"די להפוך אותנו לקורבנות": סערה בעקבות הכתבה על הנשים בזנות

עקב הכתבה בחדשות 13, מהמטה למאבק בזנות נמסר כי ימשיכו במאבק לצמצום התופעה. ארגון "ארגמן למען נשים עובדות" המייצג חלק מהנשים שהופיעו בכתבה: "עבודת מין היא פרנסה המאפשרת לנו להתקיים"

זמן צפייה: 15:46

בעקבות הכתבה ששודרה ב"שישי עם אילה חסון" על הנשים שעוסקות בזנות וכעת מוחות על החוקים שנחקקו במטרה לצמצם את צריכת הזנות, מסר המטה למאבק בזנות כי ימשיך לפעול למען חקיקה שתמנע פרסום מודעות לזנות, במטרה לצמצם את התופעה. רומי לוי מ"ארגמן - ארגון נשים עובדות" למען זכויות עובדות ועובדי מין, ביקשה להתייחס לדברים ואף להוסיף על טענות הנשים, שהדגישו שוב ושוב כי הן עוסקות במקצוע מרצונן החופשי.

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה בתגובה לכתבה ששודרה ב"שישי": "לצערנו, לצד הקולות שהושמעו בכתבה, לעיתים ממש בחדר ליד, עוברות מדי לילה אלפי נשים בזנות בישראל ניצול אדיר. בשבילן ובשביל הדור הבא, שנעשה כל שנוכל כדי שלא ידורדר לתעשיית הזנות, קידמנו חקיקה לאיסור צריכת זנות וכן לאיסור פרסום מודעות זנות לצד הצרת צעדיהם של הסרסורים וסוחרי הנשים כל העת".

כאמור, בתגובה לכך נמסר מ"ארגמן - ארגון נשים עובדות": "הקולות שלנו לרוב מושתקים - בעוד ארגונים שונים מדברים עלינו ומקדמים חקיקה המשפיעה על חיינו מבלי לשתף אותנו ומבלי שקיבלו מאיתנו מנדט לייצג את כלל הקולות של עובדות המין בישראל. המרואיינות בכתבה אינן מייצגות מיעוט, כי אם שכבה גדולה של עובדות מין בישראל. עבורנו, עבודת מין היא פרנסה המאפשרת לנו להתקיים במציאות כלכלית לא קלה, ואף להגיע לרווחה כלכלית עבורנו ועבור ילדינו, כאשר האלטרנטיבות התעסוקתיות ידרדרו אותנו לעוני".

עוד מסרה לוי כי "לא שיתפו אותנו בתהליכי החקיקה נגדנו בהם החוקים נגד פרסום שירותי מין וחוק הפללת הלקוח, אך בניגוד לארגונים וחברי כנסת שגרפו הון פוליטי וכלכלי על חשבוננו - אנחנו אלה המשלמות את המחיר הקשה של חוקים אלה. בדומה למדינות אחרות בהן חוקקו חוקים נגד עובדות מין, אנו חוות עלייה באלימות כלפינו ובהתעמרות המשטרה - בעוד הפחד מרדיפת הרשויות גורם לכך שאנו נמנעות מלפנות למשטרה במקרים של תקיפה. לחלקנו, החוקים החדשים הם גזר דין מוות. יש בינינו כאלה שלא ימצאו עבודה אחרת מפאת גיל או טרנספוביה או מעמד חוקי, ויש בינינו גם נשים שיאלצו לחזור לחיק המשפחה ולהתמודד עם אלימות מסכנת חיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הצד הירדני רואה בהחזרת נהריים הישג לאומי משמעותי • פרשנות

יומני ניר חפץ: "קיבלתי משרה הוראות מדוקדקות מה לומר לנוני"

במהלך המשא ומתן עם נתניהו: בנט ניסה להשיג סעיפים נוספים

נשים שעובדות בתעשיית המין
נשים שעובדות בתעשיית המין | צילום: חדשות 13

"בניגוד לטענות שנשמעות שוב ושוב בתקשורת על ידי ארגונים עם תקציבי עתק ליח"צ, החוקים נגד עבודת מין - כולל חוק הפללת הלקוח, אינם מצמצמים את היקף תעשיית המין או תופעות פסולות של סחר בנשים, אלא רק מגבירים את האלימות כלפינו, מקשים עלינו לקבל טיפול רפואי וסיוע מצד המשטרה והרשויות". לדבריה, מחקרים מרחבי העולם מראים כי מדיניות של אי הפללה יוצרת "סביבה בטוחה יותר עבור עובדות מין, והיא גם יעילה יותר במאבק נגד סחר בנשים. על כן, ארגוני זכויות אדם בין-לאומיים קוראים לאימוץ מדיניות אי הפללה, ביניהם: אמנסטי, ארגון הבריאות העולמי, Human Rights Watch, הקואליציה העולמית של ארגוני להטב"ק ועוד".

לבסוף הבהירה בשם הארגון כי הנשים אינן מבקשות הצלה, אלא "זכויות בסיסיות. רוב עובדות המין בישראל התנסו בתעסוקות אחרות בחיים. יוקר המחייה מקשה להתפרנס. הסטריאוטיפים שמפיצים נגדנו, במיוחד אלה שנלחמות על סגירת מקומות הפרנסה שלנו, פוגעים בנו יותר מכל. הן עושות לנו דה-הומניזציה ותורמות להתגברות האלימות נגדנו. אנחנו מבקשות שיפסיקו להפוך אותנו לקורבנות או לאויבות, שיתנו לנו לחיות את חיינו ולהתפרנס כפי שאנו בוחרות. נשמח לפעול בסולידריות נגד אלימות כלפי נשים, נגד העוני ונגד האפלייה כלפי מהגרות, טרנסיות ונשים מקהילות של צבע. אנחנו בחזית המאבק הזה יום יום".

נשים שעובדות בתעשיית המין
נשים שעובדות בתעשיית המין | צילום: חדשות 13

כזכור, בכתבה הובאו קולותיהן של נשים שעוסקות בזנות, לטענתן מרצונן החופשי, שעתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את החוק האוסר עליהן לפרסם את עצמן. לורה, רוני שירה ואווה (שמות בדויים), כולן נשים בשנות ה-30 וה-40 לחייהן, עוסקות בזנות לפרנסתן. הנשים האלה יזמו את הכתבה. כולן אמהות לילדים, הן עצמאיות, וביקשו לתאר את החיים שלהן מנקודת מבטן. מה שהביא את הנשים לדבר הוא שורת החוקים שחוקקו בשנים האחרונות כדי לצמצם את צריכת הזנות. אמנם העיסוק בזנות הוא עדיין לא מחוץ לחוק, אבל לאט לאט כל מה שסביבו - כמו פרסום מודעות, מוגבל בחקיקה. "אני אישה שקמה בבוקר בהרגשה הכי טובה שיכולה להיות", סיפרה שירה, עובדת בתעשיית המין, "הולכת לעבודה שלי, חוזרת הביתה והולכת לישון עם חיוך. מתוך בחירה חופשית".