המסת קרחונים ואובדן מקורות מחיה: האפוקליפסה של משבר האקלים

העיירה ניוטוק שבאלסקה היא אחד הסמלים הבולטים לתופעת ההתחממות הגלובלית, כאשר השינויים הקיצוניים באזור הקוטב הצפוני ייאלצו את התושבים להתפנות בקרוב. "אני חושבת שנותרה לנו פחות משנה"

זמן צפייה: 04:45

חודש יולי האחרון, שהיה החודש החם ביותר שנמדד בכדור הארץ, מהווה ראיה לכך שהעולם חווה שינוי אקלימי משמעותי. יותר מ-90% מהמדענים שעוסקים בכך סבורים שבני אדם הם שאחראים להתחממות הגלובלית.

השינויים הקיצוניים שעובר האזור כבר משפיעים באופן ישיר על תושביו. ניוטוק שבאלסקה היא עיירה שעתידה להתפנות בקרוב, משום שעליית פני הים ממיסה את הקרקע הקפואה תחתיה, והתושבים ייאלצו למצוא מקום אחר לגור בו. האו"ם מעריך שמספר פליטי האקלים בעתיד יגיע למיליונים ולעשרות מיליונים של בני אדם שייאלצו להעתיק את מקום מגוריהם.

לכתבות נוספות בנושא >>

דוח: על האנושות להפחית צריכת בשר כדי לצמצם ההתחממות הגלובלית

בעקבות גל חום קטלני: 57 הרוגים ו-18 אלף מאושפזים ביפן

יולי האחרון היה החודש החם ביותר בהיסטוריה המתועדת

העיירה ניוטוק שבאלסקה
העיירה ניוטוק שבאלסקה | צילום: חדשות 13

"בכל פעם שנפרד חלק מהיבשה, כשאני שוהה אצל הדודים שלי, אני מרגישה את זה. הבית רועד מעט. אני חושבת שנותרה לנו פחות משנה", אמרה דלה, תושבת ניוטוק.

החוג הארקטי, אזור הקוטב הצפוני, הוא האזור המתחמם בקצב הגבוה ביותר בכדור הארץ, בקצב של פי שניים מכל שאר העולם. ביום אחד נמסו 12.5 מיליארד טון של קרח, בשבוע – 60 מיליארד. מדובר בכמות מים המספיקה כדי לכסות את כל מדינת פלורידה ב-12 סנטימטרים של מים.

הצפת איים בעקבות המסת הקרחונים
הצפת איים בעקבות המסת הקרחונים | צילום: חדשות 13

"אם הטמפרטורות יעלו ביותר ממעלה וחצי, אנחנו נהייה בצרות", הסביר מוחמד נשיד, נשיא המלדיביים לשעבר, "המדינות הללו יחדלו מהלתקיים. ריפי האלמוגים ימותו וכשזה יקרה האיים שלנו יקרסו. מקורות הפרנסה שלנו ייעלמו. התרבויות שלנו ועמינו יוותרו חסרי כל".

אם תמשך ההתחממות בקצב הנוכחי, אזורי חוף גם בישראל יהיו בסכנה, מגפות יתפשטו, החיים יהפכו לקשים יותר באזורים דרומיים כמו שלנו, מים מתוקים יהפכו למצרך נדיר, והמלחמות עשויות לגבור - וזה רק התרחיש המתון. פוליטיקאים רבים מעדיפים לא לפעול בנושא, אך את המחיר - כולנו נשלם.