מדינה בהקפאה: איך משפיע המצב הפוליטי על נתמכי הרווחה?

הנפגעים המיידיים של שיתוק הממשלה הם האוכלוסיות המוחלשות במדינה: הנכים והקשישים שהיו אמורים לקבל תוספת בקצבאותיהם, ונפגעות האלימות במשפחה שהתוכניות לטיפול בהן הוקפאו

זמן צפייה: 01:21

מדינה בהקפאה: הנפגעים המיידיים של שיתוק הממשלה והכנסת הם האוכלוסיות המוחלשות, אלו התלויות בשירותי הרווחה השונים. כך למשל, קצבאות הנכים אמורות לעלות בינואר, לאחר מאבק מתוקשר – אך הוועדה בכנסת טרם התכנסה כדי לדון בכך.

הבטחת ההכנסה לקשישים הייתה אמורה לקבל תוספת מכובדת של מאות שקלים – אך הכנסת לא עשתה גם זאת.

עוד בחדשות 13:

במהלך הפגישה עם גנץ: נתניהו חזר על התחייבותו לגוש הימין

גנץ: "הפגישה עם נתניהו הייתה עניינית – ללא התקדמות ממשית"

לראשונה מאז העברת המנדט: גנץ ונתניהו נפגשו בקריה

הנכים חוסמים את הכניסה לנמל אשדוד
הנכים חוסמים את הכניסה לנמל אשדוד | צילום: הנכים הופכים לפנתרים

ועדת התעסוקה הקודמת שפעלה ב-2010 השיגה את רוב יעדיה בשילוב חרדים, ערבים ונשים בשוק העבודה, אך הוועדה הנוכחית והתוכנית שלה – בהקפאה. גם התוכניות למאבק באלימות במשפחה ולמאבק בתאונות העבודה בענף הבנייה הוקפאו, וכאן מדובר כבר בדיני נפשות.

בשנה האחרונה כזכור, מתו עשרות פועלים בתאונות עבודה, ועל אף מאבק מתוקשר בשלהי 2018 – 13 נשים נרצחו בידי בני משפחתן.

מחאת הנכים בכביש 41, בכניסה הצפונית לאשדוד
מחאת הנכים בכביש 41, בכניסה הצפונית לאשדוד | צילום: דוברות המשטרה

בשנה החולפת מחאות הנכים בדרישה לפעולות מצד הממשלה עלו מדרגה ובלטו בשיח הציבורי. מפגינים חסמו כבישים ומסילות רכבת על מנת לשבש את התנועה, בטענה כי הממשלה אינה פעולת כפי שהתחייבה. "לצערנו שוב אנחנו צריכים לחזור לשטח ולחסום את המדינה", אמר אחד המפגינים בהפגנה שהתקיימה בחודש שעבר. "לא נעצור לרגע. הבטיחו לנו ועדות ומורחים אותנו. עד שלא יקימו את הוועדות שקבע החוק, המדינה תעצור כל פעם מחדש".

אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" וממובילי מחאת הנכים התייחס למחאה המתחדשת: "הנכים ירדו לפסים כי נתניהו ירד מהפסים. אני מתנגד נחרצות לפגיעה בציבור הרחב, אבל מבין ומזדהה באופן מוחלט עם הצעד. במשך שלוש שנים נלחמנו להעלות את קצבאות הנכות, העברנו חוק שנתניהו עצמו כינה חוק היסטורי, ועכשיו הוא ושר האוצר הכושל שלו שוב מנסים לחבל ולעצור את יישום החוק. הגיע הזמן להפסיק את הפגיעה בציבור ולעצור את המדיניות הדורסנית כלפי נכים וקשישים".

פועל נהרג באתר בנייה ברעננה
פועל נהרג באתר בנייה ברעענה | צילום: סאמר מנסור, תיעוד מבצעי מד״א

גם תחום תאונות העבודה היווה נושא מרכזי לאחר עשרות תאונות קטלניות שהביאו למותם של 68 פועלים השנה, נכון לתחילת החודש. מוקדם יותר החודש נהרג פועל כבן 40 נהרג לאחר שנפל מגובה באתר בנייה ברחוב קזן שברעננה. צוות מד"א שהגיע למקום מצא אותו ללא סימני חיים, ונאלץ לקבוע את מותו במקום. המשטרה חוקרת את נסיבות האירוע.

"הובילו אותנו לתוך אתר הבנייה, שם ראינו גבר כבן 40 שוכב על הקרקע. סיפרו לנו שהוא נפל מגובה של מספר קומות", סיפר פרמדיק מד"א אלעד דרעי. "ביצענו בדיקות רפואיות. הוא היה ללא סימני חיים וסבל מחבלה רב מערכתית קשה, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו". מדובר בפועל ה-68 שנהרג השנה, וה-36 שעבד בענף הבנייה.