מתווה החזרה ללימודים: כיתות א'-ג' ילמדו חמישה ימים בשבוע

משרד החינוך פרסם את תוכנית הפעלת המוסדות החינוכיים, שצפויה להתחיל ביום ראשון. תלמידי א'-ג' יחולקו לקבוצות של עד 15 וילמדו 5 שעות ביום. הגנים יפעלו 3 ימים בשבוע בקבוצות של עד 17

זמן צפייה: 03:28

משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את מתווה החזרה ללימודים של תלמידי כיתות א'-ג' וילדי הגנים, שצפויים לחזור למוסדות החינוך ביום ראשון הקרוב - בכפוף להחטלת הממשלה.

על פי המתווה, שכבות א'-ג' ילמדו 5 ימי לימוד בימים א'-ה' - 5 שעות ביום, ושכבות ד'-ו' ילמדו 5 ימי לימוד מרחוק, 5 שעות ביום. התלמידים יחולקו לקבוצות הטרוגניות, כשבכל קבוצה הרכב קבוע של תלמידים ולא יותר מ-15. ניתן להרכיב את הקבוצות ברמה הכיתתית, שכבתית ובאופן רב גילי. לכל כיתת אם תשובץ מחנכת, ככל שניתן, ומורה נוסף. מסתמן כי הצהרונים לא ייפתחו בשבוע הראשון.

חדר הכיתה יאורגן כך שכל תלמיד יישב בשולחן נפרד, תוך הקפדה על מרחק של שני מטרים אחד מהשני לאורך כל היום, ככל שניתן. כל קבוצה תלמד בכיתה/מרחב לימודי קבוע. מרחבי הלמידה יאורגנו בהתאם להנחיות (למעט שיעורי חנ"ג שיתקיימו במרחב פתוח או באולם ספורט). כל צוות המורים, בהתאם להיקף משרתם, יגיע לעבודה בביה"ס ויעסוק בהוראה בשכבות הלומדות בביה"ס ו/או בהכנת והפעלת הלמידה מרחוק בשכבות שאינן מגיעות לביה"ס. סייעות אישיות – תגענה, במידת האפשר, על פי מערכת השעות של התלמיד איתו הן עובדות. בשלב זה לא יפתחו מרכזי המחוננים.

כיתה בבית ספר יסודי
כיתה בבית ספר יסודי | צילום: Shutterstock

בבתי ספר שבהם יש חטיבות צעירות - ילדי הגנים ילמדו בתוך מבני החט"צ, וכיתות א' יעברו ללמוד במרחבי כיתות אחרים בביה"ס, תוך התחשבות בריהוט מותאם גיל. "בית חט"צ", ישהו שתי קבוצות של אותו גן בהפרדה קבועה זו מזו. טרם ההגעה לגן, יחלק הצוות את כלל המשחקים וחומרי היצירה והלמידה בגן ובחצר לשניים, יסמן אותם וימקם אותם בשני המרחבים. כל קבוצה תוכל להשתמש אך ורק בחפצים ובחומרים שלה. חדרי השירותים בתוך מבנה החט"צ, יחולקו בין שתי הקבוצות באופן קבוע, הצוות יתלה שלטים על כל דלת, כך שכל ילד יידע באילו תאי שירותים הוא יכול להשתמש. בבתי ספר שבהם לא יהיה ניתן להפעיל את החט"צ במתכונת זו, הילדים יגיעו לגן לסירוגין: בשבוע הראשון תגיע קבוצה אחת לשלושה ימי לימודים ברצף וקבוצה שנייה ליומיים ברצף, ובשבוע לאחר מכן, להפך.

בחינוך המיוחד בשכבות א'-ג', תלמידים הלומדים בכיתות רגילות ומקבלים בשגרה מענה מהסל המוסדי, ימשיכו לקבל מענה זה ככל הניתן. בשכבות ד'-ו' - בשלב זה אינם חוזרים לשגרת לימודים רגילה, ועבורם תגובש מערכת אישית. תלמידים הלומדים בכיתות רגילות ומקבלים בשגרה מענה מהסל המוסדי, ימשיכו לקבל תמיכה בהתאמה למערך הלמידה הכיתתי והלמידה מרחוק. תלמידים הלומדים בכיתות ד'-ו' לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים: המענה יינתן במוסד החינוכי בו הם לומדים בשגרה בהתאם למערכת שתגובש, וביחידות קפסולה של עד שלושה תלמידים ועד שני אנשי צוות. יום הלימודים יסתיים על פי המערכת הבית ספרית בעת חירום.

תלמידים בכיתה בבית הספר
תלמידים בכיתה בבית הספר | צילום: חדשות 13

הצוותים החינוכיים, התלמידים והוריהם יגיעו לביה"ס, בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה. תלמיד שאחד מבני משפחתו חלה בנגיף הקורונה, יידרש להשלים את ימי הבידוד שלו בבית, בהתאם להנחיות של משרד הבריאות והוא לא יגיע אל בית הספר. תותר הכניסה לביה"ס אך ורק לצוותים החינוכיים ולתלמידים, לאחר חתימה על הצהרת בריאות כנדרש. טפסי ההצהרה ייאספו ויתויקו לצורך תיעוד ע"י מנהל ביה"ס. מדי יום ינוהל רישום ומעקב אחר נוכחות התלמידים והצוות, שיתויק בביה"ס.

תתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה. אנשי הצוות והתלמידים יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או אלכו-ג'ל. ניקיונם של תאי השירותים יבוצע באופן שוטף במשך כל יום הפעילות. יש להקפיד במהלך היום על אוורור המרחב בו מתקיימת הפעילות. במרחב הבית ספרי ובכיתות הלימוד יש לשמור ככל האפשר על ריחוק פיזי של שני מטרים בין אדם לאדם. יש להנחות את התלמידים להימנע ממגע. על כל תלמיד/ה ואיש צוות להגיע לבית הספר עם מסכה ולעטות אותה במהלך היום במסדרונות ובחצרות. בחטיבות הצעירות ובכיתות א' אין חובה לעטות מסכה. התלמידים יגיעו למסגרת החינוכית עם ציוד לימודי אישי. יש להימנע מהעברת חפצים מיד ליד. בשעת הארוחה יש להימנע מלחלוק במזון.

תישמר הפרדה ולא יהיה מעבר של התלמידים בין מרחבי הלמידה. בהפעלת מספר קבוצות באותו המתחם נדרש להגדיר לכל קבוצה, זמנים שונים ליציאה לחצר. במידת הצורך והאפשר, תחולק החצר למתחמי משנה מופרדים, כשכל קבוצה תקבל מתחם פעילות משלה. וישמרו כללי המרחק ועטיית מסכות גם לתלמידים וגם לצוותים. בזמן פעילות גופנית, אין חובת עטיית מסכה לכל מי שמבצע פעילות גופנית ויש חובה להקפיד על שמירת מרחק בין התלמידים בזמן הפעילות. כל תנועה במרחבים המשותפים תיעשה באופן מבוקר, ובכללה יציאה לשירותים.

ההגעה והחזרה לביה"ס היא באחריות ההורים. בבתי ספר בהם התלמידים מוסעים - יש לתאם את הסעת התלמידים עם הרשות המקומית, באופן התואם לימים ולשעות שנקבעו להגעת התלמידים ועל פי הנחיות משרד הבריאות. בכל בי"ס יוגדר, על ידי הרשות המקומית או הבעלות, מרחב לפני השער כדי למנוע התקהלות. תחילת וסיום יום הלימודים יכול להיות במרווחי זמן קצרים בין השכבות, כדי להימנע מעומס ליד שער ביה"ס. תלמידים שמגיעים בליווי הוריהם, ייפרדו מההורים במקום מוסכם שייקבע על ידי ביה"ס. הכניסה והיציאה של התלמידים מבית הספר ייעשו באופן מבוקר ומדורג על ידי איש צוות/מורה תורן, תוך עטיית מסכה לכל הנמצאים במרחב הציבורי והקפדה על מניעת התקהלות. ההורים לא יוכלו להיכנס/לשהות בבית הספר.

מתקני משחקים בגן ילדים
מתקני משחקים בגן ילדים | צילום: חדשות 10

מתווה גני הילדים

בגני הילדים ילמדו הילדים שלושה ימים בגן (בשתי קבוצות), ושלושה ימים בבית. כל קבוצה תמנה בין 15 ל-17 תלמידים. קבוצה א' תלמד בימים א' עד ג', בהובלת גננת וסייעת. קבוצה ב' – תלמד בימים ד' עד ו', בהובלת גננת וסייעת. בימים שבהם הילדים לא יגיעו אל הגן הם ילמדו מהבית.

תוכנית פעילות שבועית תישלח להורי הגן ביום שישי, או במוצ"ש שלפני שבוע הפעילות. תוכנית זו תכלול הן את תכנון ימי הלמידה בגן והן את ההצעות לימי הלמידה בבית. בנוסף, תשלח הגננת רעיונות למשימות קלות ופשוטות אותם יכולים התלמידים לעשות באופן עצמאי. במהלך ימי הלמידה מהבית תינתן למשפחות אפשרות בחירה הן בזמן בו הם רוצים לקיים את הלמידה והן בסוג הפעילות. הפעילות בגן תתקיים בכל המרחבים בו זמנית, על מנת לאפשר ריחוק ככל האפשר בין התלמידים: מרחבי המשחק, היצירה, חצר הגן, חדרי ספח, שטיח פעילות, ספריה ועוד. צוות הגן יעבוד בשתי קבוצות משנה קבועות ככל שניתן. המפגשים ייעשו בשתי קבוצות כאשר הילדים יושבים רחוקים האחד מהשני ככל הניתן.

תלמידים הלומדים בגן רגיל וזכאים לסל אישי ילמדו על פי תכנית הגן והקבוצה בה הם שובצו. בהתאם לתוכנית הלימודים האישית יינתן מענה לימודי וטיפולי כבשגרה ככל הניתן. הסייעת האישית תלווה את התלמיד הזכאי לתמיכה זו בשגרה. היה ובגן משובצים מספר תלמידים, המקבלים מענה טיפולי על ידי אותו עובד הוראה, יש להתחשב ולשבצם ככל הניתן באותה קבוצה.

גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה | צילום: fotolia

התלמידים יביאו את ארוחת הבוקר מהבית (לא תתקיים הזנה משותפת בארוחת הבוקר). יש לאפשר לילדים אכילה בקבוצות קטנות, ולהקפיד שיישמר המרחק של 2 מטר בין תלמיד לתלמיד ככל הניתן. יש לנקות את השולחן לפני תחילת הארוחה ולאחריה, ולהקפיד על שטיפת ידיים לפני הארוחה ולאחריה.

הצוותים החינוכיים, התלמידים והוריהם, יגיעו למוסד החינוכי בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה (שיעול, קשיי נשימה או תסמין נשימתי אחר) או נחשפו לחולה מאומת. תותר הכניסה לגן הילדים אך ורק לצוותים החינוכיים ולתלמידים, בהתאם לתוכנית שנקבעה, לאחר חתימה על הצהרות בריאות כנדרש. טפסי ההצהרה המלאים והחתומים של צוות הגן ושל התלמידים יאספו ויתויקו לצורך תיעוד ע"י מנהלת הגן או הגננת המשלימה. אין להכניס לגן ילד ללא אישור חתום.

צוות הגן ישתמש באמצעי מיגון במרחבים השונים במהלך כל היום בהתאם להנחיות משרד הבריאות. צוות הגן מחוייב בחבישת מסיכה (אותה יביא איתו מהבית). לילדי הגן אין חובת חבישת מסיכה על פי ההנחיות. תתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה. אנשי הצוות והתלמידים יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או חומרי ניקוי. ניקיונם של תאי השירותים יבוצע באופן שוטף במשך כל יום הפעילות. יש להקפיד במהלך היום על אוורור חדר כיתת הגן שבו מתקיימת הפעילות. במידה ואיש צוות הנדרש למגע עם הפרשות גוף - יש לעטות כפפות, ולזרוק את הכפפות לפח סגור מיד לאחר הסרתן ולבצע חיטוי היגייני של הידיים. לא יתקיימו שיעורים במסגרת תל"ן, וכן שיעורי ריתמוסיקה וחוגים.

1. באחריות ההורים להביא את ילדם לגן הילדים ולאסוף אותו בסוף יום הלימודים. הכניסה והיציאה של התלמידים מהגן ייעשו באופן מבוקר על ידי הגננת או הסייעת תוך הקפדה על חבישת מסכה לכל הנמצאים במרחב הציבורי (למעט ילדי הגן) והקפדה על מניעת התקהלות. ההורים לא יורשו להיכנס/לשהות במוסד החינוכי. יישמר מרחק של שני מטר בין הנוכחים.