נשים שעוסקות בזנות מוחות על החוקים נגדן: "אל תחליטו עבורי"

שורת תקנות שנחקקו בשנים האחרונות במטרה לצמצם את צריכת הזנות הביאה קבוצה של נשים לעתור לבג"ץ, וכעת הן מבקשות להציג את נקודת מבטן. "בחרתי במקצוע הזה - הייתה לי ברירה"

זמן צפייה: 15:46

קבוצת נשים שעוסקות בזנות, לטענתן מרצונן החופשי, עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את החוק האוסר עליהן לפרסם את עצמן. לורה, רוני שירה ואווה (שמות בדויים), כולן נשים בשנות ה-30 וה-40 לחייהן, שעוסקות בזנות לפרנסתן. הנשים האלה יזמו את הכתבה. כולן אמהות לילדים, הן עצמאיות, ומבקשות לתאר את החיים שלהן מנקודת מבטן. מה שהביא את הנשים לדבר הוא שורת החוקים שחוקקו בשנים האחרונות כדי לצמצם את צריכת הזנות. אמנם העיסוק בזנות הוא עדיין לא מחוץ לחוק, אבל לאט לאט כל מה שסביבו כמו פרסום מודעות למשל - מוגבל בחקיקה. "אני אישה שקמה בבוקר בהרגשה הכי טובה שיכולה להיות", סיפרה שירה, עובדת בתעשיית המין, "הולכת לעבודה שלי, חוזרת הבייתה והולכת לישון עם חיוך. מתוך בחירה חופשית".

"בחרתי במקצוע הזה כי זה היה יותר נוח, יותר קל מכל הסביבה שהייתי בה", סיפרה לורה, "הייתה לי ברירה, לעבוד בניקיון, לעבוד במפעל, זו ברירה שלי. אני בוחרת, אף אחד לא אומר לי עם מי. זה הגוף שלי וזו ההחלטה שלי". שירה הוסיפה כי "זה תחום שלא מדברים עליו. משהו שנמצא בחצר האחורית. בגלל זה עד היום לא שמעו את הקול שלנו. כל דבר שקרה סבלנו בשקט ובלענו רוק, נפגענו עוד ועוד עד שאמרנו די, אנחנו לא רוצות להמשיך להיפגע. לארגוני הנשים אני רוצה להגיד – אל תחליטו בשבילי. תנו לי להחליט לבד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מהמעצר עד לחתימת הסכם עד מדינה: המסע שעבר ניר חפץ

נשים שעוסקות בזנות מוחות על החוקים נגדן: "אל תחליטו עבורי"

נתניהו שוחח עם דרעי ונתן לו אישור לקדם יוזמת הבחירה הישירה

נשים שעובדות בתעשיית המין
נשים שעובדות בתעשיית המין | צילום: חדשות 13

במשך כל השנים של סיקור עולם הזנות הפנים שלו תמיד מכוערות. עולם אפל של ניצול, של חולי, של סיפורי חיים מטלטלים. על פי הנתונים, כ-12,000 נשים, גברים וטרנסג'נדריות עוסקים בזנות בישראל, בהם מאות קטינים וקטינות. 62% מהנשים שעובדות בזנות הן אימהות לילדים, והתעשייה הזו מגלגלת מיליוני שקלים בשנה. לכן, הנשים שביקשו להביא את סיפורן, הן קול אחר שלא נשמע עד היום. הן מדברות בכנות בכל רם ולא מתנצל, הן לא נרקומניות ולא מכורות. מבעד לטשטוש הן דעתניות ובטוחות בעצמן. "מישהו פעם עצר והתעכב לחשוב שיש פה בעצם הפרה של חוקי יסוד? העיסוק שלי הוא עיסוק חוקי במדינת ישראל, מה שעשו פשוט זה לקחת משהו שהוא חוקי ולהפוך את הפרסום ללא חוקי. איך זה מסתדר?", טוענת רוני.

אמנם החוק שאוסר על פרסום מודעות לשירותי זנות בעיקר בעיתונות המקומית עבר ב-2011, אבל תיקון שעבר בשנה שעברה הביא להגברת האכיפה על הפרסום. "הם מפילים אותנו לרחובות", ציינה רוני, "אף פעם לא היינו שם. אנחנו נהיה בלי הגנה, בלי ביטחון, זו טעות חמורה מאוד". העמדה שנוקטות נשות הקבוצה הזו מאתגרת את המערכות ואת החשיבה. המאבק בזנות הוא ממושך וסיזיפי, הזנות קיימת בעולם אפל שמתנהלים בו סחר בנשים, סרסרות ותעשייה של כסף שנסחט מגופן של נשים מצולקות וחלשות שפעמים רבות נשאבות לעולם הזה מתוך מצוקה גדולה ולא מוצאות את הדרך החוצה. בשנה האחרונה, עבר בכנסת גם החוק להפללת הלקוחות. אמנם החוק הזה יכנס לתוקף רק בשנה הבאה, אבל הוא גם הסיבה שבגלל הוגש הבג"ץ הנוכחי.

תגובת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "מדי לילה עוברות אלפי נשים בישראל ניצול אדיר בתעשיית הזנות. בשבילן קידמנו חקיקה לאיסור צריכת זנות וכן לאיסור פרסום מודעות זנות לצד הצרת צעדיהם של הסרסורים וסוחרי הנשים כל העת".