בין איומי הסופה לאיומים מאיראן: מהו סוד הקסם של אתר החרמון?

האתר שנפתח לגולשים אחרי שבוע סוער במיוחד מהווה הבטחה לאירופה במרחק נסיעה. עם כביש גישה אחד ופקוק מאוד, תלונות על מחיר גבוה, והתרסקויות בשלג - הישראלים עדיין נוהרים אליו

זמן צפייה: 12:02

אתר החרמון הוא אולי הנקודה הכי אירופית בישראל. שם חרדים מבני ברק ופלסטינים מחברון עוזבים הכול מאחור וגומעים את כל הנוף היפהפה, שגם מי שגדל בתוכו נשבע שאי אפשר להתרגל אליו. אך השבוע הראשון של פתיחת העונה בחרמון היה דליל יחסית. מצד אחד איומי הסופה שבדרך, מצד שני, האיום האיראני המתגלגל, אז מי שהגיע הרוויח הר פנוי למדי. אך עד לסוף העונה הזאת קרוב ל-300,000 איש יגיעו לחרמון. בעלי האתר הם שושי צואלה ובעלה איציק, שהוא גם האיש שבנה את הרכבל הראשון לפני כמעט 50 שנה. בעלי ההר, הם למעשה חברי מושב נווה אטי"ב, 32 משפחות שכל אחת מהן מחזיקה במנייה - וזה מסובך בדיוק כפי שזה נשמע.

בשנת 1971 נבנה הכביש שפרץ את הדרך לחרמון. שנתיים אחרי שהכביש הזה נסלל, הסורים השתלטו על ההר. זה קרה בשעות הראשונות של מלחמת יום הכיפורים. הסורים הפציצו את מוצב החרמון, כוח קומנדו סורי הונחת על ההר, הרג 13 לוחמי צה"ל ולקח בשבי 31. במהלך ימי המלחמה צה"ל שילם מחיר כבד בניסיון לכבוש את ההר שוב – ניסיון שבסופו של דבר מצליח. ישראל לא רק החזירה לעצמה את מוצב החרמון אלא נגסה גם בחלק קטן מההר הסורי. תושבי נווה אטי"ב החלו לחלום על הרחבת האתר על חשבון ההר הסורי, אך החלק העליון של ההר הוחזר לבסוף לסוריה.

אתר החרמון
אתר החרמון | צילום: אתר החרמון

אז בסוף נשארנו עם חלקיק מרכס החרמון, פחות משמינית בשטח שלנו, וכביש גישה אחד פקוק למדי. אחרי הפקקים, התלונה השנייה הנפוצה ביותר של הגולש הישראלי היא המחיר היקר. יום גלישה בחרמון כולל ציוד וסקי פס מגיע למאות שקלים, ולמשפחה שלמה זו כבר הוצאה. אז לא מעט מעדיפים לעלות על טיסה זולה לבולגריה או גיאורגיה. "אל תשכחו שאנחנו לא כמו אירופה. אין לנו את אותה כמות ימי שלג, אין לנו את אותה איכות שלג", ציינה מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון, "אני חושבת שאנשים לא כל כך מכירים מה קורה מאחורי הקלעים". ואכןו, לתחזק הר שאף אחד לא יודע כמה ימים יפתח בשנה זה עסק שעולה לא מעט. ובסך הכל כשנכנסים לאתר מרגישים שלאורך השנים אנשי נווה אטי"ב השקיעו בחזרה.

וכאן כבר נכנסים למלחמה חדשה. בין החבר'ה הצעירים של נווה אטי"ב, דור ההמשך של האתר, לבין המייסדים. אל תתנו לפסטורליה לבלבל אתכם - יש כאן מלחמה של ממש. "אני הייתי פה 50 שנה, בניתי, הכנתי נתתי לכם. חבר'ה תנהלו. בואו נראה אתכם מנהלים ודואגים לפנסיה שלנו - אנחנו ההורים שלכם". אמרה שושי. ובכל זאת, לתושבי נווה אטי"ב יש אתר סקי שנראה אירופה אבל אוצר בתוכו את הסיפור הכי ישראלי שיש. אתר שמוחזק כולו על ידי חבורת מושבניקים מחוספסים שמשרתים גולשים שמגיעים לכאן עם סירי חמין בשבת. והעונה שנפתחה השבוע קיבלה חיזוק בכמויות שלג מעולות שנחתו על ההר במהלך הסופ"ש.