"זועקים את זעקת הילדים": מאות הורים הפגינו בכיכר רבין

מפגינים רבים הגיעו למחאה "נגד ההתעללות בגיל הרך" וקוראים ליזום וליישם תוכנית לשינוי מעמד החינוך של הגיל הרך. אמה של יסמין וינטה: "חשבתי שהיא בטוחה, אבל היא הייתה בידי מפלצת"

זמן צפייה: 01:17

הורים רבים התכנסו היום (שבת) בכיכר רבין במסגרת מחאת "נגד ההתעללות בגיל הרך". בעצרת קראו ההורים ליזום וליישם תוכנית לשינוי מעמד החינוך של הגיל הרך במדינת ישראל, שתכלול גוף ממשלתי אחד שירכז את הטיפול והחינוך בילדים החל מגיל שלושה וחצי חודשים, העלאת הפיקוח והתקינה, קביעת סף קבלה לעבודה עם הגיל הרך, העברת תקציבים לציוד, תיקון ושימור הגנים ושיפור מעמד הצוות החינוכי באמצעות שכר ותנאי עבודה הולמים.

דורינה, אמה של יסמין וינטה, שנהרגה על ידי הסייעת בגן בו שהתה, אמרה: "חשבתי שאני מפקידה את יסמין בידיים בטוחות. אבל היא הייתה בידיה של מפלצת. ועכשיו היא איננה. עכשיו יש לי רק מחשבה אחת בראשי: המוות של יסמין לא יהיה לשווא. מותה של הבת שלי הוא סמל למלחמה. אנחנו צריכים לצאת למלחמה ולשנות הכל עד שנדע שהילדים שלנו בידיים בטוחות. האסון שקרה לי וליסמין לא יחזור על עצמו לעולם. אם חופשת הלידה שלי היא רק 3.5 חודשים, הממשלה חייבת לשנות את החוקים ולטפל בילדים שלנו".

"ישראל הפכה לבית שלי. בגלל שפה יסמין נולדה וחיה במהלך החודשים הקצרים שחייתה. פה היא למדה לראשונה לחייך וללכת, ופה למדתי מה זו אהבה של אמא. אני צריכה לפעול לשינוי היחס לילדים שלנו ב-180 מעלות. ואני צריכה להיות פה וללוות את השינוי הזה, לוודא שהוא יקרה ולא לראות אותו מרחוק. לראות אותו בעיניי. אני רוצה להישאר פה ולהילחם עבור כל הילדים. עבור יסמין", אמרה בדמעות.

עוד התייחסה דורינה לפרסומו של הוידאו המתעד את רגעיה האחרונים של בתה. "יש סיבה שהוידאו פורסם", אמרה. "הוכחתי לציבור, שיראה ויבין שהסיטואציה הזו לא יכולה לחזור על עצמה. כמה קל לאנשים להתעלל ולהרוג ילדים. ובאיזות קלות הם משתחררים אחרי 20 שנה. אני לא יכולה לתת לעוד תינוק אחד לסבול ככה, ועבור זאת הוידאו של התינוקת שלי פורסם. כדי להגן על ילדים אחרים ולשנות את המציאות הקשה שלנו".

דורינה וינטה, אמה של יסמין וינטה, בהפגנת ההורים בתל אביב 27.7.19
דורינה וינטה, אמה של יסמין וינטה, בהפגנת ההורים בתל אביב 27.7.19 | צילום: חדשות 13

במחאה, אותה ננחה איש התקשורת אברי גלעד, השתתפו אמנים רבים ובהם מוקי, דיקלה, שירי מימון, קובי אפללו, רותי נבון ודוד דאור. בעצרת נאמו מיכל דליות, בת אל רוגוב שבנה עבר התעללות על ידי ציפי דוד, מיקי מוכתר, ניקול דניאל חג'בי ויוסי חברה שילדיהם עברו התעללות על ידי כרמל מעודה ופרופסור עפרה קורת, חוקרת ומרצה בתחום הגיל הרך. את העצרת ארגנו ראשי ארגון "דור איתן" דניאל ביכלר וליטל לביאן, כוכבת הילדים מיכל (מיקי) מוכתר ונציגת ההורים מפרשת ההתעללות בראש העין ניקול דניאל חג'בי. במקביל מארגנות העצרת יצרו קמפיין גיוס המונים עבור המאבק הציבורי והחקיקתי: https://beactive.co.il/project/52886 כל הכספים נשמרים בנאמנות ויועברו ישירות לספקים ולמטרת המאבק בלבד.

הפגנת הורים בכיכר רבין, 27.7.19
הפגנת הורים בכיכר רבין, 27.7.19 | צילום: חדשות 13

דניאל ביכלר, ממובילות המחאה, אמרה: "לפני שבועיים בלבד קראנו להורים לקחת חלק בהפגנות בערים הגדולות ועשרות אלפי הורים גדשו את הערים ברחבי הארץ וזעקו את הזעקה של הילדים. במוצאי שבת ה-27 ביולי 2019 נמשיך את הזעקה בעצרת הגדולה ביותר שראתה מדינת ישראל כי אין כאב גדול יותר מכאב של ילד ואין זעם גדול יותר על פגיעה בחסרי ישע. אנחנו דורשים פיקוח מקיף יותר, הוספת תקנים, ליווי והדרכה לכל מי שרוצה לפתוח מעון או משפחתון, תנאים ושכר הולמים לצוות, החמרת ענישה והחזרת הביטחון לילדים שלנו. בספטמבר שוב יתקיימו בחירות ואני קוראת לכם, ממשלת ישראל, ליושבי ראש הסיעות השונות ולחברי הכנסת, הטילו וטו כי אם לא יוסדר הפיקוח לגיל הרך עד 1 בספטמבר אינכם מעוניינים להיכנס לממשלה. אז נראה האם כוונותיכם כנות או כמו תמיד לעג לרש".

לכתבות נוספות בנושא >>

עקב ערעור חדשות 13: הותר לפרסום שם החשודה בהתעללות בגן בי-ם

זורקת ומכסה את כל גופה: תיעוד רגעיה האחרונים של יסמין וינטה

המדריך להורים: כך תזהו אם ילדיכם עברו התעללות בגן

מהריגת יסמין לגננת מראש העין: התעללות בפעוטות – מכת מדינה

אם הילד שספג התעללות בגן: "האהבה לילדים הייתה הצגה להורים"

כוכבית היצקלמז
כוכבית היצקלמז | צילום: חדשות 13

המחאה כאמור מגיעה בעקבות סדרה של מקרי התעללות בפעוטות ותינוקות שנחשפו לאחרונה בתקשורת. רק השבוע, בעקבות ערעור חדשות 13, הותר לפרסום כי כוכבית היצקלמז, היא המטפלת מירושלים החשודה בעשרה מקרים של פגיעה בקטינים. לפי החשד, באחד המקרים אף הסבה לתינוק פגיעה מוחית ארוכת טווח - לאחר שטלטלה אותו.

בתחילת השבוע, הוגשה תלונה נוספת נגד היצקלמז על ידי זוג הורים, שהתלונן על כך שפגעה בבנם. הפעוט הועבר לבית החולים לסדרת בדיקות. מוקדם יותר, הוארך מעצרה של המטפלת עד ליום ראשון, כך הוחלט בדיון בעניינה בבית משפט השלום בירושלים. היצקלמז, מפעילה בביתה שבשכונת גילה פעוטון ללא היתר. היא נעצרה ביום שני ובמהלך חקירה שנפתחה נגדה אספה המשטרה ראיות חדשות, במקביל לתלונות נוספות שהתקבלו.

עו"ד אלעד שאול, שמייצג את ההורים של הפעוטות שהגישו תלונה נגד המטפלת, מסר: "בשם הורי הפעוטות, כולי תקווה שמעצר החשודה, הגם באיחור ניכר, מעיד על מגמת הפנמה מצד הרשויות שתופעת ההתעללות בפעוטות הפכה למכת מדינה. אנו קוראים למחוקק להחמיר לאלתר בעונשם של המתעללים בחסרי ישע - פעוטות, בעלי חיים, קשישים ובעלי מוגבלויות. ניצול העובדה שחסרי הישע אינם יכולים לזעוק לעזרה, מחייבת ענישה יוצאת דופן בחומרתה - למען יראו וייראו".

כרמל מעודה
הגננת כרמל מעודה

ביום חמישי, אירע עימות בין כרמל מעודה, הגננת המתעללת מראש העין, נגדה הוגש כתב אישום חמור בגין 18 מקרים של התעללות בפעוטות,  לבין ההורים שילדיהם נפגעו ממנה. במהלך הדיון צעקו ההורים על הנאשמת והטיחו בה קללות. פרקליטה של מעודה אמר בדיון: "היא כשירה לעמוד לדין, אבל בזמן ביצוע המעשה לא הייתה מודעת למעשיה".

"תרימי את הראש, תרימי את השיער, תסתכלי לנו בעיניים", זעקו ההורים. "כמו בדיון הראשון שחייכת לנו. איפה החיוך? כרמל מעודה את זבל". עו"ד בנימין מלכא, המייצג את משפחות הילדים, אמר כי "בימים האחרונים טווה מעודה בעזרת סניגוריה על גבי העיתונים נרטיב לפיו לא היתה יציבה נפשית, מדובר, לצערי, בניסיון של ניצול ציני ומזעזע של טענת ה'יסוד הנפשי', כלי התקשורת חייבים להפסיק לשתף פעולה עם הספין הזה! 18 פעוטות שעברו התעללות מחרידה, מגובה בסרטונים - אסור לתת למעודה לחמוק מעונש מירבי".

כזכור, לפני כשבועיים הגישה מעודה בקשה לבית המשפט המחוזי להיפגש עם פסיכיאטר. זאת, לאחר שמסרה גרסה לפיה היא אינה זוכרת את האירועים. מעודה החליפה עורך דין, ופרקליטה החדש, אפרים דמרי, הודיע לאחר שנפגש עמה שגרסתה מחייבת הערכה של גורם מקצועי.

כרמל מעודה בבית המשפט
כרמל מעודה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

בתחילת החודש הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום חמור נגד מעודה בגין 18 מקרים הכוללים עבירות של תקיפה והתעללות גופנית ונפשית בקטין או חסר ישע.

לפי כתב האישום, בין התאריכים 27 במאי ל-16 ביוני 2019, בהם ניהלה את גן משפחתון "בייבי לאב" בראש העין, תקפה מעודה 11 תינוקות ופעוטות. בין היתר, כיסתה מעודה את ראשם בשמיכה וישבה עליהם למניעת תזוזה, קשרה ידיים של תינוק באמצעות חוט למשך דקות עד שעות, הרימה פעוטות באמצעות אחיזה בכוח בזרוע, הניפה אותם באוויר והטיחה ברצפה.

''מודעת אבל'' לקראת הפגנת מחאה על התעללות בגנים
''מודעת אבל'' לקראת הפגנת מחאה על התעללות בגנים

בתחילת יולי נעצרו גננת ושלוש סייעות בחשד להתעללות בפעוטות. לפי החשדות, הן הענישו את הילדים על ידי הכנסתם למקלט חשוך והשארתם שם. הן נשלחו למעצר בית והורחקו מהגן. במאי, נעצרה גננת כבת 40 מהרצליה לאחר שתועדה כשהיא מפילה את הפעוטות בגן על המזרנים בכוח

באותו החודש כתב אישום הוגש נגד ציפורה דוד, בת 65 ממושב בית עובד, בגין התעללות בקטין חסר ישע. לפי האישומים, דוד סטרה לתינוק בן השנה וחצי שבו טיפלה, צעקה לעברו, הטיחה אותו על הספה ועל השטיח, הצמידה מגבת לפניו תוך שהיא חונקת אותו ואף יצאה לעשן והותירה את התינוק לבדו. כמו כן, נטען כי אמרה לו: "אני הורגת אותך".

תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין
תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין | צילום: דוברות המשטרה

באפריל, נעצרו שתי מטפלות בגן בחיפה לאחר שהוריה של תינוקת כבת חצי שנה הבחינו בשטף דם בשפה התחתונה שלה. בתיעוד ממצלמה שהוסתרה בגן נראית אחת המטפלות מטלטלת את התינוקת ומכה אותה. השתיים שוחררו למעצר בית אך כעבור כמה ימים נעצרו בשנית בעקבות עדות נוספת.

במארס, נעצרו מטפלת בת 60 ועובדת נוספת מגן פרטי ביישוב גן נר שבגלבוע. המטפלת תועדה אוחזת באלימות בפעוט, הופכת אותו ומרביצה לו. קודם לכן, בפברואר, נחקרה באזהרה גננת בפעוטון בראשון לציון בחשד לאלימות פיזית ומילולית. היא הורחקה מטיפול בילדים והגן שלה נסגר, לאחר שהוקלטה מקללת וצועקת על הילדים גסויות.

יסמין וינטה, הפעוטה מגן הילדים בפ''ת
יסמין וינטה, הפעוטה מגן הילדים בפ''ת | צילום: באדיבות המשפחה

בינואר הודתה אינה סקיבנקו בהריגת הפעוטה יסמין וינטה במאי אשתקד בפעוטון "מאשה והדב" שבפתח תקווה, והורשעה בהריגה ובתקיפת קטין על ידי אחראי במסגרת הסדר טיעון. בכתב האישום נכתב כי סקיבנקו הטיחה את התינוקת על מזרן, זרקה עליה שמיכה, נשכבה עליה וצפתה במכשיר הסלולרי עד שמתה. כמו כן, עולה כי בהזדמנויות רבות ושונות במהלך עבודתה התעללה הנאשמת בתינוקות, במה שהפך "דבר שבשגרה". בית המשפט המחוזי מרכז גזר עליה החודש 17 שנות מאסר בפועל, במסגרת עסקת הטיעון. בנוסף, גזר בית המשפט על הסייעת שבגן 18 חודשי מאסר על תנאי, ותשלום קנס בגובה 120 אלף שקלים.

אינה סקיבנקו, שהודתה בהריגת הפעוטה יסמין וינטה
אינה סקיבנקו, שהודתה בהריגת הפעוטה יסמין וינטה | צילום: פייסבוק