אסון זיהום הזפת: בית המשפט צמצם את צו איסור הפרסום

לביהמ"ש הוגשו עתירות על החלטתו של השופט פלאח לאסור לפרסום כל פרט מהחקירה שנפתחה על זיהום קו החוף. בעקבות כך, צומצם הצו באופן משמעותי; הממשלה אישרה להקצות 45 מיליון לשיקום החופים

מתנדבים מנקים אחרי הזיהום בנווה ים | צילום: איגוד ערים שרון כרמל

השופט ד"ר זאיד פלאח החליט היום (שלישי) לצמצם את צו איסור הפרסום שניתן אתמול בנוגע לחקירה בעניין זיהום הים וחופי ישראל בזפת, שאירע בסוף השבוע האחרון. ההחלטה לאסור לפרסם כל פרט מפרטי החקירה העלול לזהות את החשודים עוררו ביקורת ציבורית רבה, שבעקבותיה הוגשו עתירות רבות לבית המשפט. בשל כך הוחלט, כאמור, לצמצם את הצו ולאפשר לפרסם "כל פרט שמקורו בחקירה עצמאית של כלי התקשורת ולא ברשות החקירה", לשון ההודעה.

פלאח סיפר כי נציג המדינה, אשר ביקש לשמור על חיסיון, טען ש"ביטול הצו יביא לפגיעה ממשית בחקירת האירוע ועלול לסכל את חשיפת האחראים למעשה והעמדתם לדין". ומנגד, "במשך כל השבוע האחרון פורסמו בכלי התקשורת פרסומים ואף נערכו תחקירים מתוך כוונה להגיע לחקר האמת וזהות האחראים. כלי התקשורת במדינה עמדו על זכות הציבור לדעת וביקשו לבטל את הצו". כעת, עדיין אסור לפרסם את שיטת החקירה, הגורמים המעורבם וחומרים שמקורם ברשות החוקרת.

לכתבות נוספות בנושא >>

זיהום הזפת בחופי ישראל: צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה

זיהום זפת נרחב בים: לוויתן מת נפלט לחוף באזור ניצנים

אלפי מתנדבים מנקים את הזפת בחופים: "אסון אקולוגי שלא הכרנו"

זיהום הנפט בראש הנקרה | צילום: יגאל בן ארי

מ‏ארגון העיתונאים נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "אנחנו מברכים על החלטת השופט שקיבל את בקשתנו וביטל את הצו איסור פרסום הגורף שהוטל על הפרשה. ההחלטה לצמצם את הצו ולהתיר כל פרסום שמקורו בתחקיר עיתונאי עצמאי היא החלטה נכונה ומאוזנת. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר לטובת זכות הציבור לדעת ולמען חופש העיתונות".

זפת שזיהמה את הים התיכון וגרמה למות בעלי חיים רבים | צילום: עיריית נהריה

בתוך כך, הממשלה אישרה להקצות 45 מיליון שקלים לטיפול בזיהום החופים, לפינוי הפסולת לאתרי הטמנה ולהשבת המצב לקדמותו. בנוסף, הוחלט להקים ועידה, אשר תמליץ בתוך שישה חודשים על דרכי ההתמודדות עם תרחישי אסון ימיים וההיערכות למניעתם, וכן לקיים דיון בעניין תקצוב של הקרן למניעת זיהום, במטרה לאפשר לקרן לתת מענה לאירוע בסדר גודל כזה בעתיד, וכן כדי לאפשר את המשך ההתנהלות השוטפת של הקרן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל במהלך סיור בחוף הים באשדוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל במהלך סיור בחוף הים באשדוד | צילום: קובי גדעון /לע''מ

הסיבה לזיהום טרם התבררה, אך אחת האפשרויות שנבדקות היא שאוניה זרה שעליה כמות אדירה של נפט התהפכה בבוקר הראשון של הסערה. מאז אירע האסון, אלפי מתנדבים מנקים את החופים והזיהום בים, שהביא למותם של בעלי חיים רבים וגרם לנזק אקולוגי כבד.

ביום חמישי, נפלט לחוף באזור ניצנים פגר של לוויתן מצוי צעיר, באורך של כעשרה מטרים. שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים מסר אז כי "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול וחמור, עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם".