נתניהו: "לא נסבול חסימות צירים"; ריבלין: "זו לא מלחמת אחים"

רה"מ התייחס למחאות יוצאי אתיופיה ולסגירת כבישים מרכזיים רבים בארץ במשך שעות ארוכות ואמר כי "נפתור את הבעיות תוך כדי כיבוד החוק". הנשיא: "אסור שהזעם יבוא לידי ביטוי באלימות"

זמן צפייה: 00:32

הירי בסלמון טקה: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בערב (שלישי) למחאות יוצאי אתיופיה ואמר כי "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד - הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק". בשל ההפגנות, כבישים מרכזיים רבים ברחבי הארץ חסומים במשך שעות. בחלק מהמוקדים, התרחשו עימותים אלימים בין המפגינים למשטרה.

"כולנו מתאבלים על מותו הטרגי של הנער סולומון טקה", הוסיף נתניהו. "אנו מחבקים את המשפחה, אנו מחבקים את העדה האתיופית. היא יקרה לי, היא יקרה לנו. אלה לא מילים בעלמא".

לעוד כתבות בנושא:

מחאת יוצאי אתיופיה: 47 שוטרים נפצעו; 60 מפגינים נעצרו • ישיר

אלימות במחאות: מפגינים קפצו על רכבים; שוטרים הותקפו • תיעוד

הערכה: מח"ש תמליץ להאשים השוטר שירה בטקה בגרימת מוות ברשלנות

 

בד בבד, הנשיא ריבלין פנה למפגינים וביקש מהם להימנע ממעשי אלימות. "אנשים אחים אנחנו. הגענו לכאן, כולם, למולדת שלנו, שהיא הבית שלנו, של כולנו, וכולנו שווים בו. נילחם על הערכים שלנו, נילחם כדי להבטיח עתיד בטוח, לכל ילד וילדה שגדלים כאן. לא נשלים עם מציאות שבה הורים מפחדים לאפשר לילדים שלהם להסתובב בחוץ מחשש שייפגעו בשל צבע עורם או מוצאם. זוהי לא מלחמת אחים - זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם, ועל העתיד המשותף שלהם".

"אנחנו מוכרחים להיזהר מאוד מההסלמה של המחאה ומגלישה שלה לאלימות שאין לה מקום", הוסיף ריבלין. "אני קורא לכולנו, בתוך השבר, לשמור על האיפוק והמתינות. הזעם, אסור לו שיבוא לידי ביטוי באלימות. קומץ המוחים שבחר באלימות - איננו פני המחאה, ואסור שיהיה פני המחאה המובנת לכולנו מאוד".

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בחשבון הפייסבוק: "אחיי בני העדה האתיופית, כולנו כואבים את כאבכם על מותו של סלומון. מחאתכם וקולכם נשמע היטב הערב, כעת אני קורא לכם להרגיע את הרוחות. שלחתם מסר חשוב ומוצדק לחברה הישראלית שמגיע מהמקומות העמוקים והכואבים ביותר על רקע שנים של אפליה. המחאה ראויה אך האלימות מסוכנת, בואו לא נוסיף כאב לכאב. מחר בבוקר זו המשימה שלנו, המנהיגים, לטפל בפצע ששוב נפער - כך נעשה".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר בהערכת המצב המיוחדת עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ופיקוד המשטרה: "אני מזדהה עם בני העדה האתיופית ומכבד את הרצון להביע מחאה. הכוחות נהגו באיפוק ובהכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים שיביאו לנפגעים נוספים. אני מודע לסבלו הרב של הציבור הרחב ולאי הנעימות שנגרמה לעשות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך".

"המשטרה פעלה כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש. מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס או כבאית, שפוגעים בכוחות ההצלה ושמציתים תחנות משטרה - מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים כבני ערובה ולסכן את חייהם. לא נסבול אנרכיה ופגיעה בסדר הציבורי. אני קורא לכל המפגינים - אנא כבדו את החוק, את הנושא שעליו אתם מפגינים, אי אפשר למחות נגד האלימות תוך הפגנת אלימות חמורה, לא נוכל לאפשר זאת", סיכם השר.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס לאלימות שנרשמה במהלך ההפגנות וכתב כי "תמונות האלימות הקשה ומסכנת החיים והאנרכיזם של המתפרעים הם משהו ששום דבר לא יכול להצדיק ושאסור לקבל. גם למחאה, תהא מוצדקת ככל שתהא, יש גבולות והם נחצו הערב ברגל גסה. על משטרת ישראל להשיב את החוק והסדר בנחישות ובמהירות ובאפס סובלנות".

גם חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) התייחס להפגנות וכתב: "הגזענות הפכה מכת מדינה ובימים האחרונים היא גם הרגה. צריך להילחם בה בכל דרך - בחינוך, באכיפה ובענישה. רק לא באלימות. הכעס מוצדק, אבל המעשים שנעשו היום בשמו, לא".

הפגנות יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ
הפגנות יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ | צילום: חדשות 13

היום, כאמור, לאחר יממה מתוחה, התחדשה מחאת הקהילה האתיופית עקב הירי בטקה, בכמה מוקדים ברחבי הארץ, בין היתר בתל אביב, חיפה, קריית אתא, עפולה, באר שבע, אשדוד, אילת, בית שמש, ראש העין, פתח תקווה, גדרה ומקומות נוספים. במוקדים רבים אירעו תקריות אלימות בין המפגינים, כוחות הביטחון ועוברי אורח.

מהמשטרה נמסר כי 47 שוטרים נפצעו ו-60 מפגינים נעצרו לאחר שהתפרעו ותקפו שוטרים באלימות. בקריית אתא נעצרו 20 מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות. במקום נפצעו 12 שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם שוטר אחד שאיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו. השוטרים השתמשו ברימוני הלם וגז להרחקת המתפרעים. ארבעה שוטרים נפצעו כתוצאה מהשלכת בקבוקים ואבנים בצומת מלאכי, לאחר שהמשטרה החלה לפנות בכוח את המקום.
הפגנות מחאת יוצאי אתיופיה
הפגנות מחאת יוצאי אתיופיה | צילום: חדשות 13

אחת המחאות המרכזיות נערכת בצומת עזריאלי שבתל אביב, שם המוני מפגינים מוחים מאז שעות הצהריים, ושורפים רכבים ופחים. נתיבי איילון הסמוכים נחסמו לתנועה בשני הכיוונים, כמו גם רחובות סמוכים נוספים. במהלך הערב אירעו במקום כמה תקריות אלימות, בהן בין היתר נופצה שמשה של מכונית, מפגינים עלו על רכבים נוסעים וחלו עימותים עם כוחות הביטחון. לפני זמן קצר עצרה המשטרה צעיר בן 27, תושב נתניה, החשוד בהצתת רכב.