חרף האישור בבג"ץ: תושבים הגרים בסמוך לאסדת הגז מתפנים מהאזור

למרות הודעת משרדי הממשלה כי לא קיימת סכנה בריאותית, חלק מהמשפחות בחוף דור החלו לצאת מבתיהן לקראת תהליך הנישוב של אסדת הגז "לווייתן". "אנחנו לא נהיה פה - יותר טוב ללכת על בטוח"

זמן צפייה: 01:48

הדריכות הגבוהה ביישובי חוף הכרמל לקראת הפעלתה של אסדת הגז לווייתן, הגיעה היום (שני) לשיאה. חלק מתושבי האזור החלו לפנות את משפחותיהם ולצאת מהבתים לפני תחילת פעילותה של האסדה. חלקם מבצעים זאת כצעד מחאתי, אך ביניהם ישנן משפחות שעוזבות את בתיהן מתוך חשש אמיתי לבריאותן כתוצאה מזיהום האוויר הצפוי.

"אם אנחנו לא יודעים כמה זה מסוכן, פשוט יותר טוב ללכת על בטוח. אז אנחנו לא נהיה פה", אמרה אחת מתושבות האזור שהחליטה להתפנות. תושבת נוספת אמרה: "לאור המצב הקשה של נישוב הרעלים, אני צריכה לצאת באמצע העבודה מוקדם ולעזוב עם תינוק בן שנה וחצי".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הפחד מאסדת הגז לוויתן: התושבים חוששים שיצטרכו לפנות את בתיהם

בית המשפט הוציא צו עיכוב זמני להרצת אסדת "לוויתן"

הפחד מאסדת הגז לוויתן: התושבים חוששים שיצטרכו לפנות את בתיהם

מזוודה ארוזה על ידי המשפחות שמתכוונות לעזוב בעקבות האסדה
מזוודה ארוזה על ידי המשפחות שמתכוונות לעזוב בעקבות האסדה

לצד החשש הכבד של התושבים, יש לציין כי המהלך אושר על ידי כל משרדי הממשלה הרלוונטיים ועל ידי מערכת המשפט. המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשדר הבריאות אישרו כי במקביל לנישוב ניתן לקיים אורח חיים שגרתי בכל היישובים הסמוכים.

לאחר ארבע שנים של מאבק משפטי וסביבתי של תושבי האזור, האסדה הממוקמת תשעה קילומטרים בלבד מחוף דור, בלב יישובי המועצה האזורית חוף הכרמל, תחל לפעול הלילה. פעילותה הראשונית תימשך שמונה שעות בלבד, כשיתבצע תהליך של הרצה.

במסגרת המאבק נגד הפעלת האסדה, שמתנהל כבר יותר מארבע שנים, ישנו המוחים באוהלים על החוף, קשרו את עצמם בשרשראות והפגינו שוב ושוב מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה הצופה אל האסדה.

ביום חמישי האחרון ביטל בית המשפט המחוזי בירושלים את הקפאת הליך ההרצה של האסדה. בנימוקיו כתב השופט אלי אברבנל: "החשש שמועלה אינו גובר בנסיבות העניין על הפגיעה המשמעותית בקידום הפרויקט העלולה להיגרם כתוצאה ממתן הצו המבוקש, והשלכותיה מרחיקות הלכת".

עוד הסביר השופט כי לאחר שמיעת הסברים מפורטים מצד גורמי המשרד להגנת הסביבה, הוא שוכנע כי היתר הפליטה לאסדה ואישור תוכנית ההרצה נעשו על יסוד של מומחיות מקצועית ושיקול דעת מקצועי. כלומר, הוא קיבל את עמדת אנשי המקצוע במשרדים הממשלתיים, האנרגיה והגנת הסביבה.