מחקר: בעלי מבטאים מסוימים סובלים מאפליה בריאיונות עבודה

צוות חוקרים מאוניברסיטה בלונדון גילה כי מראיינים בני 40 ומעלה יעדיפו שלא להעסיק את מי שנשמע כאדם שמגיע ממעמד סוציו אקונומי בינוני-נמוך. "מאפשרים לדעות קדומות להשפיע"

אישה בריאיון עבודה
אישה בריאיון עבודה | צילום: Shutterstock

ממחקר שפורסם אתמול (רביעי) עולה כי מראיינים בני 40 ומעלה יעדיפו שלא להעסיק עובדים שנשמעים ככאלה שמגיעים מאזורי מגורים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני נמוך.

ראש צוות המחקר, ד"ר ארז לבון, אמר לערוץ החדשות "סקיי ניוז": "אפלייה המבוססת על מבטא קיימת. לכולנו יש אסוציאציות המתקשרות לקולות מסוימים, אך הן הופכות לאפלייה כשמאפשרים לדעות הקדומות להשפיע על ההחלטה להעסיק אדם, תוך התעלמות ממאפיינים כמו אינטיליגנציה וכשירות לביצוע התפקיד".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מחקר: מגורים ליד כביש סואן מגדילים את הסיכוי לסרטן ריאות

מחקר הגנים: המוסדות בישראל צפופים יותר, אך עם פחות חברי צוות

מחקר חדש חושף: מחלת החצבת "מוחקת" את הזיכרון החיסוני

ראיון עבודה
ראיון עבודה | צילום: shutterstock / אימג'בנק

צוות חוקרים באוניברסיטת קווין מרי בלונדון, בריטניה, בחנו כיצד סוגי מבטאים בתוך בריטניה משפיעים על הזדמנויות העסקה וגילו כי ישנה "היררכיה של מבטאים" במדינה, כך לדברי המחקר. עוד בחנו החוקרים עורכי דין ומומחים משפטיים, וגילו שהם - לעומת המעסיקים, הצליחו לשפוט את המועמדים הפוטנציאלים על בסיס הדברים שאמרו בריאיונות.

"העבודה שלנו מציעה תקווה לכך שיש לאנשים את היכולת למנוע הטייה שמבוססת על דעות קדומות", הוסיף ד"ר לבון. ד"ר דומיניק ווט מאוניברסיטת יורק שבמדינה התייחס למחקר, ואמר לרשת החדשות: "על אף שאפלייה שמבוססת על מבטא נמצאת בכל מקום במדינה, נראה שאנשים בעמדות מפתח יכולים להניח את המחשבות הללו בצד".