דוח: ההשקעה בחינוך בישראל - מהנמוכות במדינות ה-OECD

הארגון לשת"פ ולפיתוח כלכלי פרסם דוח השוואתי לשנת 2019, ממנו עולה כי הכיתות במדינה צפופות בכ-25% מהממוצע. שכר המורים עלה - אך עדיין הצעירים מרוויחים משמעותית פחות מהוותיקים

זמן צפייה: 02:21

הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) פרסם היום (שלישי) את הדוח ההשוואתי "מבט לחינוך" לשנת 2019, ממנו עולה כי בישראל ההוצאה עבור חינוך לכל תלמיד בכל שלבי החינוך - נמוכה לעומת מדינות הארגון. ההשקעה לכל ילד בגן נמוכה בכ-35% - כאשר ישראל ממוקמת במקום ה-29 מתוך 31 מדינות, ובבתי הספר ההשקעה נמוכה ב-11% - וישראל במקום ה-23 מתוך 34 מדינות.

ההוצאה הלאומית לתלמיד בישראל גדלה בין השנים 2016-2010 בכ-25%, לעומת ממוצע גידול של 5% במדינות ה-OECD. ההוצאה הלאומית לתלמיד בישראל עומדת על 5.4% מהתמ"ג (2016), והיא ממוקמת שישית בארגון. ההוצאה הלאומית לחינוך, שלא כולל מוסדות אקדמיים, עומדת על 4.5% - לעומת ממוצע של 3.5% במדינות הארגון. במדד זה ממוקמת ישראל שלישית אחרי ניו זילנד ונורבגיה.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

ה-OECD: האלימות בביה"ס בישראל גבוהה פי 6 מבמדינות הארגון

נשים פחות מגברים, יוצאי אתיופיה הרחק מהממוצע: פערי השכר בארץ

לקראת ביטול? תוכנית הדגל של בנט ל-5 יחידות במתמטיקה – תקועה

תלמידים נבחנים בבחינות בגרות
תלמידים נבחנים בבחינות בגרות | צילום: חדשות 13

ההנתונים נובעים בין היתר ממספר התלמידים הגדול בישראל, שגדל מתחילת העשור ב-14%, בזמן שבמדינות הארגון הוא שמר על יציבות. ההוצאה הלאומית הממוצעת לתלמיד בישראל עומדת על 8,900 דולר בישראל, לעומת 10,500 דולר במדינות ה-OECD - פער של כ-18%.

מהמסמך גם עולה כי שכר המורים עלה באופן משמעותי בישראל בשנים האחרונות. משנת 2012 השכר בפועל עלה ב-כ23% בחינוך הקדם יסודי, בכ-18% בחינוך היסודי, בכ-25% בחטיבות העליונות ובכ-31% בחטיבות הביניים. זאת, בשל הסכמי השכר הקיבוציים "אופק חדש" של הסתדרות המורים ו"עוז לתמורה" של ארגון המורים.

בכל שלבי החינוך, השכר בפועל של מורים צעירים בגילים 34-25 נמוך משל מורים ותיקים בגילים 64-55, ובישראל הפערים אף משמעותיים יותר. בשנת 2017, השכר בפועל של המורים בני הצעירים בישראל היה נמוך מזה של עמיתיהם במדינות השונות, אך השכר בפועל של המורים הוותיקים גבוה יותר.

כיתה בבית ספר
כיתה בבית ספר | צילום: GettyImages/אימג'בנק

לפי הדוח, הגיל הממוצע של מורים בחינוך הקדם יסודי בישראל דומה לזה של מדינות ה-OECD. בשלבי החינוך האחרים המורים בישראל צעירים יותר בהשוואה למדינות הארגון, וההפרש בין גילו הממוצע של מורה בישראל וב-OECD יורד עם שלב החינוך - מורה בחינוך היסודי בישראל צעיר יותר בכשנתיים וחצי, בחטיבות הביניים בכשנתיים ובחטיבות העליונות בכשנה וחצי.

עוד עולה מהדוח כי בישראל צפיפות הכיתות גדולה בכ-25% בחינוך היסודי, עם 26.5 תלמידים בממוצע בכיתה, לעומת 21.2 תלמידים בממוצע ה-OECD. בחטיבות הביניים מספר התלמידים בכיתה ירד משמעותית בין השנים 2017-2005, אך עדיין גבוה מהממוצע במדינות הארגון שעומד על 22.9 תלמידים בכיתה.

בחינוך היסודי בישראל, היחס בין תלמידים ומורים זהה לממוצע. מספר שעות ההוראה של המורים גדל מדי שנה וצפיפות התלמידים בכיתה קטנה, אך עקב הגידול הטבעי היחס בין כמות התלמידים למורה נשאר אותו דבר.

הסתדרות המורים מסרה בתגובה לדוח: הדוח מוכיח את מה שהסתדרות המורים זועקת כבר שנים וחורטת על דגלה בכל מאבק. משרדי הממשלה חייבים להתעורר ולהקצות משאבים משמעותיים לעובדי הוראה, לתלמידים ולכלל מערכת החינוך בישראל. יש להעלות את שכר עובדי ההוראה בצורה משמעותית ומיידית. הממשלה צריכה לפעול במהרה למען צמצום הילדים בכתות ולהשקיע בצמצום הפערים בין פריפריה למרכז. הממשלה צריכה להבין שההון האנושי של החברה נמדד בחינוך ילדיה וחינוך טוב עולה כסף".