עשרות אלפי מטיילים והררי פסולת: כך נראה הצפון בעיצומו של החג

המבקרים שהציפו את האתרים ברחבי הארץ הם אינם האחראים היחידים לזיהום. אליהם מצטרפות מחצבות פיראטיות שמשליכות טונות של פסולת לאתרי מורשת, ופוגעות בחיות הבר, בטבע ובסביבה

זמן צפייה: 02:34

המטיילים והמטיילות שהציפו את אתרי התיירות בצפון במהלך חול המועד הותירו אחריהם הררי פסולת - והם לא האחראים הבלעדיים לזיהום. טונות של פסולת בניין ומתכות שהושלכו בניגוד לחוק באתרי מורשת, מנעו גם הם מהמבקרים באתרים בחג ליהנות מהם, והפסולת הזו פוגעת בחיות הבר ובסביבה לאורך כל השנה.

חג שני של פסח עדיין לפנינו, והתמונות של מה שהשאירו אחריהם מאות אלפי מטיילים ומטיילות מדאיגות. שקיות אשפה זרוקות בחופים ולאורך שבילי הטיולים, בקבוקים, שאריות אוכל ושקיות חטיפים זרוקים על הרצפה.

אשפה שהושארה על ידי מטיילים בנחל דוד
אשפה שהושארה על ידי מטיילים בנחל דוד | צילום: החדשות 13

אבל לא רק המטייל הישראלי אחראי ללכלוך הרב. בשמורת מקורות הירקון אירעה פגיעה חמורה, כשלמעלה מ-20,000 מטרים רבועים של פסולת בניין ומתכות הושלכו במקום והפכו את אחת הריאות הירוקות היפות ביותר בישראל - למקום שמטיילים רבים בוחרים לא להגיע אליו.

"האזרח הרגיל לא מבין מה קורה סביבו", טען גלעד אח, מנכ"ל הפורום לישראל ירוקה, "אם זה החציבה הפיראטית, אתרים של פסולת בניין, פסולת ביתית ומפעלי תעשייה שפועלים בלי רישיון, בלי פיקוח ובלי שום היתר. רשויות האכיפה הרבה פעמים עומדות חסרות אונים מול הדבר הזה".

מחצבות לא חוקיות ברמת הגולן
מחצבות לא חוקיות ברמת הגולן | צילום: הפורום לישראל ירוקה

בתיעודים שאספו מתנדבי "הפורום לישראל ירוקה", ניתן לראות מחצבות שהוקמו באופן לא חוקי על אתרי מורשת, כמו ברכת צרטה שנמצאת ממזרח לשוהם. מחצבות פיראטיות ופסולת בניין נמצאו גם ברמת הגולן ובעוד שורה של אתרים סמוך לירושלים, שבשל מצבם הרעוע – גישת המטיילים אליהם נמנעת בחג הזה.