מרגיעה ומפתחת: השיטה שהגיעה מהמזרח - ונכנסה לבתי הספר בישראל

טכניקת ה"מיינדפולנס" הפכה לטרנד במערב ונכנסה גם למערכת החינוך בארץ, כשכבר כ-400 מורים הוכשרו להעבירה במסגרת תוכנית הלימודים. "לא מדובר רק בנשימות נכונות, אלא גם בהקשבה וקבלת האחר"

זמן צפייה: 13:04

"מיינדפולנס", או בעברית קשיבות, היא תהליך פסיכולוגי של הבאת תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בזמן הווה, כלומר לשפר את המודעות לפעולות השגרתיות והמובנות מאליהן. השיטה הגיעה מהמזרח וקיבלה רוח גבית בצורת מחקרים מדעיים מפרגנים במערב. בשנים האחרונות טרנד זה הגיע גם לישראל עם עשרות סדנאות למבוגרים - ואף חדר עד למערכת החינוך.

"במובן הצר של המילה, 'מיינדפולנס' היא צורת אימון של קשב. לפיה, אנשים מביאים קשב לחוויית ההווה מרגע לרגע באופן שהוא פתוח", הסבירה מתי ליבליך, עורכת הספר "מיינדפולנס – להיות כאן ועכשיו". לדבריה, "אדם יכול לנחות לתוך החוויה הנוכחת באופן יותר מלא וזה אמור לתמוך בסוג של פתיחות, לא רק לעצמנו אלא גם לחוויה של האחר, באמפתיה או בדאגה".

תרגול מיינדפולנס במערכת החינוך
תרגול מיינדפולנס במערכת החינוך | צילום: חדשות 13

בבית הספר "יובלים" שבגני תקווה החלו להנחיל שגרת תרגול יומית כבר מכיתה א'. הילדים עצמם מעידים על אפקטיביות התרגול ומסתייעים בו על מנת להתרכז בלימודיהם ולהירגע. גם בבית הספר אל-מוסטקבל שבג'לג'וליה שילבו את השיטה ופותחים כל בוקר בתרגילי נשימה. כ-400 אנשי חינוך בישראל עברו סדנאות מיוחדות והוכשרו להעביר את השיטה ויותר מ-20 בתי ספר שילבו אותה בתוכנית הלימודים.

"התוכנית היא לא רק נשימות נכונות, אלא גם הנכונות לקבל את האחר ולהיות יותר קשובים לצורכי האחר", הסביר ד"ר רוני ברגר, מהמרכז לחינוך קשוב ואכפתי באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, "התהליך הזה נותן לילדים את היכולת לא לפעול בצורה אימפולסיבית, קצת להאט ולא לפעול על טייס אוטומטי". ברגר הוסיף כי "אנחנו מתחילים בגיל צעיר יותר, אפילו בטרום חובה, כי חלק מההתפתחות של היכולות האלה מתחילות כבר בגיל מאוד צעיר".