי של המזון הנזרק לפח לכל אורך שרשת האספקה – וכתוצאה מכך להפחתה משמעותית של הטמנת פסולת ופליטות גזי חממה".

מרשת "שופרסל" נמסר: "מטרת המהלך היא לצמצם משמעותית את בזבוז המזון. מדובר באריזות ידידותיות לסביבה".