פי 6 יותר פוטנציאל דליפה משדווח: היתר לאסדת "לוויתן" נדחה

המשרד להגנת הסביבה הודיע לנובל אנרג'י כי בקשתה להיתר פליטה נדחתה, זאת בשל פער עצום בין כמות הרכיבים בעלי פוטנציאל הדליפה הקיימים במערכת לבין זו שדווחה על ידה

הדמיית אסדת גז מול חוף דור

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (רביעי) לחברת נובל אנרג'י המפעילה את אסדת הגז "לוויתן", הממוקמת כ-130 קילומטרים בעומק הים התיכון מול חופי חיפה, כי היא דוחה את בקשתה להיתר פליטה. זאת, בשל פער משמעותי מאוד בין כמות הרכיבים בעלי פוטנציאל הדליפה הקיימים במערכת, לבין זו שדווחה בבקשת החברה.

לפי חוק אוויר נקי משנת 2008, מפעלים בעלי פוטנציאל זיהום אוויר גבוה מחויבים לקבל היתר פליטה לאוויר מטעם המשרד. בבקשה שהגישה חברת נובל אנרג'י דווח כי באסדה יהיו 1,403 רכיבי ציוד בעלי פוטנציאל דליפה,  אך בבדיקה חוזרת שדרש המשרד עולה כי במערכת ישנם למעשה 8,852 רכיבים כאלו. המספר מתייחס לחלקים שעשויים להיות מקור לדליפת חומרים אורגניים.

הפער העצום התגלה עקב בחינת סבירות הנתונים שהגישה החברה לידי מומחי המשרד להגנת הסביבה, שדרשו ביצוע בדיקה חוזרת של מספר זה. הבדיקה החוזרת בוצעה בידי חברה חיצונית, והעלתה כאמור שינוי מהותי שאנשי המשרד לא הסכימו לקבל.

מאהל המחאה בחוף דור נגד הקמת אסדת הגז
מאהל המחאה בחוף דור נגד הקמת אסדת הגז | צילום: החדשות 13

כעת נדרשת חברת נובל אנרג'י להגיש בקשה מחודשת, בה יידרש סטנדרט גבוה יותר של אטימות לדליפות. משמעות דחיית הבקשה היא, בין השאר, כי על נובל לשאת מחדש בכל העלויות הכרוכות בהגשה נוספת של בקשה להיתר הפליטה, בהיקף של מאות אלפי שקלים.

מטעם שותפות לוויתן נמסר בתגובה: "שותפות לוויתן מעריכה את חשיבות עבודתו ופיקוחו של המשרד להגנת הסביבה. כחלק מההערכות מקצועית ולבקשת המשרד להגנת הסביבה נערכה בדיקה שבעקבותיה עודכן מספר הרכיבים באסדה. בדיקה נוספת מטעם צד שלישי שבוצעה עבור נובל אנרג'י על ידי חברה חיצונית מצאה כי בהתאם למודלים המחמירים הנהוגים לאסדות בים הצפוני אין שינוי מהנתונים שמסרה החברה עד כה ביחס לפליטות.

"לבקשת המשרד נגיש בקשה להיתר פליטה בהתאם למספר הרכיבים החדש. יחד עם זאת, אנחנו נוקטים בצעדים שיבטיחו כי הפליטות יהיו מתחת למספר עליו הצהרנו במקור כדי לעמוד בהתחייבות שלנו ואף מתחת למה שהובטח. כפי שעשינו עד כה, נמשיך לפעול בשקיפות ובאחריות מול המשרד להגנת הסביבה ומול הציבור. אסדת לוויתן שנבנית בטכנולוגיה הטובה ביותר ובסטנדרטים המחמירים של ה -OECD תחל להזרים גז בסוף שנת 2019, היא לא תפגע באכות האוויר ביבשה ובחוף, לא תזהם את הים ותביא לשיפור משמעותי באכות האוויר בישראל".

מאהל המחאה בחוף דור נגד הקמת אסדת הגז
מאהל המחאה בחוף דור נגד הקמת אסדת הגז | צילום: החדשות 13

לפני כשבועיים, הפגינו פעילי עמותת שומרי הבית מול ועידת האנרגיה השנתית ברמת גן במחאה על כוונת הממשלה להקים אסדת טיפול לתוצרי מאגר "לוויתן" בקרבת החוף.

המפגינים הקימו במקום "מחלקה אונקולוגית" מדומה, והשמיעו קריאות לשר האנרגיה להימנע מהקמת המתקן הפטרוכימי הגדול והמזהם בתולדות ישראל, בקרבת האוכלוסייה.

טל גונן מעמותת "שומרי הבית" המובילה את המאבק המתגבר והולך להרחקת האסדות, אמרה אז: "אין דרך עדינה לומר זאת. שר האנרגיה פשוט משקר לציבור הישראלי כאשר הוא טוען שהזיהום מאסדת לוויתן לא יסכן את האוכלוסייה. בטרם הוקמה אסדת תמר שמענו הבטחות דומות לגבי השיעור הצפוי של פליטת המזהמים ממנה, שיעור שהתברר כנמוך פי 30 מערכי הפליטה האמתיים. אין לנו ספק שאסדת לוויתן תזהם בסדרי גודל יותר מההערכות המדומיינות של נובל אנרג'י."

פעילי העמותה מוחים גם נגד הניסיון הפסול לדבריהם של שר האנרגיה יובל שטייניץ, לקשור בין סגירת התחנות הפחמיות בחדרה לבין הקמת אסדת לוויתן בקרבת החוף: "מדובר בהחלטה מלאכותית, שיכולה להשתנות באופן מידי. אם לדעת הרגולטור יש צורך בהכנסת צינור גז נוסף על מנת לסגור את התחנות פחמיות, אנא הכניסו את הגז מאסדה צפה רחוקה שלא תסכן את הציבור. יש לזכור כי התחנות הפחמיות בחדרה מתוכננות להיסגר רק ביוני 2022, בהחלט מספיק זמן לעצור את הטירוף, לחשב מסלול מחדש, ולפתח את לוויתן באופן אחראי באמצעות אסדה צפה", נמסר מטעם "שומרי הבית".