כ-100 אנשי חינוך בת"א לשר דרעי: "הפסיקו גירוש ילדי מהגרים"

מנהלי בתי ספר, חברי הנהגת ההורים, וסגני ראש העיר חתמו על מכתב הקורא לשר הפנים לאפשר לילדים ממוצא פיליפיני להתחיל את הלימודים ללא חשש. "ראוי שההחלטה תתקבל על שולחן הממשלה שתקום"

הפגנה במתקן יהלום שנתב״ג חבריו של קיאן בן העשר שעצור לפני גירוש
הפגנה במתקן יהלום שנתב״ג (ארכיון) | צילום: רונן לייבוביץ

יותר ממאה אנשי חינוך, בהם מנהלי בית ספר, חברי הנהגת ההורים, סגני ראש העירייה וחברי מועצה בתל אביב שלחו היום (שלישי) מכתב הקורא לשר הפנים ארעי דרעי להפסיק לאלתר את גירוש ילדי מהגרי העבודה ממוצא פיליפיני.

"אנו נמצאים בתקופת בחירות, שבה נהוג בישראל לא לקבל החלטות שאין מהן חזרה, כאלה הקובעות גורלות וחיי אדם", כתבו אנשי החינוך. "בעוד פחות מחודש ילכו אזרחי המדינה לקלפיות, וראוי שהממשלה שתקום תחליט בנושא זה. עד אז, הילדים שנולדו פה חייבים להתחיל את שנת הלימודים".

הפגנה נגד גירוש הילדים הפיליפינים, כיכר הבימה בתל אביב, ארכיון
הפגנה נגד גירוש הילדים הפיליפינים, כיכר הבימה בתל אביב, ארכיון | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הילדות שעומדות בפני גירוש לפיליפינים: "הדבר הכי מפחיד שקרה"

אם ובנה שגורשו לפיליפינים הורדו מהמטוס לאחר שהאם השתוללה

לראשונה מאז גל המעצרים: עובדת זרה ובתה הוחזרו לפיליפינים

עוד נכתב במכתב, כי הסדרת מעמדם של המשפחות ממוצא פיליפיני, כבר בוצעה בעבר. "הבקשה להפסיק את הגירוש מקבלת משנה תוקף לאור העובדה שבמקרים זהים הסדירו באופן קבוע את מעמדם של הילדים ומשפחותיהם בשנת 2010 וכן בשנת 2006".

סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, ציפי ברנד, פגשה מוקדם יותר את מנהל האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מור יוסף. לאחר הפגישה אמרה ברנד: "ביקשתי מראש המנהל, בשם החתומים על המכתב, להקפיא לאלתר את הליכי הגירוש ולאפשר להם להתחיל את שנת הלימודים. המצוקה של הילדים ממוצא פיליפיני ושל חבריהם לכיתה היא עצומה, וחוסר הוודאות סביב עתידם של חבריהם הקרובים והנוכחות של ילדים בכלא או במעצר מדירה שינה מעיניהם".

משפחה פיליפינית שנעצרה בתל אביב
משפחה פיליפינית שנעצרה בתל אביב | צילום: UCI

מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, יונתן יעקובוביץ', הגיב למכתב אנשי החינוך: "מצער לראות אנשים הרואים בעצמם אנשי חינוך פועלים בקלות דעת כזו". לדבריו, "במקום להכין את הילדים לחזרה מכובדת למדינות מוצאם, שם נמצאת משפחתם המורחבת ובמקרים רבים גם אחים ואבות שלהם, הם מעודדים את הוריהם להפר את החוק, ואת ההתחייבות המפורשת שנתנו למדינה לצאת בסוף שנת הלימודים".

יעקובוביץ' אף טען כי פעולתם של אנשי החינוך מחמירה את המצב. "המעבר ככל הנראה יצא לפועל באישור מלא של בתי המשפט - אנשי החינוך מעמידים את הילדים באור הזרקורים ובחזית של קמפיין ציני, כולל ישיבה מכוונת במשמורת כאמצעי של סחטנות רגשית נגד המערכת. כל אלה בוודאות יהפכו את האירוע לטראומתי בהרבה".

עוד טען כי שהות ילדי המהגרים בישראל הינה "מהפכה דמוגרפית של ממש. כיום שוהים בישראל כעשרת אלפים ילדי מסתננים ועובדים זרים שמהווים אחד מכל שמונה ילדים במערכת החינוך בתל אביב. כל החלטה להתקפל כעת תביא דרישות לקבלת מעמד דומה גם עבורם". לדבריו, "אסור לתת לכך יד כי המשמעויות יהיו מרחיקות לכת. הגיע הזמן שחותמי המכתב יתחילו לנהוג במינימום של אחריות ציבורית".

הפגנה נגד גירוש הילדים הפיליפינים, כיכר הבימה בתל אביב, ארכיון
הפגנה נגד גירוש הילדים הפיליפינים, כיכר הבימה בתל אביב, ארכיון | צילום: חדשות 13

כזכור, בתקופה האחרונה פועלת רשות ההגירה לגירוש מהגרי עבודה ממוצא פיליפיני, וילדיהם.לפני כשבועיים, זוג פיליפינים ושני ילדיהם, בני 13 ו-10, נעצרו בתל אביב לקראת גירושם מישראל. זאת, ברקע גירוש משפחת פרז בשבוע שקדם למעצר הזוג, שגרר מחאה מצד אזרחים ובני כיתתו של רוהאן בן ה-13.

כאמור, בשבוע שקדם למעצר הזוג, גורשו לפיליפינים רוזמרי פרז, ובנה רוהאן. זאת, יממה לאחר מועד גירושם המתוכנן - שנדחה לאחר שהאם התפרעה במטוס, והשניים הורדו ממנו והוחזרו למתקן רשות האוכלוסין וההגירה בנתב"ג.

יממה קודם לכן אישר בית הדין את הגירוש של האם ובנה והם נלקחו לטרמינל 3 לקראת הטיסה, לאחר שעורכי הדין של השניים הגישו בקשות דחופות לבית המשפט למתן צו ביניים להקפאת הגירוש – וכאמור נדחו.

לאחר שהורדו מהטיסה ביום ראשון בערב, הגיעו עשרות חברים ותומכים להפגין מחוץ למתקן. "פשוט זרקו אותנו למטוס בלי כלום", סיפר אז רוהאן. "אמרתי להם: אני רוצה להישאר פה, לא עשינו כלום רע, אמרתי שאני מתחנן להישאר פה. אין להם לב. הם חושבים רק על חוקים, לא אכפת להם איך אנחנו מרגישים".