הורים נגד מסכים: המחאה נגד הקרנת סרטים לילדים בזמן הפסקות

הורים לתלמידים במוסדות חינוך שונים ברחבי הארץ גילו שהצוות החינוכי מקרין לילדים בזמן ההפסקות תוכניות בטלוויזיה - והתקוממו. "מסכים זה פיתרון קל - אבל מזיק בפירוש"

זמן צפייה: 03:55

אם זה סרטים, סדרות או משחקים - בטלוויזיה, במחשב, בטאבלט או באייפון – המסכים ממלאים את חיינו, בשעות הפנאי – אבל לא רק. אורנה (שם בדוי), אם לתלמידת כיתה ב' מראשון לציון, גילתה לאחרונה שבבית הספר של ביתה מבלים בקביעות את הפסקת האוכל מול הטלוויזיה: "זה מכעיס, זה מטריד, כי אני בעצמי מחנכת שלא אוכלים מול הטלוויזיה לדוגמה אז אני חושבת שצריך כן לעשות מאמץ ולא ישר 'קחו תראו תוכנית', זה לא לעניין".

כשכתבה על כך פוסט באחת מקבוצות ההורים ברשת – הבינה שהיא ממש לא לבד. את הסדרה פאודה למשל אפילו לא שומרים לזמן ההפסקה אלא מקרינים במסגרת שיעורי ערבית בבית ספר בפרדס חנה. "הזדעזעתי, כי אני בעצמי לא מסוגלת להכיל את כל המראות הקשים שנמצאים בתוכנית אז מעבר לזה שזה מסכים, גם התוכן הוא מאוד אלים וגם אין לזה שום שיוך ללימודי ערבית", ציינה עינב מצרפי, אם לתלמידה.

וגם בחלק מגני ילדים, מסתבר, נוהגים לעשות "הפסקות צפייה", כדי "להרגיע" את הילדים, ואולי גם את הצוות. סייעת סיפרה לחדשות 13 כי "גגנות בדרך כלל טוענות שזה בקטע חינוכי, שזה כאילו קשור לנושא. זה בסדר, כשאתה רואה 10 דקות - לא כשאתה יושב כל יום ורואה הרבה טלוויזיה".

ילדים צופים בטלוויזיה
ילדים צופים בטלוויזיה | צילום: חדשות 13

ד"ר גדי ליסק, פסיכולוג חוקר את השפחות המסכים על ילדים ונוער ציין כי "את המסכים רצוי להגביל עד סביבות גיל 16 אפילו. המחקרים מראים שאפילו אחרי הגילאים האלה ההשפעות עדיין נמשכות. שינויים במוח שמשפיעים על תפקודים כמו אמפתיה, תפקוד קוגנטיבי, ויסות רגשי. זה ישפיע עליהם מבחינה פיזית קודם כל על השינה, על המערכת החיסונית שלהם על המערכת הקוגניטיבית. המסכים הם פיתרון קל - אבל מזיק בפירוש".

בנייר עמדה חדש של ההסתדרות הרפואית בישראל – שמבוסס על הנחיות ארגון הבריאות העולמי, יש המלצה ברורה להורים להימנע מכל חשיפה של ילדים מתחת לגיל שנתיים למחשבים, טלוויזיה, טלפונים חכמים ודומיהם. בגיל 2-5 מומלץ להגביל את החשיפה לשעה ביום, ובגיל 6-18 המגבלה היא עד שעתיים ביום – לכלל סוגי המסכים. בנוסף מומלץ להימנע משימוש בטלפונים חכמים בבתי הספר.

משרד החינוך הנחה בתחילת השנה לאסור טלפונים סלולריים בבתי ספר יסודיים, אבל מסתבר שעדיין יש מורים בחלק מהמוסדות שרואים בו כלי יעיל לניצול הזמן בשיעור. במשרד החינוך מוסרים בתגובה כי "ככל שבית ספר מפעיל טלוויזיה לשם העברת הזמן, הרי שהדבר פסול ונוגד את מדיניות המשרד, ובטח במהלך הפסקת האוכל שניתן לנצל באופן חינוכי וראוי יותר".