משרד הרווחה הקים ועדה לבדיקת התעללות במקלטים לנשים מוכות

בעקבות תחקיר חדשות 13, ייבדקו טענות מצד נשים ששהו במקלטים ליחס משפיל והתעללות מצד הצוות. אחת הנשים העידה: "הרגשתי בכלא, שאני הבן האדם האלים – כי הוא שם בחוץ חי טוב ואותי מתקנים"

זמן צפייה: 04:18

בעקבות פרסום חדשות 13, משרד הרווחה הודיע היום (שלישי) על הקמת ועדת בדיקה בלתי תלויה לבדיקת תלונות ליחס משפיל והתעללות במקלטים לנשים מוכות.  "בעקבות העדויות הורה המשרד על הקמת ועדה בלתי תלויה להתנהלות המקלט ויפעל על פי מסקנותיה", נמסר ממשרד הרווחה. "המשרד משקיע משאבים רבים במתן מענים סוציאליים לנשים וילדים נפגעי אלימות במשפחה ורואה בחומרה רבה כל חריגה מהנהלים המחייבים למסגרת מסוג זה". כזכור, בחודש יולי פורסמו עדויותיהן של כמה נשים ששהו במעון במרכז הארץ, שטענו כי "זכויות אדם בסיסיות לא נשמרות פה".

"אנחנו היינו מגיעים לחצי ביצה ביום שבת שאנחנו אוכלים, אורז תמיד נגמר, הפנקייק היה עשוי ממים", סיפרה אחת הנשים ששהו במעון. "ראיתי כמויות של תרומות שמגיעות. אני מדברת איתך על בשמים ואיפור, הכול ננעל שם. אלינו, זה לא באמת מגיע".

עוד בחדשות 13:

אלימות נגד נשים: עלייה של 160% בפניות למוקד הסיוע בחמש שנים

יחס משפיל ומניעת אוכל: העדויות הקשות מתוך המקלט לנשים מוכות

"גססה לנגד עיניו": מקסים טל מואשם ברצח אשתו מריה בקריות

אישה במקלט לנשים מוכות
אישה במקלט לנשים מוכות | צילום: רויטרס

לדבריה, התחושה שגרם לה המקום הזכירה לה את היחס שעמו נאלצה להתמודד לפני שהגיעה למעון. "הרגשתי בכלא. הרגשתי שאני הבן אדם האלים, שאותי אתם מתקנים - כי הוא שם בחוץ חי טוב ואותי אתם מתקנים. באתי ממקום שאסרו עלי ולא נתנו לי ואמרו לי מה לעשות במשך שבע שנים, והגעתי למקום שממשיך לעשות את זה".

בנוסף, מנהלת המקלט הוקטלה כשהיא מסבירה כי התקבלה החלטה לקחת את כל הטלפונים הסלולריים מהמטופלות: "אני החלטתי ביחד עם העמותה שאנחנו לוקחים את הטלפונים לשבוע. כל אחד יש לו את החוקים שלו".

ציוד ואוכל נעולים בארונות
ציוד ואוכל נעולים בארונות | צילום: חדשות 13

א', אם לשלושה: "הם הפכו להיות עוד גורם מפתיע ומפחיד ומאיים. לא הייתה ברירה, פשוט אספתי את מה שיכולתי ונסתי על נפשי עם הילדים".

תגובת העמותה שמפעילה את המקלט, ל.א – לא לאלימות: "בכל 22 השנים שבהן המקלט המדובר קיים, לא הופנתה ולו תלונה אחת – ומאות נשים וילדיהן זכו בחיים חדשים. הטענות המדוברות הן טענות חסרות שחר והנשים זוכות לקבל מעל ומעבר למתחייב מנוהלי משרד הרווחה. באשר לטלפונים הניידים, אלו נלקחים על מנת להגן על ביטחונן של הנשים מאחר שניתן לאתר את מיקומן באמצעותם. ברור לנו שישנן נשים שאינן מבינות מה המשמעות של חיים בתוך מסגרת עם כללים הבאים לשמור עליהן".