מחאת ההורים: אלפים מחו וחסמו כבישים ברחבי הארץ

ההפגנות נערכו בכמה מוקדים, בהם באר שבע וחיפה. המשטרה חסמה כבישים ברחוב קפלן ובדרך בגין בת"א, וכן את רחוב איכילוב הסמוך לבית רה"מ בירושלים. "העם דורש צדק לילדים"

זמן צפייה: 01:48

ברקע חשיפת פרשת ה"גננת המתעללת" מראש העין, ערכו הערב (ראשון) אלפי הורים מחאות בכמה מוקדים ברחבי הארץ, בהם תל אביב, חיפה, באר שבע וירושלים - מול בית ראש הממשלה. ההורים דורשים, בין השאר, פיקוח מלא על כל גני הילדים מגילי 3-0 והצבת מצלמות במעגל סגור.

שריפה פרצה ברחוב נח מוזס 2 בבניין נטוש בצומת עזריאלי, בזמן קיום הפגנה גדולה במקום. מהמשטרה נמסר כי בעקבות המחאה המתקיימת באזור, בה נכחו כ-10,000 איש, נחסמו לתנועה באופן יזום דרך מנחם בגין לצפון ולדרום, רחוב קפלן מאבן גבירול עד דרך מנחם ובגין ורחוב גבעת התחמושת מיגאל אלון ועד דרך מנחם בגין. גם רחוב ארלוזורוב הסמוך לבית ראש הממשלה בירושלים נחסם לתנועה באופן יזום על מנת לאפשר את קיום המחאה. מאות הורים חסמו גם את ציר מרכז הכרמל שבחיפה, וכן את צומת צבר שבקריית ביאליק.

"גינית את השריפה בבית של המטפלת - אבל את כל ההתעללויות לא גינית. רצח של ילדה בת שנה לא גינית. כי אנחנו לא חשובים לך? כי הילדים הם לא קולות בקלפי?", קראה אחת האמהות בכאב במהלך ההפגנה מול בית ראש הממשלה. בנוסף למוקדי ההפגנה העיקריים, מתקיימות מחאות מקומיות בעפולה, נהריה, קריית גת, מודיעין ובצומת צבר בקריית ביאליק

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190707-1918' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='הפגנת הורים מול בית ראש הממשלה שבירושלים' kid='1_s9tgj344' duration='96'']

מאות מפגינים חוסמים את מרכז הכרמל בהפגנות מחאה של הורים נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים
מאות מפגינים חוסמים את מרכז הכרמל בהפגנות מחאה של הורים נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים | צילום: חדשות 13

ההורים נשאו שלטים וקראו קריאות כגון "ילדינו אינם הפקר" ו-"מכות ואיומים זה לא משחק ילדים", כמסר המרכזי של ההפגנה. לטענת ההורים, לא מתקבל על הדעת שכדי לפתוח מסעדה צריך רישוי, ומתקיימות ביקורות באופן תדיר על מנת לוודא כי המקום מתנהל באופן תקין - ואילו במקום שבמטפל בפעוטות ותינוקות רכים אין פיקוח ואין דרישה לרישוי.

אחז אגם, יו"ר ועד הורי הגנים הארצי וממארגני המחאה אמרה: "אנחנו קוראים לשר הרווחה ושר החינוך לשבת איתנו כבר מחר, על מנת למצוא פתרונות שבמסגרתם גיל לידה עד 3 יועבר לטיפולו של משרד החינוך והאחריות על הילדים תתחיל מגיל לידה! ככל שהדברים לא יקרו, נמשיך לצאת לרחובות ולעצור את המדינה, כדי לשים סוף אחת ולתמיד לאלימות כלפי ילדי הגיל הרך. הם הילדים של כולנו".

מור דקל, ממארגנות המחאה, אמרה: "הראנו היום שלהורים יש כוח לשנות מציאות, והם לא ימשיכו לשבת בשקט בזמן שאנחנו נוכחים לאלימות פושעת כלפי ילדינו. 60,000 איש הצביעו ברגליים ויצאו לרחובות בכל רחבי הארץ, כדי לשבור את רצף ההתעללות שפשה במדינה שלנו".

יו"ר כחול לבן בני גנץ התחייב הערב להעביר את סמכויות הטיפול בגיל הרך למשרד החינוך ולהעניק חינוך ציבורי מגיל לידה. "אנחנו ניקח אחריות על ילדי ישראל מהרגע הראשון", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

ראש עיריית שדרות אלון דווידי הצטרף למחאה, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "אשתי ואני הצטרפנו הערב למחאת ההורים בשדרות על מצב הפעוטונים בארץ בעקבות האירועים האחרונים. אני תומך במחאה וקורא לממשלה לתקן את חוק חינוך חובה כך שכבר מגיל לידה יהיה פיקוח על המסגרות. ליבי עם הורי הילדים שנפגעו ואני מקווה שמי שחטא ופגע ביקר לנו מכל ישלם מחיר כבד על זה".

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' הודיע כי העירייה תציב מצלמות בכל גני הילדים לגיל הרך עד ה-1 בספטמבר. "אני מבקש לחזק את ידי ההורים המוחים היום כנגד אוזלת היד בטיפול בתופעת ההתעללות בפעוטות", כתב דנילוביץ' בחשבון הפייסבוק שלו. "בימים האחרונים נחשפנו למראות מזעזעים של פגיעה בפעוטות. זעקות הילדים צריכות להישמע בכל בית בישראל ואצל כל מקבל החלטות במדינה. בהתאם להצעת החוק 'התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות' שאושרה בקריאה שנייה ושלישית, חברת הבת העירונית 'כיוונים' תתקין מצלמות בכל מעונות היום של רשת המעונות 'ילדים' עד לתחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר".

הפגנות מחאה של הורים בצומת צבר נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים
הפגנות מחאה של הורים בצומת צבר נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים | צילום: חדשות 13
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, הביע אף הוא תמיכה במחאה. "אני תומך במחאת ההורים וקורא לממשלה ולמשרד החינוך לקחת אחריות ולהגביר את הפיקוח על היקרים לנו מכל. כאבא לילד בן שנה וחצי הזדעזעתי לראות את מקרה ההתעללות. לא ייתכן שילדים בגילי 0-3 יופקרו בצורה כזאת מבלי שהמדינה תיקח אחריות. הגיע הזמן להחיל את חוק חינוך החובה כבר מגיל שלושה חודשים ולא להפוך את חיי ילדינו להפקר. אצלנו בראשון לציון, בכל מעונות היום של החברה העירונית יופעלו מצלמות כבר החל מה-1 בספטמבר, מלבד המצלמות יש לנו גננות וסייעות מסורות שעובדות הדרכה והשתלמויות לאורך כל השנה", מסר.
ראש העיר קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר בהפגנה בצומת צבר בקריות כי הוא דורש לפעול יחד עם מרכז השלטון המקומי לשינוי החקיקה על מנת שגן ילדים יהיה עסק טעון רישוי: " אין מאבק צודק יותר, מאשר המאבק למען ילדינו".
[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190707-1910' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='הפגנת הורים מול בית ראש הממשלה בירושלים' kid='1_9molprwy' duration='70'']

ההפגנה תוכננה כבר לפני כמה שבועות, עוד טרם נחשפה פרשת כרמל מעודה – הגננת המתעללת מראש העין. אך התיעוד והסרטונים שהופצו בשבוע האחרון בפרשה זו הלהיטו את האווירה.

הפגנות מחאה של הורים באשדוד נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים
הפגנות מחאה של הורים באשדוד נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים | צילום: אביחי דלאל

עוד כתבות בנושא >>

פרסום ראשון: הורי "הגננת המתעללת" נחקרו בחשד לאי מסירת דיווח

מהריגת יסמין לגננת מראש העין: התעללות בפעוטות – מכת מדינה

"תקפה 11 תינוקות ופעוטות": אישום נגד הגננת המתעללת מראש העין

הפגנות מחאה של הורים נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים
הפגנות מחאה של הורים נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים | צילום: חדשות 13
הפגנות מחאה של הורים באשדוד נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים
הפגנות מחאה של הורים באשדוד נגד התעללות בגני ילדים ובפעוטונים | צילום: אביחי דלאל

כזכור, הוריה של כרמל מעודה, ה"גננת המתעללת" מראש העין, נחקרו הבוקר באזהרה בחשד לאי מסירת דיווח. החומרים הועברו לפרקליטות, שם יוחלט האם לעמיד אותם לדין. כזכור, הפעוטון היה בבית המשפחה, וההורים מתועדים במצלמות האבטחה בזמן שמעודה מתעללת לכאורה בתינוקות.

בתוך כך, עורך דין גיא עין צבי, פרקליטה של מעודה, אמר לחדשות 13: "אני חייב לציין שהיא לא הייתה מודעת כלל לעובדה שבית המשפחה הוצת, וכמובן שהיא הייתה מאוד מופתעת כשסיפרתי לה את זה היום טרם נכנסו לדיון. אני משער לעצמי שזה לא גורם לה תחושת ביטחון רבה, אבל אנחנו נתמודד עם הדברים הללו בהמשך".

[brightcove_iframe video_id='programs-yaakov-eilon-articles-20190707-1716' autoplay='0' credit='' desc='פרקליטה של כרמל מעודה' kid='1_hx4qs4x2' duration='220'']

"מטבע הדברים מצב הגננת לא קל, אנחנו נתמודד עם זה", אמר פרקליטה של מעודה. "פגשתי בה היום לראשונה, לא קיימנו שיחה ארוכה, לאחר שאקבל ואלמד את חומר החקירה אז נקיים שיחה מסודרת ונגבש את עמדתנו. נכנסתי לייצג בתיק ביום חמישי, לא לווייתי אותה במהלך החקירה שלה. רק היום, מרגע שהוגש כתב האישום אנחנו זכאים לבקש ולקבל את חומר החקירה".

"מצער אותי שאנחנו הסנגורים נחשפים לחומרי החקירה אחרונים, זה לא מצב תקין. כמו שראיתם ביום שישי כשהמשטרה הוציאה הודעת דוברות מסודרת, ופרסמה את הסרטונים שאני מסכים שהם קשים לצפייה, אתם רואים מה הייתה התגובה", אמר. "אני מצפה ממשטרה אחראית שתדאג להנמיך את הלהבות ולא תעורר תסיסה כזאת שתביא בסופו של דבר לסיכום כזה של חיי אדם. הליך הדוברות אולי הצליח, ובסוף השבוע לא דיברו על מחאת יוצאי אתיופיה, אבל אני חושב שהוא הצליח קצת יותר מידי".

כרמל מעודה בבית המשפט
כרמל מעודה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד כרמל מעודה

פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר כתב אישום חמור נגד כרמל מעודה, הגננת מראש העין שתועדה מתעללת בפעוטות, בגין 18 מקרים הכוללים עבירות של תקיפה והתעללות גופנית ונפשית בקטין או חסר ישע. זאת, לאחר שעדויות ממקרי התעללות נחשפו לראשונה בחדשות 13.

לפי כתב האישום, בין התאריכים 27 במאי ל-16 ביוני 2019, בהם ניהלה את גן משפחתון "בייבי לאב" בראש העין, תקפה מעודה 11 תינוקות ופעוטות. בין היתר, כיסתה מעודה את ראשם בשמיכה וישבה עליהם למניעת תזוזה, קשרה ידיים של תינוק באמצעות חוט למשך דקות עד שעות, הרימה פעוטות באמצעות אחיזה בכוח בזרוע, הניפה אותם באוויר והטיחה ברצפה.

תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין
תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין | צילום: דוברות המשטרה

כמו כן, עולה כי מעודה טלטלה את התינוקות והפעוטות, העמידה אותם עם הפנים אל הקיר, לעיתים למשך מספר שעות, הצליפה בהם באמצעות חיתול, סטרה להם, צבטה ומשכה בראשם לאחור תוך חסימת אפם ופיהם - עד שהתגלעו אצלם קשיי נשימה. באחד המקרים אף הכריחה פעוט לאכול תכולת צלחת שלתוכה הקיא.

בבקשת המעצר של מעודה נכתב כי "קיים יסוד סביר לחשש כי היא תסכן את ביטחון הציבור באשר הוא, לאור ריבוי הקטינים הנפגעים, ריבוי האירועים וההתעללות השיטתית שנחשפה כמעט מדי יום במשך תקופה לא מבוטלת של כשלושה שבועות. מסוכנותה מקבלת משנה תוקף בהתחשב בעובדה שהיא פגעה בתינוקות ובפעוטות רכים, חלקם ללא יכולת שפתית כלל, שאין ביכולתם לספר ולפנות לסיוע, שעה שמי שאמונה על שמירת שלומם הפיזי והנפשי פוגעת בהם שוב ושוב. לא ניתן לתת במשיבה אמון, היות וניצלה את אמון ההורים שהפקידו בידיה את היקר להם מכל".