תיעוד: המבצע המיוחד להצלת גוזל הנשר בכרמל

בשנתיים האחרונות פחתה אוכלוסיית הנשרים באזור בחצי, וכעת ישנם מתנדבים הפועלים לשימור והצלת אלה שעוד בחיים. כשאחד הגוזלים גסס בקן, אחד הפעילים ירד בסנפלינג כדי לחלצו

זמן צפייה: 03:02

לפני שנתיים חיו בכרמל 42 נשרים, כיום יש רק 20. הסיבה לכך לא ידועה, אך אנשי ה"חי בר", ובראשם יגאל מילר, פועלים לשימור והצלת הנשרים שעדיין בחיים. בתיעוד מיוחד ניתן לראות מבצע להצלת אחד הגוזלים, שגסס בקן.

בעקבות מקרי התמותה של הנשרים, יש מתנדבים ששומרים על הקינים מרחוק. באחד המקרים ראו המתנדבים את האבא מתעופף מהקן ואת האמא קוראת לו וקוראת, והוא לא שב. "ראיתי שהזכר לא חוזר, הנקבה שם לבד, והגוזל לא מציץ כמעט בכלל", סיפרה מיטל מסיקה, מתנדבת ב"פורשים כנף".

נשרים בכרמל | צילום: חדשות 13

נשרים הם הורים מסורים שמגדלים ביחד את הרך הנולד. הורה אחד בלבד לא יכול לגדל את הגוזל לבדו. ב"חי בר" הבינו שמדובר במצב חירום ושהגוזל לא ישרוד. הפתרון היה מבצע חילוץ. לירן ירד בסנפלינג מגובה של יותר מ-15 מטרים כדי לאסוף את הגוזל. "בגלל הרגישות של המצב כל הסיפור היה צריך להיות מאוד מהיר ומאוד עדין", הסביר לירן ארז, המתנדב שנחלץ להצלת הגוזל. "הוא היה נראה חלש ולא מאוד חיוני".

חילוץ גוזל נשר בכרמל
חילוץ גוזל נשר בכרמל | צילום: חדשות 13

הגוזל לא אכל כמה ימים, ומבדיקות שעשו בו עלה שהעצמות שלו התרככו ושאחת הכנפיים נשברה בשני מקומות. בימים אלה הוא נמצא בטיפול נמרץ, מקבל תרופות, אוכל, ובעיקר יחס חם. "אני לא חושב שהוא יחזור לטבע, הוא כנאה לא יוכל להזיז את הכנף", אמר יגאל. "הוא יוכל להיות בכלוב, בגרעין רבייה ולהביא גוזלים שאותם נשחרר לטבע, זו גם השקעה לטווח ארוך".