בג"ץ קבע: הגבלת הנוסעים בנתב"ג תבוטל בסוף השבוע

בית המשפט העליון הכריע כי ועדת החריגים עבור מי שאינם מחוסן או מחלים אינה חוקתית, ותבוטל עם פקיעת תוקף התקנות בשבת הקרובה • הכנסת אישרה: השבים לארץ יידרשו לענוד צמידים אלקטרוניים

זמן צפייה: 06:58

בג"ץ קבע היום (רביעי) כי הגבלת הנוסעים בנתב"ג תבוטל, והדגיש בהכרעתו כי ועדת החריגים עבור מי שאינם מחוסנים או מחלימים אינה חוקתית. על כן, ההגבלה תבוטל עם פקיעת תוקף התקנות בשבת הקרובה, בתאריך 20 במארס. "ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית ולהבטיח כי הן עומדות כנדרש במבחנים החוקתיים", כתבו השופטים. בכירים במשרד הבריאות אמרו על ההחלטה: "פיגוע לבריאות הציבור".

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר בתגובה לקביעת בג"צ כי "ההחלטה שהתקבלה מעוררת דאגה, מכיוון שתאפשר כניסת תחלואה רבה ווריאנטים מסוכנים לישראל. עשינו צעדים רבים כדי למנוע זאת, וחבל שכעת אנו מציבים בסיכון את נתוני התחלואה המעודדים. החלטת בג"צ עלולה לקרב את מדינת ישראל לגל תחלואה גבוה דווקא עכשיו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כישלון ל"מלשינון": רק 56 דיווחים על סרבנים לחזרה מהחל"ת

ארה"ב: לפחות 8 הרוגים באירוע ירי באטלנטה; החשוד נעצר

הירידה בתחלואה: מקדם ההדבקה – הנמוך ביותר מאז אוקטובר

בתוך כך, הכנסת אישרה את החוק הדורש מכל הנכנסים ארצה לענוד צמיד אלקטרוני, שמטרתו להבטיח את קיום הבידוד הביתי. כעת, כל מי שיגיע לישראל ממדינות מסויימות ויידרש לבידוד ביתי, יעבור בדיקת קורונה זמן קצר לאחר הנחיתה, יקבל את הצמיד - ויישלח לביתו. מי שלא ייתן את הסכמתו לפיקוח באמצעות הצמיד או אפליקציית מעקב ייעודית לנייד, יועבר למלונית.

לפי החוק, שעבר בקיראה שנייה ושלישית בתמיכתם של ארבעה חברי כנסת אל מול מתנגדת אחת, לוועדת החריגים יש סמכות להעניק פטורים מענידת הצמיד מטעמים בריאותיים או הומניטריים, למשל. קטינים מתחת לגיל 14, או מי שמונה לו אפוטרופוס, יוכלו לקיים את הבידוד בביתם בלי אמצעי מעקב טכנולוגי.

בכנסת הבהירו כי החברה הפרטית שמפעילה את הצמיד והמעקב, לא תפעיל שיקול דעת מעבר לקבוע בנוהל. מה גם, המידע שיתקבל בחברה יישמר במאגר מידע בבעלות משרד הבריאות. בתום תקופת הבידוד, המידע יימחק.

נוסעת בנמל התעופה בן גוריון, הריק מאנשים בשל מגפת הקורונה | צילום: רויטרס

לעומת זאת, במקרה של הפרת ההוראות ויציאה מהבידוד, תוכל החברה המפעילה להעביר למשטרה ולמשרד הבריאות מידע על מי המפרים, והמידע לגביו יישמר לתקופה של 30 ימים. עונדי הצמידים יידרשו לחתום על שטר חוב לטובת המדינה בגובה עלות הפריט, למקרה שייגרם לו נזק או שמא הוא לא יוחזר.

בדברי ההסבר של החוק נכתב כי "הכנסת זן חדש עם יכולת הדבקה מוגברת ועמידות לחיסון עלולה, לפי המידע הקיים, לאיים על יעילות החיסונים שכבר ניתנו למיליונים מתושבי ישראל. קיים סיכון מוגבר כי הנכנסים לישראל מחו"ל יביאו עימם וריאנטים אלה או אחרים, והם יתפשטו במהירות, כפי שקרה עם הווריאנט האנגלי"

"חיסון רוב האוכלוסייה הוא האסטרטגיה הנבחרת ליציאה מהמגפה. כניסה לישראל של וריאנט חדש העלול לגרום לעמידות לחיסון, יוצרת חשש ממשי לשלילת הנשק העיקרי לבלימת המגפה. כאמור, וריאנט כזה עלול גם לאיים בהדבקה חוזרת בקרב המחלימים. זוהי סכנה ממשית לעלייה בתחלואה ובתמותה, וסכנה ממשית לבריאות הציבור, ויש לנקוט צעדים מהירים כדי לבלום אותה".