לאחר השריפה במפרץ חיפה: שמן מהמפעל זרם לים וגרם לזיהום

כתמי שמן אותרו במי הנמל הסמוכים למפעל "שמן תעשיות" שאחד ממחסניו נשרף אתמול. מנהלי המפעל יזומנו בשבוע הבא לשימוע. הסיבה לדליקה: שריפת פסולת יזומה בחצר האחורית של המפעל

זמן צפייה: 00:38

הנזק הסביבתי שגרמה השריפה שפרצה אתמול (חמישי) במפעל השמן במפרץ חיפה, איננו מסתכם בזיהום אוויר. בעקבות דיווחים על זרימת שמן לתוך מי הנמל הסמוכים למפעל, אותרו במים כתמי שמן צמחי שנשפך על פי ההערכה כתוצאה מהשריפה. במקביל, נמצאים כבאים באזור המפעל מאז שכובתה השריפה על מנת לוודא שלא תדלק מחדש - והם צפויים להישאר בו עוד שעות רבות.

המשרד להגנת הסביבה מסר כי חברת "נמלי ישראל" הפעילה את הקבלן "מעגן", פרסה חוסם ופועלת לניקוי השפך. עוד נאמר במשרד להגנת הסביבה, כי אנשי היחידה הימית שלו נמצאים בשטח, וימשיכו לפקח אחר פעולות הניקוי. אירוע השריפה נחקר על ידי כוחות כיבוי והצלה, בשיתוף המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה.

כתבות נוספות בנושא >>

עשן שחור מעל המפרץ: שריפה גדולה פרצה במפעל שמן בחיפה

צריבות בעיניים וכאבי ראש: כך נראה הקיץ של התושבים במפרץ חיפה

בעקבות תקלה במפעל של בז"ן: לפיד אש בער בשמי מפרץ חיפה

כתמי שמן צמחי במי נמל חיפה
כתמי שמן צמחי במי נמל חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

בשירותי הכבאות בחיפה הוחלט לזמן בתחילת השבוע הבא את מנהלי המפעל לשימוע, בשל השריפה שנגרמה, על פי החשד, בשל רשלנות של עובדים. חוקר הדליקות קבע כי המחסן בער כתוצאה מהתפשטות של שריפת פסולת יזומה של המפעל בחצרו האחורית הצמודה לקירו הצפוני של המבנה וגובלת ברחוב טובים .

מעיריית חיפה נמסר: "אנו עובדים מול המשרד להגנת הסביבה, אשר באחריותו לטפל בשפיכת השמן לים. נוסף על כך, העבירה העירייה דרישה למפעל 'שמן' לטיפול מיידי בנזקים ופינוי השמן מהכביש. אנשי אגף הביטחון של העירייה נמצאים בשטח כדי לעקוב אחר הטיפול בנושא". כמו כן, נמסר מהעירייה כי "איגוד ערים להגנת הסביבה יפעל לביצוע דיגומים לבדיקת שאריות אסבסט באזורים אליהם הגיע העשן מהשריפה ואזורים שנפגעו מהשמן שזלג".

כתמי שמן צמחי במי נמל חיפה
כתמי שמן צמחי במי נמל חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

ראש העיר, עינת קליש רותם, הוסיפה: "כך זה נראה כאשר הפטרוכימיה וחומרים מסוכנים יושבים בלב עיר. כדי שהמציאות הזו תשתנה, נדרשת עבודה עקבית לטווח הארוך. בלי התלהמויות, בלי סיסמאות, עבודה שקטה אך נחושה. בדיוק מה שבכוונתי לעשות".

אתמול, כזכור, פרצה שריפה גדולה במפעל שמן הממוקם במפרץ חיפה, ועשן שחור וסמיך היתמר מהאזור ונצפה למרחקים. 36 צוותי כיבוי פעלו להשתלט על הלהבות, והנמל נסגר לתנועה לכל הכיוונים. כעבור מספר שעות הושגה שליטה על האש. שני כבאים נפצעו קל במהלך מאמצי החילוץ. על פי החשד, אש שהודלקה בצורה פירטית סמוך למחסנים גרמה לשרפה.

במהלך הדליקה עלו באש כמה מחסנים בשטח מפעל "שמן תעשיות", המכילים שמן צמחי למאכל. במשרד להגנת הסביבה ציינו אתמול כי גג אחד מהמבנים עשוי אסבסט, לכן לאחר כיבוי האש יעביר המשרד הנחיות לגבי פינוי החומר המזהם ומניעת חשיפה לאוכלוסייה. על פי ההערכות, במקום מאוחסנים כאלף משטחים של שמן צמחי, במשקל טון כל אחד.

שריפה גדולה במיכל במפעל שמן בחוף שמן סמוך לכניסה הצפונית לנמל
שריפה גדולה במיכל במפעל שמן בחוף שמן סמוך לכניסה הצפונית לנמל | צילום: עידו שטרית

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, הגיע אתמול למקום האירוע לעקוב מקרוב אחר פעולות הכיבוי. הנציב הנחה את קצין חומ"ס ארצי לערוך ניטור חלקיקים בשכונות הסמוכות באמצעות המשרד לאיכות הסביבה.

משירות הכבאות נמסר כי מדובר באירוע בקנה מידה גדול מאוד, בסיוע של כוחות כיבוי ממחוזות מרכז וצפון שבדרכם למקום. במקום פועלים 18 רכבי כיבוי, האירוע מחולק לשתי גזרות עבודה ובוצע פינוי למפעלים הסמוכים.

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, הנחתה את צוותי מחלקת אוויר וצוותי מחלקת חומרים מסוכנים לצאת לשטח ולבחון את ההשפעות הסביבתיות והבטיחותיות, הן בשטח והן בתחנות הניטור.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190905-1502' autoplay='0' credit='יאיר אהרון' desc='השריפה במפרץ חיפה' kid='1_1ad0o1ab' duration='30'']

אביהו האן, יו״ר ארגון "הירוקים" בחיפה וחבר מועצת העיר, אמר אתמול כי "מפרץ חיפה זו פצצת זמן שמסכנת את תושבי העיר. כבר שנים ממשלת ישראל מתעלמת מהמצוקות, עודף התחלואה והזיהום. בז"ן מעוניינים להתרחב ועכשיו יותר מתמיד אנו מבינים שנדרש שינוי - נדרש לפנות את המפעלים המזהמים כחלק מתוכנית ממשלתית רחבה. רק אנו התושבים יכולים לקדם שינוי זה. הגיע הזמן שתושבי חיפה יצאו לרחובות בהמוניהם ויעצרו את הפשע של הפטרוכימיה במפרץ חיפה".