ועדת החינוך ביטלה את התקנה: כיתות ה'-י' ימשיכו ללמוד בסגר

הכנסת ביטלה את החלטת הממשלה, כך שכל התלמידים ילמדו במהלך הסגר, למעט י"א-י"ב בערים אדומות וכתומות, כפי שהיה עד כה. בכירים במשרד הבריאות: "נגיש התקנות מחדש, נמאס מההתנהלות הזאת"

זמן צפייה: 03:27

ועדת החינוך של הכנסת ביטלה היום (ראשון) את תקנות הממשלה הקובעות אילו כיתות יפעלו במהלך הסגר, כך שמתווה הלימודים יתקיים כפי שהיה עד כה. כיתות ה'-י' ימשיכו ללמוד בסגר, בעוד כיתות י"א-י"ב בערים אדומות וכתומות לא יפעלו. יו"ר הוועדה רם שפע (כחול לבן) אמר כי אינו מתכוון לאשר את התקנות, בטענה שגם תלמידי כיתות ה'-י' צריכים ללמוד בבתי הספר ולא מרחוק. יו"ר כחול לבן בני גנץ גיבה את שפע בביצוע המהלך, חרף העובדה שהצביע בעד התקנות בממשלה. בכירים במשרד הבריאות מסרו לחדשות 13 כי יגישו מחדש את התקנות לכנסת, ואם יבטלו אותן שוב - יגישו מחדש שוב: "נמאס מההתנהלות הזו".

שעות בודדות לאחר החלטת הוועדה, שר החינוך יואב גלנט הנחה את מנכ"ל משרדו לתת הוראה מיידית למנהלי המחוזות ומנהלי המוסדות, לפיה מערכת החינוך תפעל מחר במתכונת הקיימת, כפי שפעלה היום. כך, ממחר ועד להודעה חדשה, הלימודים יתקיימו כפוף לתכנית הרמזור.

אם כן, הלימודים בגני הילדים, בכיתות א'-ד', בחינוך המיוחד, במסגרות של ילדים ונוער בסיכון וכן בפנימיות יתקיימו בכל היישובים במתכונת רגילה, כולל בערים אדומות וכתומות. גם הצהרונים ימשיכו לפעול כרגיל. כיתות ה'-י"ב ימשיכו לפעול רק ביישובים ירוקים וצהובים, אולם בערים האדומות והכתומות התלמידים ייאלצו ללמוד מרחוק. הפעילות בשטח פתוח תמשיך להתקיים בקבוצות של עד 20 תלמידים ואיש צוות חינוך.

שפע אמר בישיבה כי "אין שום סיבה בעולם שילדי כיתות ה'-י' יישארו שוב בבית לתקופה של חודש. התכנסנו כדי לקבל החלטה ולעשות כל מה שאפשר כדי להחזיר אותם ללימודים. הילדים, הללו שכבר חודשים בבית מול המסך, משלמים מחיר כבד מדי ביחס למה שאמורים לשלם. בשונה מהפעמים הקודמות יש לנו אפשרות לבטל את הסעיף שמונע מהם ללמוד. אנחנו סומכים על הממשלה שתעשה את התיקון ותגיש תקנות חדשות".

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד הבריאות, אמרה בדיון כי "אם נשחרר את הרסן הסגר יהיה ארוך. כל החלטה שתקבלו פה תשפיע על משך הסגר. הבנו את הצורך בפתיחה של י"א-י"ב, למרות שמבחינתנו היינו משאירים אותם בלמידה בזום כי התחלואה שלהם גבוהה". לטענתה,  אי קבלת התקנות היא סיכון חמור מאוד. ח"כ מרב מיכאל הגיבה: "הנזק עבור התלמידים הוא בלתי סביר. עדיף לסגור פעילויות למבוגרות ולמבוגרים, כי אפשר יהיה אחר כך לתקן את הנזק בכסף".

נוסף על כך, אריה מור, סמנכ"ל ומנהל אגף בכיר חירום וביטחון במשרד החינוך הסביר כי "עיקר העלייה בתחלואה היא בישיבות ובפנימיות במגזר החרדי בעוד שיש התייצבות במגזר הכללי בשבועיים האחרונים". לדבריו, 528 גני ילדים סגורים בגלל תחלואה נקודתית, שבהם יש נדבק אחד, ועוד 21 גנים עם שני נדבקים ומעלה. "עיקר האירועים החריגים הם במגזר החרדי בישיבות - חלקם במוסדות חינוך מפוקחים וחלקם במוסדות חינוך לא מפוקחים", אמר.

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר בדיון: "מספר התלמידים המאומתים בשכבת ב' עומד על 431, לעומת 429 בשכבת ח'. אין הבדלים משמעותיים בין השכבות. רק 4% מההדבקות התקיימו בבתי הספר לפי משרד החינוך, רק 1.5% מהמגעים עם חולה מאומת בבתי הספר מובילים להדבקה, לעומת עליה של 41% בפניות מצוקה של בני נוער לעמותת עלם. יש עליה של פי 4.4 בפניות עקב מצוקה ודיכאון - עם נתונים כאלו לא סוגרים מוסדות חינוך ירוקים או צהובים".

בתוך כך, יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים דרשה לחסן את המורים והודיעה שהנחתה את היועצים המשפטיים של הסתדרות המורים להכריז סכסוך עבודה. "לא יעלה על הדעת שעובדי ההוראה שנמצאים בקו החזית לא יחוסנו", אמר בן דויד. "המורים נמצאים בפחדים איומים. תקדישו יומיים לחיסונים ואל תשלחו אותם לקופות חולים, כדי שיעמדו שעות בתור אחרי שמסיימים את הלימודים, הקצו להם מקומות יעודיים לחיסונים".

בשבוע שעבר חזרו בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט מההחלטה להגביל את פעילות הלימודים במהלך הסגר שיחל היום, והודיעו כי כיתות א'-ד' כולל הצהרונים ו-י"א-י"ב ילמדו במהלך הסגר במתכונת שהייתה נהוגה עד כה. זאת, בעקבות זעם ציבורי וביקורת שעוררה ההחלטה להגביל את הלימודים עד לשעה 13:00.