"מעניק לי ביטחון": לחצן המצוקה שינסה לסייע לנשים מוכות

בישראל חיות 200 אלף נשים הסובלות מאלימות. מוקדי הסיוע קורסים, המשטרה לא עומדת בעומס והממשלה לא מצליחה למגר את המגפה. לשם כך הוקמה "היחידה לאבטחת נשים", שתנסה למנוע את הרצח הבא

זמן צפייה: 05:34

יום המאבק באלימות כלפי נשים: כבר שנים מדברים בממשלה על איזוק אלקטרוני לגברים אלימים ועל לחצני מצוקה לנשים מאוימות, אבל התהליכים ארוכים וההחלטות לא מתקבלות. המצב הזה - ובעיקר הייאוש, הובילו ליוזמה פרטית חדשה שתנסה להגן על הנשים - חלוקת לחצני מצוקה שמחוברים למוקד אבטחה מאויש, לשימוש במצבי חירום.

אחת מהנשים שנעזרות בשירות היא יעל (שם בדוי), שמזה שנים חיה תחת איום, אולם לאחרונה - מאז שהעזה להיפרד מבן זוגה, האיום הפך לממשי וקרוב. "אני חיה בפחד", סיפרה. "כשאני מתעוררת אני מיד נזכרת, חושבת, דואגת, מה יכול לקרות, איפה זה יכול לחכות לי, במהלך היום, בערב, בלילה. זה משהו שהוא כל הזמן ולא מרפה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הותר לפרסום: ראש העיר אור עקיבא יעקב אדרי חשוד באונס ואלימות

חשד לניסיון פיגוע דריסה סמוך לירושלים: החשוד נוטרל

בדיקות קורונה ורישום מקדים: מתווה החתונות שיוגש לקבינט

יעל, שם בדוי, עברה התעללות על ידי בעלה
יעל, שם בדוי, עברה התעללות על ידי בעלה | צילום: חדשות 13

"לא קיבלתי סטירה ולא בעיטה, אבל קיבלתי סטירות לנפש שלי, על ימין ועל שמאל", הוסיפה יעל. "נהדפתי הלוך ושוב רגשית, כלכלית, התנהגותית, משפחתית, הכול. חטפתי מהכול". בעלה לשעבר כבר הפר בעבר צווי הרחקה, והמשטרה? "היא אף פעם לא היוותה עבורו איזשהו מעצור. הוא תמיד אמר שזה לא מה שירתיע אותו".

כמוה, גם לימור (שם בדוי), שחיה בחשש מפני הגרוש שלה, שלדבריה יכול להופיע בכל רגע נתון - והוא כבר עשה זאת בעבר. "הוא בן-אדם לא צפוי", טענה לימור, "הוא מרגיש שהוא הפסיד את הכול, אז אין לו מה להפסיד. הוא אמר, 'אין לי מה להפסיד, הפסדתי הכול'. זהו. 'מבחינתי, זהו, אני רוצח אותה ומתאבד'".

לימור, שם בדוי, עברה התעללות על ידי בעלה
לימור, שם בדוי, עברה התעללות על ידי בעלה | צילום: חדשות 13

בדיוק בשביל יעל, לימור, ועוד מאות אלפי נשים שחיות תחת איום מתמיד, הוקמה "היחידה לאבטחת נשים". היחידה מבטיחהלספק הגנה לנשים שנמצאות בסכנה מבלי שיצטרכו לעבור למקלט לנשים מוכות, וכן "בלי לשבור להן את שגרת החיים ולטלטל אותן עם ילדים ומזוודות", כפי שהסבירה מקימת היחידה, עורכת הדין רביה סלומון.

ואיך זה עובד? הנשים מקבלות מכשיר קטן אותו הן נושאות עליהן. בעת הצורך, המכשיר הופך ללחצן מצוקה שמפעיל את ההתראות במוקד של העמותה. "המכשיר הוא מכשיר ניטור מאוד מתוחכם", הרחיבה סלומון. "הוא בגודל כף יד, והאישה יכולה להצניע אותו על הגוף שלה או לשים אותו בתיק. ברגע שהיא לוחצת עליו, רק אז אני שומעת את המתרחש סביבה".

עורכת הדין רביה סלומון, הקימה את ''היחידה לאבטחת נשים''
עורכת הדין רביה סלומון, הקימה את ''היחידה לאבטחת נשים'' | צילום: חדשות 13

"אם היא מותקפת ונופלת על הארץ, המכשיר מתוחכם ויודע לעדכן אותי", הוסיפה. אז, היחידה לאבטחת נשים מקבלת את הקריאה, חוברת למשטרה ומזמינה עזרה. "מכשיר הניטור שלנו גם מתעד. כך, אם יהיה הליך פלילי, אפשר יהיה להביא דרכו ראיות ולעזור לתביעה".

"זה מעניק לי סוג של ביטחון", סיכמה לימור את השימוש שלה במכשיר המצוקה, עליו לחצה בטעות בעבר ומייד קיבלה שיחה מהמשטרה. גם יעל הסכימה שהלחצן מרגיע מעט את הפחד, "שחלילה אם קורה משהו, הדבר הזה קרוב אליי".

 

מתחילת השנה נרצחו 20 נשים - 18 מהן מאז פרוץ המגפה

ובינתיים, מאות אלפי נשים בישראל ממשיכות לחיות תחת איום מתמיד, והאלימות רק הולכת וגואה. על פי הנתונים הרשמיים, בארץ חיות כיום 200 אלף נשים מוכות ו-600 אלף ילדים שהיו עדים לאלימות בבית. הקורונה, והסגרים שבאו בעקבותיה, רק החמירה את המצב. מתחילה השנה נרצחו 20 נשים - 18 מהן מאז פרוץ המגפה.

מוקדי הסיוע אינם עומדים בעומס ומתמודדים עם עלייה של 300% בפניות אליהם. גם המשטרה מתמודדת עם שיטפון של תלונות, כאשר בכל יום נפתחים 40 תיקים בבמוצע. כמו כן, חלה עלייה של 20% בהפרת צווי הגנה, הצווים שמבטיחים שהגבר האלים יורחק מהאישה.

בשנה שעברה, 92% מתיקים האונס נסגרו בלי כתב אישום. כשרואים את הנתונים האלה אי אפשר שלא לחשוב - אם המספרים היו שונים, אולי היה אפשר להציל כמה מהנשים שנרצחו?