סקר הסטודנטים: אילו מוסדות קיבלו ציון גבוה - ומי בתחתית?

בסקר שערכה התאחדות הסטודנטים לקראת פתיחת שנת הלימודים דורגו האוניברסיטאות והמכללות על פי שביעות הרצון של הלומדים בהם במדדי איכות ההוראה • היכן ממוקם המוסד האקדמי שלכם?

סטודנטים לומדים
סטודנטים לומדים | צילום: חדשות 13

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות פרסמה הבוקר (ראשון) סקר המציג את דירוג שביעות רצון הלומדים באוניברסיטאות, המכללות והמוסדות האקדמיים השונים. זאת לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית. הסקר נערך בקרב כ-8,000 סטודנטים, שנדרשו להעניק ציון, בסולם של 1-5, לכל מוסד אקדמי על איכות ההוראה בו, על פי הסעיפים הבאים: רמת הקורסים, תוכנית הלימודים ורמת סגל ההוראה.

בקרב האוניברסיטאות, מובילה האוניברסיטה הפתוחה (ציון 4.08), אחריה הטכניון במקום השני (3.89), במקום השלישי אוניברסיטת בר אילן (3.78) ואז אוניברסיטת חיפה (3.74), במקום החמישי הוצבה אוניברסיטת תל אביב (3.58). האוניברסיטאות שבהן הביעו הסטודנטים את שביעות הרצון הנמוכה ביותר הן אריאל (3.27) ובן גוריון (3.38).

הטכניון
הטכניון - במקום השני בסקר התאחדות הסטודנטים | צילום: דוברות הטכניון

את דירוג המכללות הפרטיות מובילה המכללה האקדמית נתניה (4.26). במקום השני ברשימה נמצא המרכז האקדמי פרס (4.15), אחריו נמצא המרכז הבינתחומי בהרצליה (3.9) והקרייה האקדמית אונו (3.89). המכללה האקדמית אשקלון (4.28) עומדת בראש דירוג המכללות האקדמיות שזוכות לתקצוב מהמדינה, צמוד אליה המכללה האקדמית אחוה (4.27), ואז המרכז האקדמי רופין (3.96) והאקדמיה לאומנות ולעיצוב - בצלאל (3.92).

הסקר בדק גם את מידת שביעות הרצון במכללות לחינוך. את המקום הראשון קטפה המכללה האקדמית בית ברל (3.97), למקום השני הגיעה המכללה לחינוך על שם קיי (3.87) ואחריהן אורנים – בית הספר לחינוך של התנועה הקיבוצית (3.84) ומכללת סמינר הקיבוצים (3.83).

המרכז האקדמי אשקלון, המרכז האקדמי פרס ומכללת סמינר הקיבוצים, זכו לדירוג הגבוה ביותר בקרב הסטודנטים בנוגע ליחס שמעניקים להם המרצים. מנגד, המכללה לחינוך גופני וינגייט, אוניברסיטת בן גוריון, והמכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, דורגו במקומות הנמוכים ביותר במדד זה.

בדירוג רמת הקורסים, הגיעו מכללת אחווה, המכללה האקדמית נתניה והמכללה האקדמית אשקלון לראש הרשימה. ואילו מכללת וינגייט, אוניברסיטת בן גוריון שבנגב ומכללת לוינסקי - חתמו אותה.

המרכז הבינתחומי הרצליה | צילום: הבינתחומי הרצליה

מהסקר עולה גם כי 60% מהסטודנטים חשים שהמערכת האקדמית לא מכינה אותם באופן מיטבי לשוק התעסוקה. 88% מהסטודנטים אף טוענים כי הנושא החשוב ביותר שיש לטפל בו הינו חיזוק החיסור בין הלימודים לשוק התעסוקה. למרות תחושה זאת, 71% מהסטודנטים מרוצים מיחס המרצים אליהם, הכולל זמינות ונכונות לסייע.

עוד עולה מנתוני הסקר כי ההוצאה הממוצעת לסטודנט היא כ-5,400 שקלים. זאת, כש-58% מהם מרווחים פחות מ-4,000 שקלים בחודש בממוצע. בראש טבלת השכר ממוקמים סטודנטים למנהל עסקים, ובתחתית נמצאים אלה שלומדים רפואה ורפואת שיניים. השכר החודשי הגבוה ביותר הוא בקרב סטודנטים לתואר שני, המקבלים בממוצע שכר של 7,200 שקלים ואילו הנמוך ביותר נמצא בקרב תלמידי מכינה, המרוויחים סכום של כ-4,000 שקלים.

על פי הסקר, רוב הסטודנטים עובדים במהלך התואר. 68% מהם מחזיקים במשרה לאורך כל השנה, ואילו 10% רק בחופשות מהלימודים. לעומתם, 16% מהם לא מועסקים כלל במהלך התואר. מנתוני הסקר עולה כי שיעור הסטודנטים העובדים עלה ב-3% מהשנה שעברה. בין אלה שלא עובדים, כ-60% השיבו כי "הלימודים לא מאפשרים" להם להחזיק במשרה.

במקביל, נמצא על פי הסקר פער של 49% בין שכר הסטודנטים לסטודנטיות. הגברים הלומדים באקדמיה מרוויחים בממוצע 5,942 שקלים - ואילו הסטודנטיות מקבלות שכר של 3,970 שקלים בממוצע.

שלומי יחיאב, יו''ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות
שלומי יחיאב, יו''ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות | צילום: ניצן גור

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, התייחס לממצאי הסקר: "המציאות משתנה ועל מערכת ההשכלה הגבוהה להתפתח יחד איתה – שיטות הוראה אקדמיות במאה ה-21 לא יכולות להיות זהות לאלה שהתקיימו לפני עשרות שנים. המהפכה הדיגיטלית והנגישות לידע מחייבות לשנות את מרכז הכובד של ההוראה מהעברת הידע ושינון לפיתוח החשיבה שלנו".

לדבריו, "הובלת דיונים מעוררי חשיבה ביקורתית, קורסים משלבי עשייה ושיפור מיומנויות השפה האנגלית יעניקו לנו כלים קריטיים לעולם התעסוקה, אך באותה נשימה יפתחו את עומק הבנת התיאוריה וגיבוש חשיבה עצמאית. תואר רלוונטי עבורנו הוא תואר משמעותי שמותח את יכולות החשיבה שלנו ומאפשר לנו להיות מוכנים לשלב הבא בחיינו, בין אם יהיה בזירה המחקרית או בשוק העבודה.

נשיא המכללה האקדמית אשקלון, פרופ׳ שלמה גרוסמן, ומנכ״ל המכללה, ד״ר פנחס חליוה, מסרו בתגובה: "מביעים סיפוק רב מתוצאות סקר הסטודנטים, המציב את המכללה במקום הראשון במכללות המתוקצבות ולא פחות חשוב, בשביעות הרצון של הסטודנטים מרמת ההוראה ואיכות המרצים".

ד״ר חליוה: ״השרות ושביעות הרצון בראש מעייננו, יחד עם זאת הקפדה על רמה אקדמית נאותה. לשמחתי, הסטודנטים מעריכים ומכבדים זאת והתוצאות מדברות בעד עצמן. אנחנו משקיעים משאבים רבים בהבאת סגל אקדמי מצוין ומעניקים להם את הכלים הכי טובים וחדישים, כדי שיכשירו את הסטודנטים שלנו לעולם המשתנה ללא הרף. כל זה בליווי של יחס אישי וקבלה של סטודנטים בכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה״.

יפה טבג׳ה, יו״ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית אשקלון, הוסיפה: ״התוצאות כמובן לא הפתיעו אותי. המכללה האקדמית אשקלון קיבלה את הכרה שמתאימה לה. אני תמיד ידעתי שאנחנו מספר 1. עכשיו זה גם רשמי. אני כל כך גאה לעמוד בראש אגודת הסטודנטים, עם סטודנטים איכותיים וטובים, ומרצים מהמעלה הראשונה, כמו שיש אצלנו בקמפוס. היחס האישי לכל סטודנט ורמת ההוראה הגבוהה, הם הדלק שלנו להמשיך ולעשות את המקום הזה לא רק למוסד אקדמי מוביל, אלא ממש לבית לאלפי הסטודנטים שלנו״.

יהודה חממי, יו"ר אגודת הסטודנטים באקדמית נתניה, מסר בתגובה: "האקדמית נתניה ואגודת הסטודנטים במכללה דואגים יום יום למען רווחת הסטודנטים ולשיפור ההוראה ותכני הקורסים השונים. הדירוג המצוין, זו בשורה נהדרת לעיר נתניה כולה. אנו גאים להיות חלק בלתי נפרד מתהליך הנגשת ההשכלה הגבוהה בישראל לכלל החברות, לרבות סטודנטים שעד לפני שנים אחדות לא חשבו אפילו על לימודים האקדמיים. אנו נמשיך בכל עת לשפר את איכות ההוראה ולהעלות את רמת החיים הסטודנטיאלית במכללה".

נשיאת המכללה האקדמית 'אחוה', הפרופ' שוש ארד: "הנושא של מעורבות חברתית בכלל וההתיייסות לסטודנטים בפרט הוא מהדגלים החשובים ביותר ש'אחוה' מניפה בגאווה, וכפי שמשתקף היום בסקר הסטודנטים ביחס לדירוג איכות הקורסים ויחס המרצים. אנו שואפים להמשיך ולהוביל בתחומינו תוך פיתוח תוכניות לימודים ייחודיות וחדשניות הקשורות למרקם החברתי בישראל כמו למשל התואר ב'פסיכולוגיה קלינית רגישת תרבות' שייפתח השנה לראשונה בארץ.