קביעות ותואר - Out, הגשמה עצמית - In: דור ה-Y בשוק העבודה

תעסוקת בני דור זה אינה כשל הוריהם: הם מחפשים אתגר, דינמיות ומימוש עצמי בעבודה. גם בהשכלה נרשמים הבדלים: "מודל של תואר פשוט לא התאים לי, אני רוצה ללמוד מהר וליישם" • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 08:02

כשמדובר בשוק העבודה של דור ה-Y, ילידי שנות השמונים והתשעים, כל שהיה מוכר לנו על אופי המקצועות והתעסוקה שלהם - משתנה. הערכים שהיו כה חשובים להוריהם דוגמת קביעות, תואר אקדמי וביטחון כלכלי ארוך טווח - כבר אינם משחקים תפקיד בבואם של ילדיהם לבחור מקצוע. לעומת זאת, קורסים ממוקדים, הכשרות מקצועיות בתחומים שלאו דווקא נלמדים באוניברסיטה ודינמיות מתבקשת - דווקא כן.

אלן מור-גודס, עורכת תוכן בת 29, יוצאת לעבודה במשרד יחסי ציבור שמיועד לנשים בלבד, לאחר שכבר הספיקה לעשות ריצת בוקר. היא מעידה על עצמה שהיא נדרשת למיומנויות רבות במסגרת העבודה: "לא מספיק שאני רק עורכת תוכן. אני צריכה להיות גם תסריטאית, צלמת וגם עורכת וידאו". במשרד בו היא עובדת, כל הבנות נדרשות לעבור השתלמויות דרך קבע: "הבנות פה הולכות לסדנאות, הכשרות מקצועיות וקורסי רשתות חברתיות" סיפרה דניאלה רייבנבך, בעלת משרד יחסי הציבור. עוד ציינה כי "הן מדור לא מקובע, הן מדור הרבה יותר פתוח, דור שזז. חבל לי לאבד אותן".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

פטיש, מסור דיסק ואזיקים: תיעוד מעצר תושב יצהר שאזק עצמו

לוחמת ה-MMA הישראלית מתכוננת לקרב בין-לאומי: "כמה שיותר חזק"

עדויות מתיק 1000 חושפות: הקשר בין ראש המוסד למילצ'ן ופאקר

אלן מור גודס, אשת תוכן, מתמחה ברשתות חברתיות ודניאלה רייבנבך, בעלת משרד יחסי ציבור
אלן מור גודס, אשת תוכן, מתמחה ברשתות חברתיות ודניאלה רייבנבך, בעלת משרד יחסי ציבור | צילום: חדשות 13

מיכל דן-הראל, מנכ"ל חברת ההשמה מנפאואר, סיפרה כי הוריה עבדו בעבודה אחת במשך כל ימי חייהם. "בדור שלי נהגו כבר להחליף בין שלושה לחמישה מקומות עבודה. לעומתנו, בני דור ה-Y וילידי שנות ה-2000 כבר יחליפו בין 20 ל-30 מקומות עבודה במהלך חייהם", הוסיפה. אכן, שוק העבודה עובר שינוי לא רק בתנאי העבודה, אלא גם בדמותו של העובד.

אם בעבר תואר אקדמי היה תנאי מקדים ואפילו היווה חסם בקבלה לעבודה, היום המצב שונה לגמרי. "ההכשרה המעשית של העובד והידע שצבר הרבה יותר אקוטיים בשיקולי קבלתו לעבודה מאשר תואר כזה או אחר", אמרה דן-הראל. ניתן להבין שמקומה של ההשכלה האקדמית בשוק העבודה הולך ופוחת, אל מול המעמד החשוב שצוברת ההשכלה הבלתי פורמלית.

צעירים עובדים במשרד
צעירים עובדים במשרד | צילום: חדשות 13

רועי דויטש, מנכ"ל ביה"ס לאל-תואר במנהל עסקים, אמר כי לא יכול להיות שצעירים משלמים כ-120,000 ש"ח כשכר לימוד כולל של תואר בתקשורת, על אף ש-80% מהם מעידים שהוא מיותר. "זו אנומליה צרכנית ברמה הגבוהה ביותר", ציין. "אף אחד לא היה קונה מוצר אחר, מכונית לדוג', אם 80% מהרוכשים היו חושבים שהוא מיותר".

רוז פנחסי, בת 30 מתל אביב, כבר בעלת תואר ראשון במנהל עסקים, עם זאת, היא הרגישה שאין לה מספיק כלים כדי לפתח את העסק שהקימה כספקית תשתיות מכירה למוצרי הייטק. "מודל של תואר פשוט לא התאים לי", היא העידה על עצמה. "הייתי צריכה ללמוד משהו מאוד מהר, ולהתחיל ליישם אותו", הוסיפה.

בני דור ה-Y מחפשים תדיר את "הדבר הבא" במקום עבודתם. הם מחפשים אתגר ולכן בוחרים במקומות עבודה שמתחדשים כל הזמן. העובדים לא מחפשים רק פרנסה קבועה, אלא הגשמה עצמית, תשוקה, והתחדשות בלתי פוסקת.רעות עצמוני, מנהלת שיווק בת למשפחת חקלאים שבחרה שלא להמשיך במסורת התעסוקה המשפחתית, אמרה: "אני רוצה לעבוד במקום בו ארגיש שאני מתפתחת. אני נשאבת לזה, אני טוטאלית ומרשה לעצמי להיות בתוך זה כי אני אוהבת את מה שאני עושה".