לא צילמת - לא קרה: כך מפיצים בני הנוער פורנוגרפיה בטלגרם

כמות המידע שמציפה את הדור שגדל עם מסך ביד יוצרת תפיסה לפיה מוכרחים לתעד הכל. במערכת החינוך וההורים בכלל לא מבינים מה קורה בטלפונים של ילדיהם • "החיים הסודיים של בני הנוער" – פרק 3

זמן צפייה: 10:37

כמעט כל בני הנוער כבר נחשפו לפורנוגרפיה בטלפונים הניידים שלהם. כמות המידע שמציפה את הדור שגדל עם מסך ומצלמה בכף היד - מורידה יותר ויותר את גיל החשיפה לפורנוגרפיה. החשיפה הזו יוצרת אצל אותם בני נוער תפיסה שגויה, לפיה אם לא צילמת - זה לא באמת קרה. בתווך הזה ישנם גם ההורים - שלא מבינים בכלל מה קורה בקבוצות הוואטסאפ של ילדיהם.

אין ספק שהתופעה, שבה תמונות של נערות שצולמו במצבים אינטימיים מופצות בעיקר בקבוצות אנונימיות, בעיקר בטלגרם, הופכת למגפה. "הכרתי ידיד שהפך לחבר מאוד טוב. לצערי הרב, הוא בגד באמון שלי. שלחתי לו תמונות אישיות, וזמן קצר אחר כך התחלתי לקבל הודעות מחברים שלו, 'זאת את?', או 'איזה חזה יפה יש לך'", סיפרה שירה (שם בדוי).

עד לפני שנתיים המנהג המפוקפק היה להפיץ את התמונות האינטימיות לקבוצות חברים מצומצמות. היום, מתנהל בקבוצות הטלגרם סחר של ממש. תנאי הקבלה לקבוצות מעודדים את ההפצה, המנוגדת לחוק.

"בשביל להיכנס לקבוצות האלה, את צריכה לשלוח סרטוני סקס או תמונות עירום של נשים או נערות", אומרת ספיר אזולאי בת ה-18, מארגנת המחאה "לא סתם חפץ". אזולאי ארגנה עם אחרות הפגנה כנגד התופעה, שתתקיים מחר ב-17:00 בצומת עזריאלי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"70% מהשכבה מעשנים": כך נכנס הגראס לשגרת החיים של בני הנוער

הדקירה בהוסטל לנוער גאה: שניים מבני משפחתו של בן ה-17 נעצרו

עד כמה קל לבני נוער לרכוש סיגריות אלקטרוניות בישראל?

ספיר אזולאי, מארגנת המחאה
ספיר אזולאי, מארגנת המחאה

המציאות שמתארים המרואיינים בכתבה, היא חלק מהנעורים של ימינו. מעת לעת מתפרסמים נתונים על גילם ההולך ויורד של בני הנוער שנחשפים לפורנוגרפיה, הרבה פעמים זה מתחיל בתמונות שעוברות בקבוצות ובסרטונים שמופצים ביישומוני המסרים האנונימיים.

אחד האתגרים להורים לילדים ולמתבגרים הוא העובדה שלהורים אין חווית ילדות דומה. ההורים עצמם לומדים את המרחב הזה ולא תמיד מודעים לסכנות שאורבות לילדיהם, בלי שיש להם יכולת אמיתית להתגונן. וגם מערכת החינוך מגיבה באיחור אל המציאות שדוהרת מול עיניה. "אין דבר כזה חינוך מיני בבתי ספר. הייתי בחמישה בתי ספר ובאף אחד מהם לא היה שיעור כזה", אומרת בתיה מלטינסקי בת ה-16.

הראל בן צבי, בן 18, סיפר כי נערים מפיצים לעיתים תמונות עירום של נערות כנקמה: "היה זוג שנפרד בשכבה, וראיתי דרך חברים תמונות חשופות שלה. זה נקמה נטו. אף אחד לא דיבר איתנו על זה בבית הספר, זה פשוט מתחת לרדאר".

טלפון נייד
טלפון נייד | צילום: החדשות 13

הפתרון מוכרח להגיע מההורים. ד"ר יניב אפרתי, מייסד המרכז הישראלי לקידום מיניות בריאה: "תיווך הורי חיובי שיושב באופן פעיל עם המתבגר. על מה שהוא רואה, עם מה הוא נפגש במרחב של הרשת וגם החשיפה לפורנוגרפיה. אני מדבר על גילי יסודי, זה הזמן להטמיע התנהגויות וערכים שמדברים על הדברים, מזהירים".