מדוע ניתוחי פנים לטראנסג'נדריות מהפריפריה אינם ממומנים?

דניאל חלפון החליטה שלא לוותר על הזכות לעבור ניתוח נישוי פנים, שנועד לעדן את המראה שלה, ועתרה נגד קופ"ח מכבי - בטענה לאפליה בין מחוזות. "למי שגרה במחוז תל אביב מאשרים יותר בקלות"

זמן צפייה: 03:36

בין 2017 ל-2018 אושרו כ-120 ניתוחים לשינוי מין, אך רק ל-30 מהם אושרו ניתוחים לנישוי פנים, שנועד לעדן את מראה הפנים. מחיר ניתוח מסוג זה יעלה באופן פרטי יותר מ-50 אלף שקלים. דניאל חלפון, שבקשתה למימון ניתוח נישוי פנים נדחתה על ידי קופת החולים מכבי שביהוד, החליטה לעתור נגד החלטה.

חלפון, שכאמור החליטה שלא לוותר על הזכות לעבור את הניתוח במימון הקופה - פנתה לבית הדין לעבודה, באמצעות ארגון "רופאים לזכויות אדם", בטענה שקופת החולים מפלה בין המחוזות במתן האישורים. "מאשרים למי שגרה במחוז תל אביב יותר בקלות", אמרה.

היא סיפרה על התהליך שעברה עם עצמה, כשהבינה: "קודם כל התבשלתי עם עצמי, באמת לראות שאני מוכנה לכל הקושי שכרוך בדבר הזה ואז יום אחד יצאתי. אמרתי לעצמי שאני אוזרת אומץ, עם שמלה וכל מה שכרוך בעצם ואמרתי - 'זאת אני'". בשלב הזה, היא פנתה לוועדה הציבורית בבית החולים שיבא שבוחנת התאמה לניתוח, ונמצאה מתאימה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"זה הבית שלי": המשפחות שמתעדות ברשת כל רגע בחייהן

מיליון תיירים וקישוטים ברחבי העיר: בית לחם מתכוננת לחג המולד

קללות וונדליזם: הקיצונים שמטילים אימה על חרדים בי-ם • תיעוד

דניאל חלפון, טראנסג'נדרית
דניאל חלפון, טראנסג'נדרית | צילום: חדשות 13

"הוועדה מאשרת בסופו של דבר את התהליכים, ניתוחים של העליון והתחתון. אבל זה לא מסתכם רק בזה. יש עוד דברים שחשובים בעצם בלעבור כאישה. ביום יום, כשאני הולכת ברחוב, אף אחד לא יודע מה קורה איתי מבחינה גופנית. מה שבעצם קובע זה איך אני עוברת ועם פנים שלפעמים לא נראות נשיות במאת האחוזים, זה קשה", אמרה חלפון.

בהתייחס להחלטת קופת החולים שלא לאשר לה את ניתוח נישוי הפנים, אמרה: "הסירוב לא מוסבר חוץ מבעצם משפט אחד - 'זה ניתוח קוסמטי ואנחנו לא מממנים ניתוחים כאלה'. אני מנסה להשלים דברים שבסופו של דברים יגרמו לי להיות שלמה ומישהו שם לי רגליים".

מקופת החולים מכבי נמסר בתגובה: "סוג הניתוחים המבוקש אינו כלול בסל ואנו ממתינים למדיניות של משרד הבריאות בנושא כבר זמן רב. ניתוחים שאושרו בעבר כחריגים, אושרו על בסיס מצב פרטני - וודאי שלא לפי אזור מגורים".