מתווה החזרה לשגרה בבתיה"ס: עד 20% למידה מרחוק בכיתות ז'-י"ב

משרד החינוך הודיע כי החל מיום א' ישובו בתי הספר לפעול במתכונת רגילה, ללא קפסולות, שישה ימים בשבוע. תינתן אפשרות של דחיית פתיחת הלימודים המלאה בשבוע, לצורך היערכות

בית ספר יסודי בימי קורונה
בית ספר יסודי | צילום: רויטרס

משרד החינוך פרסם היום (שישי) את מתווה החזרה למתכונת רגילה במערכת החינוך. הלימודים ישובו להתקיים שישה ימים בשבוע. בחטיבות ובתיכונים יהיה אפשר להמשיך לשלב למידה מרחוק, בהיקף של עד 20% משעות הלימוד. בשלב זה מערכת החינוך הבלתי פורמאלית, החוגים וכן מערכת ההשכלה הגבוהה ימשיכו לפעול במתכונת הקיימת.

התקנות הסופיות לפתיחה הנרחבת של מערכת החינוך כוללות פתיחה של בתי הספר בכל השכבות וללא קפסולות וללא מגבלת מעבר של מורים וסייעות בין הכיתות ומוסדות החינוך. כמו כן, הפתיחה תעשה תחת הפעלת מודל התערבות מחמיר להתמודדות עם התפרצויות, המאפשר ניטור רחב ומניעת התפשטות.

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: חדשות 13

תינתן אפשרות של דחיית פתיחת הלימודים המלאה בשבוע, לצורך היערכות. עוזרי החינוך ועובדי ההוראה שמשרתם הורחבה, ימשיכו לעבוד בבתי הספר היסודיים כפי שעשו עד כה, בניסיון לצמצם פערים שנוצרו.

נתונים שחשף השבוע בכיר במשרד החינוך מגלים מהו המחיר הפדגוגי והרגשי ששילמו ילדי ישראל בזמו מגפת הקורונה, עת נאלצו ללמוד מרחוק. על פי הנתונים, חלה ירידה של 30% במיומנויות היסוד - בעיקר שפה וקריאה. בכיתות א'-ג', נרשמה ירידה של 25% באוריינות, מתמטיקה ולשון. בכיתות שבהן למדו פחות מ-30 ימים השנה בסך הכול, ד'-י', זוהה פער של כ-30% במקצועות הליבה – שפה, מתמטיקה, מדעים ואנגלית. בנוסף, זוהתה ירידה במיומנויות מוטוריות וגופניות.

עוד עלה מהנתונים כי גם המחיר הנפשי שמשלמים התלמידים כבד, שכן אחד מתוך שלושה מדווח על מצוקה רגשית - עלייה של 25% בהערכות סיכון לאובדנות. לא זו בלבד, אלא שכ-30% מהתלמידים אינם משתתפים בלמידה באופן סדיר, מה שמכונה "נשירה סמויה". השנה חלה עלייה בהתנהגויות סיכון, שהן: התמכרוית, אלימות, החמרה בהפרעות חרדה ומצבי רוח, בהפרעות אכילה ובהשמנה אצל ילדים ובני נוער.