עקב פרסום חדשות 13: כ"ט בנובמבר חוזר לחומר הלימוד - כיום חג

ב-2017 פורסם כי בספר שנלמד בביה"ס, הוצגה החלטת האו"ם באופן שלילי, שעורר תחושות חורבן. השנה, יחזרו התלמידים ללמוד על הריקודים ברחובות: "תיקון קטן מתוך תוכנית איומה לשטיפת מוח"

זמן צפייה: 02:19

בעקבות פרסום חדשות 13 על ספר לימוד שבו תוארה החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר להקמת המדינה ככזאת שעוררה תחושות עצב וחורבן בקרב היישוב העברי, שונה ספר הלימוד כך שייצג את הנרטיב הציוני, ואת השמחה ברחובות. המהדורה הישנה של הספר נגנזה.

בזמנו, לאחר הפרסום, הבטיח שר החינוך דאז נפתלי בנט החתום על התוכנית השנויה במחלוקת, כי יתקן את תוכנית הלימוד. "תוכנית הלימודים לכ"ט בנובמבר בעייתית, לא משקפת", אמר אז השר בנט והבטיח לתקן אותה, "כ"ט בנובמבר זה יום חג, לא יום עצוב".

בגרסת הספר "מפתחות לעצמאות" של 2017 הוצגו שלושה קטעי עיתונים שתיעדו את החלטת האו"ם, שניים מהם רוויזיוניסטיים שהתנגדו בחריפות להחלטה, בשל הוויתור על ירושלים השלמה וחזון ארץ ישראל השלמה. בקטע מתוך עיתון האצ"ל נכתב כי "עמנו לא קיבל את הביתור, עמנו לא ישלים עם הנצחת הגלות", והתלמידים התבקשו להתחבר לרגשות העצב והחורבן.

עוד בחדשות 13:

יו"ר מפלגת נעם יושעה מתפקידיו החינוכיים – בשל מועמדותו לכנסת

"אסור להתקרב לחילונים": כך נשמעו השיעורים במכינה של רפי פרץ

"הפכנו לאח הגדול": ההורים שעוקבים אחרי ילדיהם דרך מצלמות

מקשיבים להחלטת האו''ם ביישוב בעברי בכ''ט בנובמבר
מקשיבים להחלטת האו''ם ביישוב בעברי בכ''ט בנובמבר | צילום: ארכיון הסרטים היהודיים על שם סטיבן שפילברג

במהדורה מ-2017, פרט לתמונה קטנה, לא היה כל אזכור לשמחה שפרצה בקרב חברי היישוב. ב-2019 עודכן הטקסט, ונוספו טקסטים שלמים של חגיגות ביישוב, בין היתר: "ברחובות הערים החלו מתכנסים יהודים רבים, מריעים, רוקדים ומתחבקים. השמחה הייתה רבה".

"זה תיקון קטן מתוך תוכנית אחת איומה ונוראה, להכניס לתלמידים חילונים הרבה שטיפת מוח דתית, ובדרך כלל גם לאומנית", אמר ד"ר רם פרומן, יו"ר הפורום החילוני. "ניצחנו אבל הדרך עוד ארוכה מול התוכנית הזאת. התלמידים ישובו ללמוד את ההחלטה על הקמת המדינה כחיובית וחגיגית, רבים מההורים ימשיכו לעקוב היכן משנים לילדיהם את הנראטיב שעליו גדלו לפי רוח התקופה".