קבוצת ווטסאפ משפחתית: תקשורת מקרבת - או תחליף קר לחיבוק חם?

מחקרים רבים הראו כי השיחות המשותפות בנייד משפרות את הקשר בין בני המשפחה, בתנאי שהן לא מחליפות את שיתוף הרגשות ואת המבט בעיניים. "בתמונה אחת אתה יכול להעביר את הרגש ואת החוויה"

זמן צפייה: 05:32

קבוצות ווטסאפ משפחתיות כבר הפכו לדרך תקשורת חדשה בשנים האחרונות. קבוצת הווטסאפ של המשפחה הגרעינית היא מוקד למחקרים סוציולוגיים ופסיכולוגיים אשר הראו כי היא משפרת את הקשר בין בני המשפחה, כל עוד מוודאים שהיא לא מחליפה את התקשורת הבין־אישית.

קבוצות אלה הפכו לדרך ההתקשרות השכיחה, במיוחד במשפחות של הורים קרייריסטים וילדים עסוקים. אושרת ונגר, אם לשלושה ומנהלת מותג של סגנון חיים, סיפרה כי "השם של הקבוצה שלנו השתנה מ'וגנר' ל־'משפחה בהפרעה', 'משפחה שכזאת' ו־'משפחה לא בוחרים'. לא משנה מה שם הקבוצה", אמרה וגנר והוסיפה, "הודעה אחת שמשודרת בקבוצה - וכולם מתפקדים. בדרך כלל הם מגיבים די מהר, ואם הם לא מגיבים - אז הם מקבלים על הראש".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גרמניה: רכב נסע לתוך קהל משתתפים בפסטיבל; כ־30 בני אדם נפצעו

הילד ששמר על קור רוח בזמן אזעקה באשקלון: "זה היה די מפחיד"

המפיק ההוליוודי הארווי ויינסטין הורשע בתקיפה מינית

קבוצת הוואטסאפ המשפחתית של משפחת ונגר
קבוצת הוואטסאפ המשפחתית של משפחת ונגר | צילום: חדשות 13

שחר בן ה־15, הבן הבכור במשפחת ונגר, סיפר כי "בקבוצה אני שולח בעיקר דברים מצחיקים וגם תוצאות מבחנים", ואחיו עומר בן ה־13 הוסיף כי "אנו מודיעים שם על אוכל, על דברים חשובים". מויש, אב המשפחה ומנכ"ל חברה כלכלית, סיפר כי "כשאני בעבודה אני בדרך כלל מעביר את המשימות, ובבית אני מקבל את המשימות - אז זה מתאזן בסופו של דבר".

שיתוף רגשי ופידבק משפחתי - באופן מיידי

מויש תיאר את החוויה הרגשית שמעניקה הקבוצה המשפחתית: "בשנייה אחת אתה יכול לייצר תמונה של אווירה - באותו רגע אתה מקבל את החוויה עצמה. למשל, עומר שלח תמונה של ציון 95 שקיבל במבחן. בום. זהו. אין צורך להוסיף. אתה מבין שהוא ב'היי', שהוא הצליח, שהוא עשה את זה".

אסנת הראל, מנכ"לית מכון אדלר, סיפקה את הזווית המקצועית:  "זה מאוד מחבר אותנו, זה מאוד מקצר את התהליך וזה מיידי" והוסיפה כי "באמצע היום אנו לא נוטים להתקשר לאנשים שאנחנו אוהבים ולהגיד 'חשבתי עליך, אני אוהב אותך', אבל הרבה יותר קל לשלוח לב או לשלוח אימוג'י של נשיקה".

משפחת ונגר
משפחת ונגר | צילום: חדשות 13

"זה מאפשר לנו להיות בתקשורת בשעות שאנחנו לא ביחד", אמרה אושרת והוסיפה "אילולא המכשיר הזה או הטכנולוגיה הזו, משעה שבע בבוקר, כשהילדים עוזבים את הבית, ועד שעות הערב לא היינו יודעים מה עבר על כל אחד במהלך היום".

הרשתות החברתיות יוצרות לנו איזשהו פרדוקס: "ככל שאנחנו מחוברים יותר, אנחנו מנותקים יותר ברמה הבין-אישית" אומרת הראל, אך אסור לוותר על חיבוק, על מגע בעיניים ולמעשה - על הקשר. רעות לוק גרין, מנהלת מסעדת ג'וי גארדן, סיפרה כי "אנחנו נתקלים כל הזמן במשפחות שמזמינות ארוחה משפחתית - וכל הזמן כולם תקועים במסכים. מוציאים הרבה כסף על אוכל ועל בילוי זמן בחוץ אך הם בכלל לא נהנים להיות ביחד". בעקבות זאת המסעדה מאפשרת למשפחות שמעוניינות בכך להפקיד את הטלפונים בקופסה ולקבל לשולחן משחקי חברה שייצרו קרבה בין בני המשפחה.