"פוחדים לקבל החלטות": התופעה שמשתקת את בני דור ה-Y

צעירים וצעירות רבים ברחבי העולם לוקים ב"פובו" - חוסר ההחלטיות בתחומים שונים בחיים, החל מקושי בבחירת עבודה ולימודים ועד בחירת בני זוג. "כל דבר שהוא פחות ממושלם גורם לנו לשיתוק"

זמן צפייה: 05:56

בשנים האחרונות, גם בגלל ריבוי האפשרויות והתפתחות הרשתות החברתיות, בני דור ה-Y מעידים כי הם לוקים בחרדת החמצה. הם פוחדים להחמיץ אפשרות טובה יותר מזו שבחרו בה – פחד שמשתק ומקשה על קבלת החלטות חשובות בעבודה, בלימודים ובתחומים שונים בחיים. חרדה זו מכונה "פובו".

יובל בן אהרון, בת 23 מודיעין מתגוררת בחודשים האחרונים בסאבלטים בתל אביב. בכל כמה ימים או שבועות היא מחליפה מקום מגורים. "אני מסתכלת נגיד על איפה אני רוצה לגור. אני רוצה לגור בפלורנטין או שאני רוצה לגור במרכז העיר - לשלם עוד אלף שקל על שכירות. אני כל הזמן קופצת מדירה לדירה. אני תמיד עם מזוודה ושקיות. אתה כל כך רוצה להספיק הכול וכל כך מפחד שנגמר לך הזמן – שאתה לא עושה כלום".

בני דור ה-Y מתקשים לבחור מסלוללימודים
בני דור ה-Y מתקשים לבחור מסלוללימודים | צילום: חדשות 13

התופעה מתבטאת בין היתר בקושי לבחור בתחום לימודים מתאים. מחקרים מצאו שאחוזי הנשירה מהלימודים במהלך התואר הראשון עלו מאוד בשנים האחרונות. שקד סוקניק, בן 24, מתלבט כבר זמן רב מה ללמוד: "אחרי הרבה מחשבה, אני חושב שהגעתי בסוף ללמוד פסיכולוגיה ובלשנות. אבל זה גם יכול להשתנות עד סוף הריאיון הזה".

"ההגדרה הרשמית של "פובו" – fear of better options, פחד שהפך להיות הרבה יותר מהותי ומשמעותי בחיים שלנו", אמרה ד"ר לירז מרגלית, פסיכולוגית מהמרכז הבינתחומי. "זה פחד שבעצם משתק את יכולת קבלת ההחלטות שלנו. המוח שלנו לא בנוי לקבל החלטה מבין כל כך הרבה אלטרנטיבות. אנחנו רגילים באבולוציה שלנו לבחירות פשוטות".

"מערך הציפיות שלנו עולה בצורה משמעותית", הוסיפה ד"ר מרגלית. "יש לי אפשרות לבחור בין 60-50 אפשרויות ולפעמים אפילו יותר, אז אנחנו מצפים שהבחירה תהיה מושלמת. ואז כל דבר שהוא פחות ממושלם גורם לנו לאכזבה ולשיתוק".